|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
مونسان با تاکید بر اینکه در سال های اخیر تلاش برای توسعه و روز آمد کردن بندر تجاری و مسافری کیش دو چندان شده است افزود : بزودی شاهد شکوفایی این بندر برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های منطقه آزاد کیش در تمامی منطقه خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: صنعت دریایی کشور به رغم اعمال تحریم های غیرقانونی، در مسیر رشد و ترقی بوده و به مدد سیاست های مقتدرانه دولت تدبیر وامید در پایان تحریم ها در مسیر تازه ای از توسعه قرار گرفته است.

 علی اصغر مونسان در آیین افتتاحیه هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی با بیان اینکه صنعت دریایی کشور بازارهای جدیدی را پیش روی خود تجربه می کند افزود: گستردگی سواحل کشور در حوزه های خلیج فارس، دریای خزر و عمان، وجود بنادر مهم و متعدد تجاری، نفتی، ماهیگیری و نظامی و وجود ناوگان های عظیم در بخش های حمل ونقل دریایی، شیلات و دفاعی، ایران را به یکی از کشورهای راهبردی در بخش صنعت دریایی تبدیل کرده است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: دانش آموختگان، کارشناسان و دانشمندان ایرانی در سال های گذشته بخش عظیمی از فناوری این صنعت تخصصی را بومی کرده اند و توانسته اند با رها کردن کشور از وابستگی به بسیاری از تجهیزات و فناوری وارداتی، نسبت به ایجاد بنادر متعدد کشور، ساخت شناورهای گوناگون، تجهیزات دریایی ، دفاعی و سکوهای نفتی در داخل کشور اقدام کنند.

مونسان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آنچه فناوری صنعت دریایی را در جهان مورد توجه قرار داده ، زمینه سازی آن برای توسعه سایر بخش های علمی ، صنعتی و دستیابی به فناوری های وابسته به این صنعت در جهان است ، اینکه ایران اسلامی توانسته نام پرافتخار خود را در میان کشورهای صاحب نام در این حوزه قرار دهد مایه خرسندی و افتخار است .
وی به اهمیت پیشرفت در زمینه صنایع دریایی اشاره کرد و گفت : این صنعت از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر ایجاد اقتدار ، تامین امنیت دریایی و توسعه حمل و نقل تجاری و بازرگانی می تواند برای هزاران نفر از جوانان کشور اشتغال پایدار ایجاد کند که سهم عمده ای ازآن نصیب شهرها و مناطق حاشیه سواحل کشور خواهد شد.

مونسان جزیره کیش را نخستین منطقه آزاد تجاری و صنعتی ایران با پیشینه ای عظمیم در داد و ستد بین المللی دریایی و رفت و آمد شناورهای تجاری در سده های گذشته دانست و گفت : امروزه این منطقه به جهت برخورداری از مزایای قوانین و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی و موقعیت ممتاز جغرافیایی آن، ویژگی منحصر بفردی درخصوص توسعه رفت و آمدهای دریایی و برخورداری از مزیت های صنعت دریایی دارد .

وی گفت : این منطقه می تواند از طریق گسترش ارتباطات بین المللی در این حوزه و ایجاد پل ارتباط دریایی با سایر بنادر مهم جهان سهم قابل اعتنایی در این تجارت منحصر بفرد برای کشور داشته باشد.

مونسان با تاکید بر اینکه در سال های اخیر تلاش برای توسعه و روز آمد کردن بندر تجاری و مسافری کیش دو چندان شده است افزود : بزودی شاهد شکوفایی این بندر برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های منطقه آزاد کیش در تمامی منطقه خواهیم بود.

وی به ارائه توضیحاتی در مورد بندرگاه تجاری و مسافری کیش پرداخت و گفت : این بندر دارای سه حوضچه و 17 پست اسکله شامل پنج پست 'رو رو' مسافری، 12پست اسکله کالاهای عمومی، کارگو و خدماتی و همچنین اسکله های سوختی 25 هزار تنی و کانتینری 12هزار تنی است ، این استعداد، کیش را قادر ساخته است تنها در نوبت روز سالانه پنج میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته باشد.
مونسان افزود : بندر کیش با مساحت 85 هکتار وسعت دریایی و 125 هکتار وسعت زمینی، دارای دو ترمینال مسافری به مساحت حدود 20هزار متر مربع با ظرفیت روزانه پنج هزار مسافر است که ترمینال جدید آن با 13هزار متر مربع از زیباترین ترمینال های مسافری کشور محسوب می شود که با بهره برداری از آن توان فعلی کیش در حوزه دریایی دچار تحولی شگرف خواهد شد .

وی توضیح داد : جزیره کیش در شرایط کنونی از طریق بندرگاه تجاری خود ، سالانه نزدیک به چهار میلیون تن کالا جابجا می کند و تبادلات خودرویی از طریق این بندرگاه بیش از 150 هزار دستگاه در سال بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یاد آورشد : در سال گذشته نزدیک به 500 هزار مسافر از طریق ترمینال های دریایی جزیره کیش جابجا شده اند، این در حالی است که در هشت ماهه امسال این تعداد مسافر به 80 درصد سال گذشته رسیده است و به نظر می رسد با توجه به اوج سفرهای دریایی در فصل زمستان امسال رکورد جدیدی در شمار مسافران ورودی و خروجی دریایی در این منطقه رقم بخورد.

و ی تصریح کرد : سازمان منطقه آزاد کیش با آگاهی از ظرفیت های دریایی کشور و نقش محوری این صنعت در ارتباطات تجاری جهان بر آن است که به امکانات موجود بسنده نکرده و با آینده نگری درصدد کسب سهم بیشتری از ظرفیت های حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه باشد از این رو طرح های ساخت اسکله 35 هزار تنی و اسکله های جدید 'رو رو' مسافری و کارگوهای جدید و همچنین ساخت ترمینال کانتینری بندرگاه را در دست اجرا قرار داده است.
مونسان گفت : توسعه انبارهای کالا در راستای بهره مندی از ظرفیت های ترانزیتی کیش و استحصال زمین از مواد لایروبی حوضچه ها برای استقرار کالاهای کانتینری، بخش دیگری از اقدامات در جهت توسعه فیزیکی بندرگاه کیش است.
وی با بیان اینکه کیش به عنوان مقصد مهم گردشگری کشور سالانه میزبان بیش از یک میلیون و 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی است افزود : این مسافران با هدف بهره مندی از طبیعت و سواحل زیبا و آفتاب و دریای زلال به این جزیره سفر می کنند .

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت : وجود یکی از زیباترین سازه های دریایی تفریحی در جزیره کیش به طول حدود 450 متر در داخل دریا، کیش را از لحاظ توجه به ساختارهای تفریحات دریایی برجسته تر کرده است .

وی اظهارداشت : جزیره کیش ظرفیت های ممتازی در توسعه تفریحات دریایی دارد که می تواند از امکانات شرکت های ایرانی متخصص در این زمینه بهره مند شود.

هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی صبح روز سه شنبه با حضوراسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت، حیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری ، معصومه ابتکاررئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دریایی در مرکز همایش های بین المللی کیش در حال برگزاری است .
هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش به میزبانی جزیره کیش تا چهارم دی ماه جاری در جزیره کیش برپاست .
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین