|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۷۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: واشنگتن به دنبال رویارویی با روسیه نیست بلکه خواهان قدرتمند بودن روسیه است.
 جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با کانال یک تلویزیون روسیه اظهار کرد: آمریکا خواهان مشاهده یک روسیه قدرتمند و قاطع است.

کری در این مصاحبه که امروز (شنبه) پخش شد، گفت: ما به دنبال رویارویی نیستیم ما خواهان روابطی عادی با روسیه هستیم و می‌خواهیم شاهد روسیه قدرتمندی باشیم که در حل و فصل مناقشه‌ها در جهان ایفای نقش می‌کند زیرا ما به اندازه کافی چالش داریم.

وزیر خارجه آمریکا تلاش‌های روسیه در مشارکتش در زمینه توافق هسته‌ای با ایران را ستایش کرد و گفت که به دنبال تشکر از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشستی شخصی با وی در شهر مسکو است.

وی همچنین گفت: روسیه اخیرا در خصوص توافق مربوط به آب و هوا در شهر پاریس همکاری زیادی به عمل آورد.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص بحران سوریه نیز گفت که آمریکا و روسیه هدف مشترک پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور را دارند.

وی افزود: آمریکا و روسیه عملا با ایران در این رویکرد یکسان موضعی واحد داشته و خواهان راه حلی سیاسی برای سوریه که در آن مردم این کشور آینده سوریه را تعیین کند هستند. ما چیزی یکسان را می‌خواهیم.

جان کری اظهار کرد که این امکان وجود دارد نیروهای دولتی سوریه به مخالفان این کشور در جنگ مشترک با داعش بپیوندند.

وی تصریح کرد: این ممکن است که ما ببینیم ارتش سوریه به همراه مخالفان با داعش می‌جنگند به این شرط که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده بلند مدت این کشور نباشد.

کری بار دیگر موضع کشورهای غربی علیه بشار اسد را تکرار کرد و گفت این غیرممکن است که دو طرف جنگ سوریه تحت ریاست جمهوری بشار اسد تلاش‌هایشان را یکی کنند.

جان کری خاطرنشان کرد که مسکو با باقی ماندن بشار اسد در قدرت هرگز در جنگ علیه تروریسم در سوریه پیروز نخواهد شد.

وی اظهار داشت: روسیه نمی‌تواند با حضور بشار اسد جنگ سوریه را متوقف کند زیرا اسد تروریست‌های خارجی را جذب می‌کند و عامل کشاندن تروریست‌ها به سوریه بوده و آنها برای جنگ با بشار اسد به سوریه می‌آیند. بنابراین اگر شما خواهان توقف جنگ در سوریه هستید و خواهان جنگیدن با داعش و توقف رشد تروریست هستید باید با مشکل اسد تعامل داشته باشید.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن دولت اوکراین را برای اجرای تعهداتش تحت توافق آتش بس مینسک تحت فشار قرار خواهد داد.

وی اظهار کرد: ما مطمئنا دولت کی‌یف را تحت فشار قرار خواهیم داد و آنها وظایفی دارند و باید به وظایفشان عمل کنند. ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا همکاری نزدیکی با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و پارلمان این کشور و عده‌ای از اعضای جامعه مدنی اوکراین دارد تا کی‌یف را وادار به تعامل با مشکلات دنباس کند.

کری اظهار داشت: همچنین همزمان روسیه باید از نفوذ زیاد خود بر جدایی طلبان استفاده کرده و تضمین کند که آنها نیز به توافق‌های مینسک پایبند هستند و واشنگتن نیز با دو طرف تعامل فعالی خواهد داشت.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین