|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۷۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
شرکت منصوری در سال 2001، نخستین کارخانه تولیدی خود را راه‌اندازی کرد که در پی آن بطور مستقل، اقدام به تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود می‌کرد. این شرکت هم اکنون دارای 2 کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس است.
آنچه که ظاهرا از دید خودروسازان ایرانی مغفول مانده، توجه به شرکت‌ها و متخصصان ایرانی است که در بهترین و مشهورترین شرکت‌های خودروسازی جهان مشغول فعالیت هستند.

وضعیت خودروسازی در کشورمان به طور خلاصه از دو مشکل نبود طراحی و اشکال جذاب و فقدان کیفیت در برخی اجزا و قطعات رنج می‌برد و مسئولان دولتی و مدیران این شرکت‌ها، برای رفع این مشکل به دنبال مشارکت با برخی برندهای مشهور جهانی مانند فولکس واگن آلمانی، رنو و پژو فرانسوی، فیات ایتالیایی و البته برخی کمپانی‌های ژاپنی هستند.

 اما در این میان، آنچه که ظاهرا مغفول مانده است، توجه به شرکت‌ها و متخصصان ایرانی است که در بهترین و مشهورترین شرکت‌های خودروسازی جهان، مشغول فعالیت هستند یا اینکه، خود اقدام به تاسیس شرکت و مدیریت آن کرده‌اند که موجب کسب شهرت و ثروت فراوان برای آنها شده است.

به همین خاطر، با معرفی برخی از مشهورترین و مهمترین افراد حقیقی و حقوقی ایرانی که در دنیا شناخته شده‌اند، به مدیران اجرایی و کارخانجات کشورمان برای وابسته نبودن به کمپانی‌های غربی که هر روز به یک بهانه، کشورمان را تحریم یا ترک می‌کنند، کمک خواهیم کرد.

«منصوری»؛ رتبه اول تیونینگ و لوکس‌سازی خودرو در جهان

کوروش منصوری یک ایرانی متولد چالوس که صاحب شرکت مشهور «سوییسی – آلمانی» تیونینگ خودرو است که قریب 27 سال است در این حوزه مشغول فعالیت است. این شرکت که در سال‌های نخست، در زمینه ارائه خدمات مهندسی و تامین قطعات مختلف خودرو، برای شرکت‌های مطرح تیونیگ فعالیت می‌ٰکرد، در اواسط دهه 1990 با هدف توسعه فعالیت‌هایش، تمرکز خود را بر تیونینگ و توسعه مدل‌های خاصی از خودروهای شرکت‌های رولز-رویس، بنتلی، استون مارتین، پورشه، بنز و فراری معطوف کرد.

شرکت منصوری در سال 2001، نخستین کارخانه تولیدی خود را راه‌اندازی کرد که در پی آن بطور مستقل، اقدام به تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود می‌کرد. این شرکت هم اکنون دارای 2 کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس است.

شرکت منصوری هم اکنون در حوزه‌هایی چون طراحی داخلی هواپیماهای تجاری و کشتی‌های تفریحی، طراحی و تولید لوازم خانگی، تجهیزات اداری و کالاهای لوکس فعالیت می‌کند و با الصاق نامش به ماشین‌های مشهور جهان، قیمت آن تا چندین میلیون دلار افزایش می‌یابد.

هم اکنون بخش قابل توجهی از ورزشکاران، هنرمندان و افراد ثروتمند جهان، مشتری‌های دائمی محصولات شرکت منصوری هستند و حتی برخی از تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های موجود در این شرکت، فقط در معدود کارخانجات خاص جهان مثل کمپانی رولزرویس قابل مشاهده است.

کورش منصوری در شرکتش که امروزه تبدیل به یک امپراتوری شده، تکنولوژی و دستگاه ساخت فیبرکربن دارد که در دنیا شاید چند کمپانی بزرگ و معدود خودروسازی و هوافضا داشته باشند  و به دلیل دارابودن سالن رنگ مدرن، مدل‌های «رولزرویس فانتوم» را برای کمپانی رولزرویس رنگ می‌کند. همچنین تکنولوژی و توانمندی طراحی و تولید پلتفرم مستقل را داراست و اکنون، کمپانی منصوری را نه تیونر بلکه امروزه می‌توان یک face lift کننده قهار و تولیدکننده خودرو لقب داد و این یعنی رسیدن از مرحله تیونینگ به تولید پلتفرم.

«رضوانی»؛ صاحب هیولایی که چشم‌ها را خیره کرد

فردیس رضوانی یک جوان 40 ساله ایرانی است که فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی و تولید خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده ایرانی است و همین عامل علاقه او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای عجیب شده است. رویای او برای ساخت ابرخودروهای خاص با عملکرد متفاوت در نهایت منجر به بنیانگذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد که در زمینه تولید خودروهای سوپر اسپرت خاص و گران‌قیمت فعالیت می‌کند.

اگرچه شرکت رضوانی به نسبت برخی کمپانی‌های مشهور، یک شرکت تازه کار محسوب می‌شود ولی این به بدان معنی نیست که ناشناخته مانده است و خبر رونمایی از طراحی مشهور خودروی این شرکت به نام «هیولا» در صفحه اول یاهو منتشر شد و بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل مطلب مربوط به این شرکت را پوشش می‌دهند.

جالب آن است که رضوانی نیز مانند کورش منصوری، در گفتگوی خود با رسانه‌های دنیا، تاکید کرده است که خیلی دوست دارد امکان فعالیت در ایران برایش فراهم شود و خط تولید اتومبیل در ایران راه‌اندازی کند.

وی گفته است که قبلا چند بار بنا داشته برای حضور در ایران برنامه‌ریزی کند ولی تا امروز فرصت آن پیش نیامده است ولی اگر فرد یا سازمان دولتی کمک کند که بتواند این کار را بکند، خیلی خوشحال می‌شود.

هرمیداس اتابکی؛ مغز متفکر لامبورگینی و رنو

هرمیداس اتابکی یکی از برجسته‌ترین طراحان ایرانی خودرو است که در پاریس، کارگاهی بزرگ برای این کار در اختیار دارد. اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود برای طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه عمل بپوشاند. او حتی گفته است که با ایران خودرو هم مذاکره کرده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار می‌کند.

وی در دانشکده سی سی اس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده و اگرچه کار اصلی وی، طراحی خودرو است ولی در کنار آن، کشتی، قطار و بسیاری از وسایل دیگر از جمله عینک و شیشه عطر نیز طراحی کرده و حتی در سال 2002 جایزه بهترین طرح قطار را برای طراحی قطار لیون به دست آورده است.

هرمیداس که با برندهای مختلف اروپایی کار کرده، علاوه بر همکاری با شرکت رنو، بر روی لامبورگینی هم کار کرده است.

امید بادل؛ طراح جدید BMW

امید بادل یکی از طراحان ایرانی است که تا مقطع پیش دانشگاهی در شیراز تحصیل کرده است و سپس برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او ازکودکی علاقه بسیار زیادی به طراحی خودرو داشت و به صورت خودآموز نرم‎افزارهای زیادی را در این مورد فراگرفته است.

چندی پیش او یک طراحی بسیار زیبا برای شرکت بی ام دبلیو انجام داد که مورد ستایش بسیار قرار گرفت.


محمد غزل؛ از کامیون تا خودروی متفاوت ایرانی

«محمد غزل» طراح ایرانی که با خودروی حشره‌ای نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت، یک طرح اتوبوس نیز در کارنامه خود دارد که به اتوبوس الکتریکی شهرت دارد. این اتوبوس یکی از طرح‌هایی است که به گفته مسئولان گوگل، آینده درخشانی در مقابل خود دارد.

اتوبوس الکتریکی طرحی است که به گفته «غزل» از روی حشرات برداشت شده است. این خودرو پایه‌ای اسپرت دارد و بر روی 8 چرخ جدا از هم حرکت می‌کند.

سیستم بدن این خودرو به گونه‌ای است که در نگاه اول شاید به مانند یک اتوبوس فضایی باشد.  به گفته طراح، همانطور که زندگی در قلب موجودات زنده جریان دارد در این خودرو نیز می‌توان زندگی را حس کرد.

نیروی محرکه از طریق یک موتور الکتریکی قوی تامین می‌شود همچنین سلول‌های خورشیدی نیز در سقف این خودرو تعبیه شده است که می‌توانند به قدرت آن کمک کنند. درهای این اتوبوس در هر دوطرف بدنه قرار دارد و به صورت بال‌های پروانه باز می‌شوند. این طرح همچنان در دست بررسی است و سال تولید آن به بعد از 2020 ذکر شده است.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین