|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از تخصص و تلاش شبانه‌روزی مأموران امنیتی کشورش برای تأمین امنیت گفت ولی باز هم از مردم خواست برای حفظ وضع موجود، به محض دیدن مورد مشکوک آن را با نیروهای امنیتی در میان بگذارند، اگر اتفاقی افتاد نترسند و همانند یک خانواده متحد آمریکایی، در کنار هم باقی بمانند.
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی آخر سال خود، نجات اقتصاد، اشتغال‌زایی و خدمات درمانی عمومی را دستاوردهای داخلی و توافق اتمی با ایران و برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا را دستاوردهای خارجی خود دانست.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا امشب در سخنرانی آخر سال خود، به دستاورهای داخلی و خارجی خود پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا به دستاوردهای داخلی خود پرداخت و نجات اقتصاد، اشتغال‌زایی و نصف کردن تعداد بیکاران آمریکا و رساندن نرخ بیکاری به 5 درصد، رساندن تعداد بیمه‌نشدگان آمریکا به زیر 10 درصد از کل جمعیت این کشور و اجرای طرح خدمات درمانی را از دستاوردهای داخلی خود در سال 2015 میلادی اعلام کرد.

وی سپس به دستاورهای خراجی خود پرداخت و برقراری مجدد روابط با همسایه جنوبی یعنی کوبا و امضای توافق هسته‌ای توسط ایران و کشورهای عضو 1+5 را دو دستاورد مهم خارجی خود عنوان کرد.

اوباما باز هم نیم‌نگاهی به داخل کشور انداخت و گفت قصد دارد با اجرای قانون تحصیلات عمومی، نگذارد که هیچ کودک آمریکایی از تحصیل باز بماند.

در ادامه اوباما به مسائل امنیتی پرداخت و گفت: «البته مهم‌ترین کاری که ما امسال انجام دادیم و باز هم ادامه خواهیم داد، امن نگاه داشتن کشور است.»

اوباما افزود: «برای تأمین امنیت، کماکان رهبری ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را برعهده داریم و حالا می‌بینیم که این گروه، 40 درصد از زمین‌های تحت تصرف خود را در عراق از دست داده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از تخصص و تلاش شبانه‌روزی مأموران امنیتی کشورش برای تأمین امنیت گفت ولی باز هم از مردم خواست برای حفظ وضع موجود، به محض دیدن مورد مشکوک آن را با نیروهای امنیتی در میان بگذارند، اگر اتفاقی افتاد نترسند و همانند یک خانواده متحد آمریکایی، در کنار هم باقی بمانند.

وی با اشاره به آخرین تحولات سوریه مدعی شد که اسد نمی‌تواند ثبات و صلح را به این کشور بازگرداند. وی در ادامه ادعا کرد: معتقدم اسد مشروعیت خود را از دست داده است و مجبور خواهد شد از قدرت کناره‌گیری کند. تا زمانی که اسد روی کار است، نمی‌توان در سوریه ثباتی برقرار کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش به رهبری ائتلافی که علیه داعش تشکیل شده، ادامه خواهد داد و حملات علیه این گروه تروریستی شدیدتر از گذشته ادامه خواهد یافت.

به گفته اوباما، ائتلاف آمریکایی ضد داعش موفق شده 40 درصد از مناطق تحت کنترل داعش را بازپس بگیرد. وی همچنین از میان بردن داعش در سوریه را اولویتی اصلی قلمداد کرد.


یکی از خبرنگاران از باراک اوباما پرسید که چگونه می‌توان حملاتی را که هنوز اتفاق نیفتاده پیش‌بینی کرد و با آنها مقابله کرد.

اوباما پاسخ داد: «خیلی سخت است. ردیابی حملات گرگ‌های تنها (حملات تروریستی غیرسازمان‌یافته و برآمده از تصمیم و برنامه‌ریزی شخصی) و حملات یک زن و شمهر همانند آنچه در سن‌برناردینو اتفاق افتاد، به رغم تخصص و هوشاری نیروهای امنیتی ما، سخت است.»

باراک اوباما به راه‌های بررسی احتمال حمله تروریستی در خاک کشورش و بررسی مطالب منتشر شده از سوی افراد در شبکه‌های اجتماعی را یکی از این راه‌ها اعلام کرد.

اوباما گفت: «پُست‌هایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند به دو دسته تقسیم می‌شود. یا پُست‌های عمومی آنها مانند انچه در فیس‌بوک می‌نویسند یا پُست‌های خصوصی و مکالمات آنها که البته بررسی مورد دوم، بر خلاف ارزش‌های ماست.»

باراک اوباما به روند معمول برای صدور ویزای آمریکا برای متقاضیان خارجی پرداخت و گفت که این بررسی پُست‌های عمومی در مورد آنها هم اجرا می‌شود.

در ادامه بحث به یکی از قول‌های انتخاباتی محقق‌نشده اوباما یعنی بستن زندان گوانتانامو کشید.

اوباما گفت:«من برای این کار طرحی را به کنگره ارائه خواهم داد و نمی‌خواهم از الان بر مبنای فرضیات بگویم که کنگره با آن مخالفت می‌کند ولی بدانید که گوانتانامو به یکی از مراکز جذب نیروهای جهادی (معادل آمریکایی افراط‌گرایان مسلمان) تبدیل شده؛ آنها با تبلیغ بر روی این مطلب که آمریکا زندانیان گوانتانامو را از رسیدگی قضایی محروم کرده، بر علیه ما تبلیغ و نیروگیری می‌کنند.»

باراک اوباما افزود: «گوانتانامو باعث شده افسانه‌ای ایجاد شود که آمریکا در جنگ با اسلام است.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین