کد خبر: ۷۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
در ماه گذشته و به دنبال ابلاغ طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، این فضا بیش از پیش متلاطم شد تا جایی که در ایام پیک سفر به مشهد نرخ بلیت حتی مرز نیم میلیون تومان را هم رد کرد.
در طول حدود یکسال و نیمی که از طرح متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما می‌گذرد، وضعیت نه‌چندان پایدار بازار و قیمت‌هایی که گاه به چند برابر نرخ عادی می‌رسند، اصلی‌ترین چالش سازمان هواپیمایی را رقم زده‌اند؛ چالشی که شاید اصلی‌ترین نقش‌آفرینش بلیت‌های چارتری هواپیما باشد.

هرچند سابقه بلیت چارتر از طرح متنوع‌سازی هواپیما بسیار طولانی‌تر بوده و مربوط به سال‌های قبل می‌شود اما به دنبال بستری که در قالب طرح متنوع‌سازی شکل گرفت، بسیاری از سوءاستفاده‌کنندگان از نظم بازار بر آن شده‌اند که قیمت‌ها را در این فضا بالا ببرند.

نخستین زنگ خطرها از شکل‌گیری این فضا به سفرهای اربعین سال گذشته و همچنین تعطیلات نوروز 1394 بازمی‌گردد؛ جایی که برخی شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی قیمت تورهای مسافرتی را به شکلی عجیب بالا بردند تا هزینه یک سفر درون‌کشوری در تعطیلات نوروز به چند میلیون تومان افزایش پیدا کند.

هرچند سازمان هواپیمایی در همان ایام اعلام کرد؛ مجوز فروش بلیت چارتری به هیچ عنوان صادر نشده و شرکت‌ها فقط می‌توانند در فضای ایجاد شده 30 درصد بالا یا پایین‌تر از نرخ مصوبه قبلی بلیت‌هایشان را به فروش برسانند اما در عمل همچنان روند گران‌فروشی‌ها ادامه یافت.

در ماه گذشته و به دنبال ابلاغ طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، این فضا بیش از پیش متلاطم شد تا جایی که در ایام پیک سفر به مشهد نرخ بلیت حتی مرز نیم میلیون تومان را هم رد کرد.

به دنبال این چالش‌ها این بار، رئیس سازمان هواپیمایی شخصا به ماجرا ورود کرد تا ایرلاین‌ها را تهدید کند که در صورت رعایت نکردن ضوابط، حق فروش پروازهای چارتری را خواهد گرفت.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، عابدزاده گفته که "آژانس‌های هواپیمایی و سایر نهادها که بلیت‌های هواپیما را چارتر کرده‌اند حق فروش بلیت براساس مصوبه آزادسازی را ندارند و اگر ایرلاین‌ها نتوانند چارترکنندگان خود را کنترل کنند قطعا سازمان هواپیمایی از پروازهای چارتری جلوگیری خواهد کرد".

این تهدید مستقیم رئیس سازمان هواپیمایی شاید اصلی‌ترین برخوردی باشد که وزارت راه با سوءاستفاده‌کنندگان از بازار بلیت در ماه‌های گذشته داشته است؛ هرچند تا عملی شدن این تهدیدها همچنان مراحلی باقی مانده و باید دید که آیا قانون می‌تواند جلوی بازار سیاه بلیت را بگیرد یا نه. اما ورود مستقیم معاون آخوندی شاید زمین بازی را برای همیشه تغییر دهد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین