|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۶
کد خبر: ۷۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
قطعا رئیس جمهور آمریکا می داند که این مصوبه می تواند اخلالی در اجرای برجام ایجاد کند؛ به نظر می رسد آنچه دولت آمریکا را مجاب کرده تا مصوبه ای را امضا کند که به نوعی تصمیمات دولت را تحت تاثیر قرار می دهد پیشگیری از بروز رفتارهایی باشد که در آینده ممکن است شکل بگیرد.
 از همان روز های آغازین می شد حدس زد که با وجود خیل مخالفان  راه هنوز هموار نشده است و باید انتظار سنگ اندازی های بیشتر و البته با یک تغییر نسبت به گذشته بود. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، زمانی که مذاکرات هسته ای میان ایران و 6 قدرت جهانی در حال شکل گرفتند بود سازهای ناکوک از درون کنگره آمریکا تحت لابی های صهیونیستی به گوش می رسید و ز سوی دیگر لابی های عربستان نیز چندان بیکار ننشسته بودند و تمام تلاش خود را برای شکست مذاکرات به کار بستند. 

پس از امضای برجام و تصویب آن، این تصور به غلط وجود داشت که دیگر همه چیز تمام شده است و مخالفان چاره ای جز گردن نهادن به این تفاهم نامه ندارند، اما موضوع آن بود که هنوز جمهوری خواهان از برجام و توافق با ایران ناراضی هستند و می خواهند تا دولت آمریکا که هم دموکرات است و هم بر خلاف نظر آنها دست دوستی به سمت ایران دراز کرده است را به گوشه رینگ بفرستند. 

تصویب قانون برخلاف برجام 

درست چند روز پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی مبنی بر اینکه ایران هیچ گونه انحرافی نداشته است، ارائه می کند، کنگره دست به اقدامی می زند که چندان برای ایران ناآشنا نبود. 

تلاش های پیشین کنگره که با مقاومت های دولت اوباما مواجه شده بود این بار مصوبه ای را به کاخ سفید برای امضا می فرستد که علاوه بر وضع تحریمی جدید به نوعی به دنبال بازسازی تحریم های گذشته باشد. 

طبق این طرح آن دسته از شهروندان ۳۸ کشور از جمله بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا را که به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کنند، یا تابعیت دوگانه داشته باشند، ملزم می کند تا برای ورود به خاک آمریکا ویزا بگیرند.

اعتراض مقامات ایرانی 

تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از انتقادهای ایرانیان را به دنبال داشت  که اعتراض ظریف، عراقچی و تخت روانچی مهمترین واکنش ها را در بر داشته است به گونه ای که هر سه این قانون را خلاف برجام دانسته اند و خواستار توضیح مقامات آمریکایی  در رابطه با تصویب این طرح شده اند 


ظریف: ما اهمیت نمی دهیم که در نظام قانونی آمریکا چه می گذرد. آنچه اهمیت دارد، این است که دولت ایالات متحده چه اقدامی خواهد کرد. فکر می کنم چاره بینی هایی وجود دارد که دولت آمریکا می تواند و باید بتواند آنها را به کار بگیرد تا پیامدهای منفی این قانون را کاهش دهد و ایالات متحده را به برجام پایبند نگاه دارد. بنابراین، ما منتظر اقدام خواهیم بود.

سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافران به ایران گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد.
 
مجید تخت روانچی  با بیان اینکه ما با کنگره مذاکره نکردیم و با دولت آمریکا مذاکره کرده‌ایم، تصریح کرد: دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم.

چرا اوباما امضا کرد؟!

مصوبه های کنگره برای اجرایی شدن حتما باید به امضای رئیس جمهور برسد. نکته ای که دراین میان حائز اهمیت است این است که چرا اوباما که پیش از این در برابر قانون شکنی های کنگره ایستادگی می کرد چنین مصوبه ای را امضا می کند ؟! 

قطعا رئیس جمهور و وزارت خارجه آمریکا به خوبی بر این مسئله واقف هستند که خواه ناخواه این مصوبه می تواند اخلالی در اجرای برجام ایجاد کند و یا حداقل نوعی بی اعتمادی را به طرف مقابل یادآوری کند؛ بر این اساس به نظر می رسد آنچه دولت دموکرات آمریکا را مجاب کرده است تا مصوبه ای را امضا کند که به نوعی تصمیمات دولت را تحت تاثیر قرار می دهد پیشگیری از بروز رفتارهایی باشد که در آینده ممکن است شکل بگیرد. 

در واقع با توجه به نزدیک شدن اجرای تعهدات طرف مقابل در روز اجرای برجام اوباما با این رفتار خواسته است تا از اقدام های بعدی کنگره جلو گیری کند و شاید در معنای عام کلمه یک باج به مجلس این کشور دهد 

نامه کری به ظریف 

پس از واکنش شدید وزارت خارجه ایران به دولت آمریکا وزیر خارجه این کشور در اقدامی کم سابقه به وزیر خارجه ایران نامه ای ارسال می کند تا در این نامه توضیحی به دولت ایران در رابطه با مصوبه اخیر آمریکا بدهد. 
کری در این نامه می نویسد :

ابتدا، می خواهم خطاب به جنابعالی تایید کنم که ما به رفع تحریم ها بر طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات مان طبق توافقات پایبند می مانیم. تیم ما سخت کار می کند تا خود را بدین منظور آماده کند و به محض آن که به روز اجرایی شدن برسیم ما تحریم های مربوطه را برخواهیم داشت.

اینجانب همچنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما این تغییرات را به گونه ای اجرا می کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل (صدور) ویزاهای تجاری ده ساله چندبار ورود، برنامه هایی برای تسریع در (صدور) ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می شوم که در این خصوص باز هم صحبت کرده و توضیحات بیشتر ارائه کنم.

 بنابراین به نظر می رسد دولت اوباما مصوبه ای را امضا کرده است که هیچگاه قصد اجرای آن را ندارد 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین