|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
مشارکت فعال زنان در انتخابات مجلس یکی از مباحث مهم در حوزه زنان است که با نزدیک شدن به انتخابات این مسئله به موضوع داغ تبدیل شده است.
مشارکت فعال زنان در انتخابات مجلس یکی از مباحث مهم در حوزه زنان است که با نزدیک شدن به انتخابات این مسئله به موضوع داغ تبدیل شده است. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، طبیعی است در کشوری که  قشر عظیمی از دانشگاهیان و فارغ التحصیلان مدارج عالی آن را زنان تشکیل می دهند در زمینه تصمیم گیری های اساسی  و قانون گذاری نیز لازم زنان سهم بسزایی را ایفا کنند که متاسفانه این اتفاق یا به دلیل عدم وجودد بسترهای مناسب و همچنین عدم فرهنگ سازی و یا به علت عدم تمایل زنان در این زمینه مشاهده می شود ان طور که باید و شاید زنان در این عرصه حضور نداشته اند.

قطعا وقتی از 290 نماینده حاضر در مجلس تنها 9 کرسی سهم زنان می شود باید مسئله را کمی ریشه دارتر تصور کرد

البته به نظر می رسد در شرایطی که جوامع همواره در حال تغییر هستند این روند نیز در حال دگرگونی باشد به گونه ای که زنان تمایل بیشتری دارند تا نماینده ای از جنس خود در پارلمان داشته باشند. 

افزایش تعداد زنان در لیست های انتخاباتی

فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور و مشارکت زنان در انتخابات مجلس دهم به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: افتخار ما در جمهوری اسلامی ایران این بوده است که همواره زنان در عرصه های مختلف شرکت کردند.

وی با بیان اینکه  در زمینه ورود خانم ها به پارلمان هم سابق بر این شرایط خوبی نداشتیم و هم در حال حاضر اظهار داشت: از نظر کمی لازم است تعداد بیشتری خانم به پارلمان وارد بشوند و  دلیل آن هم این است ما دارای کمیسیون های زیادی در مجلس هستیم اما در هر دوره از مجلس نتوانسته ایم بیشتر از 14 خانم در مجلس داشته باشیم  لذا اینکه خانم ها با تخصص های گوناگون بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند به نظرم یک فکر و ایده و شرایط مطلوب است که باید به ان بپردازیم و این درحالی است که امروز ما در شرایطی هستیم که خانم ها بعضا در برخی کمیسیون ها حضور ندارند.

رهبر افزود: مسلم است وقتی ما در کمیسیون تخصصی خود حضور نداریم  مادامی که بحثی در آن کمیسیون شکل می گیرد که یک سر آن به خانم ها و کودکان مربوط می شود، یا بی خبریم یا دیر خبر دار می شویم و یا وقتی مطلع می شویم که یک تصمیم کمیسیون اتخاذ شده و کار تمام شده است و از این بابت ضرر و زیان هایی متوجه جامعه زنان می شود.

وی تاکید کرد: البته  هرجا متوجه شدیم بحثی به زنان مربوط می شود سریعا ورود پیدا کردیم مانند موضوع گذرنامه  که طرح اصلاحی دادیم اما گاهی اینقدر کار کمیسیون زیاد می شود که خواه ناخواه از مسائل دیگر کمیسیون ها غافل می شویم بنابراین اینکه خانم های بیشتری در پارلمان حضور پیدا کنند مورد تائید ما هم هست و در جلساتی که وجود داشت از آقایانی که در جلسات اصولگرایی حضور داشتند درخواست کردیم توصیه هایی بشود و در لیست های انتخاباتی بر تعداد خانم‌ها افزوده شود تا در این صورت، فرهنگ سازی شود که کاندیدای خانم بیشتری به مردم معرفی شوند تا شاهد حضور  تعداد بیشتری نماینده زن در پارلمان باشیم .

آرایش سیاسی متفاوت با گذشته 

لزوم  حضور پررنگ تر زنان در مجلس نه اصولگرا می شناسد و نه اصلاح طلب بلکه یک نتیاز و یک ضرورت است که هر دو طیف بر آن واقفند از این بابت آذر منصوری معاون دبیر کل حزب اتحاد ملت به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : آنچه در حال اتفاق است این است که همه گروه های سیاسی، اعم از جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی و همچنین فعالین حوزه زنان  به لزوم حضور و مشارکت زنان در نهاد قانونگذاری کشور رسیده اند و این مسئله یک نقطه مثبت و یک گام رو به جلو هست برای حضور بیشتر زنان در نهادهای قانونگذاری و تصمیم گیری کشور محسوب می شود. 

وی ادامه داد:  آنچه امروز مشاهده می شود آن است که گروه های مختلف فعالیت های  جدی خود را در این زمینه آغاز کردند و این نشان دهنده یک تحول در کشور است و این واقعیت را فریاد می زند که آرایش سیاسی مجلس آینده نسبت به امروز به لحاظ حضور زنان متفاوت خواهد بود.

منصوری با تاکید بر این نکته که  هر جریان سیاسی با توجه به گفتمان و ارتباطی که با جریان منتسب به خود دارد تلاش می کند تعداد بیشتری را از طیف خود را راهی مجلس کند افزود: به نظرم اصلاح طلبان و جریان تحول خواه به دنبال آن هستند که زنانی را به مجلس بفرستند که نه تنها آشنا به مسائل سیاسی اجتماعی، فرهنگی باشند بلکه پیگیر مطالبات معوقه زنان ایران باشند این وجه تمایزی است که نوع حضور جریان های سیاسی و تعریف آنها از مشارکت سیاسی زنان در مجلس آینده  متفاوت می کند.

وی در پایان تاکید کرد : همین که مجلس آینده مجلسی باشد که ارایش سیاسی آن به لحاظ مشارکت و حضور زنان آرایشی متفاوت با مجالس ادوار گذشته داشته باشد فارغ از آنکه چند درصد اصولگرا باشد یا چند درصد اصلاح طلب خود یک نقطه قوت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین