|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای پیشبرد اقتصاد سبز گفت: فناوری‌های مؤثر در بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها، مانند آنچه در حوزه انرژی‌های خورشیدی و بادی و نیز در زمینه بازیافت و مدیریت پسماند، اصلاح الگوی مصرف آب و کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم است، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داشته و می‌توانند توسط بانوان کارآفرین هدایت و راه اندازی شوند.
معصومه ابتکار در پیامی به دوازدهمین همایش ملی کسب‌ و کار و کارآفرینی در حوزه محیط‌ زیست که در دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به اینکه زمین، تنها مأمن بشر با چالش‌های خطرناکی روبروست، گفت: جهان به دنبال ترسیم چشم‌اندازی نوین است تا روند تخریب و نابودی را کُند و متوقف سازد. به این منظور اقتصاد پایدار و سبز یکی از اهداف بلندمدت بشریت برای نجات زمین است. اقتصاد سبز، اقتصادی دانش‌بنیان و بر پایه نوآوری، فناوری و شایستگی است؛ اقتصادی که در کشور ما با پشتوانه بانوان کارآفرین می‌تواند مراتب رشد را با سرعت بیشتری طی کند.

وی مشارکت زنان و بهره‌گیری از آن‌ها در پروژه‌های اقتصادی و ایجاد توانایی برابر را زمینه‌ساز توسعه کشور خواند و افزود: رشد و توسعه اشتغال زنان به کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده منجر شده و بهبود نگرش، بینش و مهارت ایشان در ساختن نسلی بهتر برای فردا، تعیین‌کننده است. به خصوص آنکه برای ایرانیان ترویج کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خصوصی براساس اصل 44 قانون اساسی از اهداف ملی و مهم به شمار می‌رود.

وی همچنین به تلاش‌های دولت یازدهم برای پیشبرد اقتصاد سبز اشاره کرد و افزود: فناوری‌های مؤثر در بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها، مانند آنچه در حوزه انرژی‌های خورشیدی و بادی و نیز در زمینه بازیافت و مدیریت پسماند، اصلاح الگوی مصرف آب و کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم است، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داشته و می‌توانند توسط بانوان کارآفرین هدایت و راه اندازی شوند.

ابتکار در پایان به تلاش موثر و چندین ساله انجمن زنان کارآفرین اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کشور به سوی اقتصاد پایدار و سبز گام برمی‌دارد، برگزاری همایش «کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه محیط زیست» نشان‌دهنده توجه این انجمن به نیازها و دانش روز است. این نگاه می‌تواند همگام شدن زنان با اقتصاد مقاومتی را نیز ممکن سازد و به ویژه در حوزه مشاغل خانگی به منظور تقویت اقتصاد خانواده راهکارهای مهمی ارائه دهد.

حفظ محیط زیست مغایرتی با توسعه کشور ندارد

در ادامه، شیرین پارسی، دبیر علمی همایش با این پرسش بحث را آغاز کرد که محیط‌ زیست چیست و اولویت چندم شماست؟

وی ادامه داد: این روزها عده‌ای با طرح این مسئله انحرافی که توسعه مهم‌تر است یا محیط‌ زیست به بهانه موضوعاتی همچون ایجاد مسیرهایی برای راه و ترابری، استفاده از فنّاوری و... حفاظت از محیط‌ زیست را به انزوا می‌کشانند.

در ادامه، یونس رنج‌کش، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ضمن خوشامد به نخبگان کارآفرین کشور به بیان موانع کارآفرینی در ایران اشاره کرد و گفت:بزرگ‌ترین معضل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، عدم شناخت آن‌ها از زمینه‌های کارآفرینی در کشور است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر علاقه خانواده‌ها و جوانان به پشت‌ میزنشینی و دریافت حقوق ثابت است ، درحالی‌که فضای کار را باید پیدا کرد.

رنج کش با اشاره به اینکه اشتغال و حفظ محیط زیست از مهمترین مشکلات جامعه امروز ما است گفت: باید با یک اقدام ملی و عزمی همگانی موانع را برطرف کنیم و در این میان نقش بانوان به عنوان نیمی از جامعه نباید نادیده گرفته شود. ارائه الگوهای عملی در حوزه کارآفرینی به ویژه در بین بانوان و استفاده از تجربه کار آفرینان می‌تواند در الهام بخشی برای جویندگان کار بسیار مهم باشد.

وی اظهار کرد: زنان نقش حیاتی در فرهنگ‌سازی و آموزش درون خانواده دارند که می‌بایست از همین ظرفیت برای آموزش‌های مهارتی نیز در بین خانواده‌ها و در نهایت جامعه بهره‌مند شد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش‌ها، می‌تواند زمینه ورود به سمت توسعه فرهنگ کارآفرینی را فراهم کند.

قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان هم گفت : یکی از موضوعات مهم در دولت یازدهم تحقق اقتصاد سبز است که با ایجاد شغل‌های سازگار با محیط زیست ضمن کمک به رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی به حفظ محیط زیست نیز بیش از پیش توجه می‌شود.

از سوی دیگر، فاطمه رفیعی، مدیرکل امور بانوان و مشاور استاندار گیلان به تشکیل کمیته‌های تخصصی در این استانداری اشاره کرد و گفت: یکی از کمیته‌های اصلی ما کمیته محیط‌ زیست است و همان‌طور که رئیس‌جمهور نیز تأکید داشتند، می‌توان به راهکارهایی بیاندیشیم که مسیر توسعه را با احترام به محیط‌ زیست طی کنیم.

براساس گزارش سایت محیط زیست، وی با استقبال از حضور زنان کارآفرین گفت: ما به‌ عنوان نماینده وزارت کشور در استان، آمادگی داریم تا از تجربه زنان و مدیران کارآفرین استفاده کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین