|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۷۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۸
لاريجاني در طول دوران فعاليت رسمي‌اش در مشاغل گوناگون نشان داد اگر چه به عنوان اصولگرا شناخته مي‌شود اما استقلال خود را حفظ مي‌كند.
آسمان اردوگاه اصولگرايي اين روزها ابري است و اندک نوري كه در سال‌هاي گذشته و به ويژه در هنگامه انتخابات‌ها به اين اردوگاه مي‌تابيد ديگر وجود ندارد. ديروز نیز شوكي به اين اردوگاه وارد شد كه اگرچه زمزمه‌هاي آن شنيده مي‌شد اما هيچ گاه تصور نمي‌كردند عمق آن اين اندازه زياد باشد. علي لاريجاني ديروز اعلام كرد كه به عنوان كانديداي مستقل وارد عرصه انتخابات شده است. بايد بر واژه «مستقل» كه از سوي رئيس مجلس بيان شد دقت كرد؛ او خود را كانديداي اصولگرا معرفي نكرد، اصلاح‌طلب هم نيست و بيان داشت كه مستقل در عرصه حضور دارد. او روز پنجشنبه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «شما در انتخابات پيش رو، در كدام يك از جريان‌هاي اصلاح‌طلبي، اصولگرايي يا جريان اعتدال تعريف مي‌شويد؟»، گفت: البته من به صورت مستقل وارد شده‌ام و آنچه براي من مهم است، اينكه اصول و اهداف انقلاب را پيگيري كنيم. اين انقلاب آرمان‌هايي داشت كه در فكر امام خميني(ره) و در راهي كه شهداي بزرگوار دنبال كردند، تجلي پيدا كرد؛ لذا آنچه دغدغه من است اينكه آرمان‌هاي انقلاب كه امروز در يك گردنه خاصي قرار دارد به خوبي طي شود، و هر گروهي كه نزديك به اين آرمان‌ها باشد من با آنها همسو هستم. وقتي لاريجاني كه عمري خود را اصولگرا و پايبند به تصميمات اين اردوگاه معرفي مي‌كرد به یكباره از واژه مستقل در معرفي خود، آن هم در حساس‌ترين برهه يعني زمان ثبت‌نام حضور در انتخابات مجلس دهم معرفي مي‌كند، بايد به دنبال ريشه‌هاي اين اتفاق رفت و آنها را مورد تحليل قرار داد. چون اين جدايي در درون خود پيام‌هاي زيادي دارد كه به نظر مي‌رسد ريشه اصلي آن در نارضايتي از اتفاقات رخ داده در اردوگاه اصولگرايي است.
 

لاريجاني زير چتر علماي قم

علي لاريجاني در حالي از اصولگرايان اعلام استقلال كرد كه همواره مورد عنايت و توجه و مهم‌تر از آنها مورد حمايت علما و بزرگان كشور به ويژه قم بوده است. چنانكه روز ثبت‌نام هم گفت كه با امتثال امر بزرگان كشور و مراجع عظام تقليد، فضلا و دانشمندان حوزه علميه قم براي ثبت‌نام آمده است.

سرنوشت اصولگرايان بعد از لاريجاني

شايد بتوان اينگونه اذعان داشت كه لاريجاني در بدترين زمان ممكن از نظر اصولگرايان، استقلال خود را اعلام كرد چرا كه دو انتخابات مهم در پيش است و اين احتمال وجود دارد كه ليستي جدا از ليست اصولگرايان، از سوي لاريجاني ارائه شود. او در روز ثبت‌نام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «تكليف ائتلاف اصولگرايان در ‌‌نهايت به كجا خواهد رسيد و آيا جبهه رهروان ولايت به اين ائتلاف مي‌پيوندد يا خير؟»، گفت: اصل موضوع اين است كه بخش‌هاي مختلف كشور ذهنشان كاملا درگير اين باشد كه انتخابات، انتخابات با شكوه و در ‌‌نهايت صحت انجام شود و البته در اين راستا، هر چه رقابت با حضور جريان‌ها و گروه‌ها در اين انتخابات بيشتر شود و با انگيزه وارد شوند، بهتر است. وي افزود: درباره اين گروه (رهروان ولايت) نيز خودشان بايد تصميم بگيرند و ربطي به من ندارد. اين پاسخ يعني او نمي‌خواهد رهبري سياسي يك حزب را هم بر عهده بگيرد و افكار ديگري در ذهن دارد.

ناطق نوري ديگر!

اصولگرايان تجربه جدا شدن و اعلام استقلال بزرگان خود را در پرونده دارند اما همواره به جاي ريشه‌يابي مشكلات، به فرافكني و محكوم كردن شخصيت جدا شده پرداخته‌اند كه از جمله اين شخصيت‌ها مي‌توان به حجت‌الاسلام ناطق‌نوري اشاره كرد. او هم در موارد زيادي مورد هجمه اصولگرايان قرار گرفت تا در نهايت تصميم گرفت ديگر نقشي در روند اين جريان نداشته باشد. جالب اينكه ناطق‌نوري هم رئيس مجلس بود و به نظر مي‌رسد اصولگرايان تعاملي با روساي مجالس ندارند!

چرا لاريجاني مستقل شد؟

لاريجاني در طول دوران فعاليت رسمي‌اش در مشاغل گوناگون نشان داد اگر چه به عنوان اصولگرا شناخته مي‌شود اما استقلال خود را حفظ مي‌كند. او از زمان رياستش بر صداوسيما تا سال‌هايي كه رياست مجلس را بر عهده داشت از خط اعتدال خارج نشد و با اينكه بسيار تلاش كرد در همين مسير حركت كند چون پيشينه خانوادگي او شايسته تندروي نبود اما لاريجاني در طول سال‌هاي اخير بداخلاقي‌هاي سياسي نسبت به خود و ديگر ميانه‌روها احساس كرد كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:

ترجيح احمدي‌نژاد بر لاريجاني

در انتخابات رياست‌جمهوري سال84 بود كه علي لاريجاني به عنوان كانديدا به عرصه آمد و برخي تصور آن ر ا داشتند كه به عنوان كانديداي اصلي اصولگرايان معرفي خواهد شد اما برخي احزاب اصولگرا مانند جمعيت ايثارگران حاضر به پذيرش برتري لاريجاني بر احمدي‌نژاد نشدند و ترجيح دادند از احمدي‌نژاد حمايت كنند تا اینکه او رتبه ششم را كسب كرد.

اخلال در سخنرانی لاريجاني در قم

22بهمن سال91 بود كه حاميان احمدي‌نژاد به اوج اختلاف با علي لاريجاني رسيدند و افشاگري‌هاي او سبب نارضايتي‌هاي رئيس دولت وقت شده بود. روز 22بهمن فرصت خوبي بود تا آنها با اخلال در سخنرانی رئيس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) در قم و دادن شعار عليه او اعتراض خود را نشان دهند. در هنگام سخنراني علي لاريجاني، شعارهايي درباره مضامين 22بهمن سر داده شد، اما كم كم اين سخنراني توسط گروهي از افراد به صحنه‌اي متفاوت تبديل شد و شعارها شكل و رنگ جديدي پيدا كرد. در اين ميان، مردم حاضر نيز با تصور طبيعي بودن اين اتفاق، شعارهايي، نه در حمايت از احمدي‌نژاد يا عليه لاريجاني، بلكه در مخالفت با اختلاف‌افكني سر دادند. اين افراد با سردادن پي‌در‌پي شعار «بصيرت بصيرت» و... مانع سخنراني لاريجاني شدند. از سوي ديگر، گروهي كه ظاهرا پيش‌تر سازماندهي شده بودند - و ابتدا نهايتا 20نفر بودند و كم‌كم به تعداد آنهاافزوده شد- در حمايت از احمدي‌نژاد شعارهاي تندي سر دادند و به سوي لاريجاني كفش و مهر پرتاب كردند! اين حركت اگرچه از سوي مقامات و مسئولان مربوطه تقبيح و محكوم شد و مقصران شناسايي و پرونده براي آنها تشكيل شد اما هنوز اطلاعي از سرانجام اين پرونده خبری منتشر نشده است.

انتقادات نفتي از دولت گذشته

علي لاريجاني به عنوان يك دلسوز در برخي مواقع به فرصت‌هاي از دست رفته در دولت قبل اشاره مي‌كند مثلا او با اشاره به اينكه دولت احمدي‌نژاد ۷۰۰ميليارد دلار پول نفت را صرف هزينه‌هاي عمراني كرد، اظهار کرد: در دولت‌هاي نهم و دهم در زمينه كار توليدي‌ فعاليت مناسبي انجام نشد‌. اما برخي به جاي توجه به چرايي اين اتفاق به تخريب لاريجاني مشغول شدند و اظهارات او را سياه‌نمايي خواندند.

پخش فيلم عليه برادر لاريجاني

دولت قبل و طيف احمدي‌نژاد و برخي ديگر از اصولگرايان كه داعيه همراهي نكردن با تندروها را داشتند در اغلب مواقع كه هجمه‌اي به رئيس مجلس مي‌شد، سكوت مي‌كردند. از جمله اين هجمه‌ها مي‌توان به پخش فيلمي در مجلس از سوي احمدي‌نژاد اشاره كرد كه به يكي از برادران لاريجاني مربوط بود اما در آن برهه اصولگرايان مجلس سكوت كردند و موضع جدی در برابر اين اقدام غيراخلاقي رئیس دولت قبل اتخاذ نكردند كه البته لاريجاني با توجه به شخصيتي كه دارد در برابر اين سكوت اصولگرایان فقط سكوت كرد.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین