|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۷۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
جشن زادروز هنرمندان پیشکسوت متولد پاییز در کیش برگزار شد.
همزمان با برگزاری سومین همایش سالانه موسسه هنرمندان پیشکسوت، جشن زادروز اعضای متولد پاییز این موسسه نیز برگزار شد.

در این همایش که روز سه‌شنبه، 24 آذر ماه، به مناسبت طلیعه چهارمین سال فعالیت موسسه هنرمندان پیشکسوت و با حضور 100 نفر از هنرمندان باسابقه و تراز اول کشور از حوزه‌های مختلف هنر همچون هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی، سنتی و نیز با حضور معاونین امور هنری و توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات مدیره منطقه آزاد کیش و همچنین مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، پس از ایراد سخنرانی از سوی مقامات مسئول، مراسمی خودمانی برای زادروز متولدین ماه‌های مهر، آبان و آذر ترتیب داده شد. در این مراسم هنرمندان پس از دریافت هدیه و لوح یادبود از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت، کیک زادروز خود را بریدند.

سید عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در این برنامه گفت: از آغاز فعالیت موسسه و در راستای تکریم جایگاه هنرمندان پیشکسوت و در جهت وحدت و همگرایی به شکل ماهانه جشن زادروز هنرمندان متولد هر ماه را برای اعضا با حضور خانواده آنان برگزار می‌کنیم. امسال نیز مراسم متولدین مهر، آبان و آذر به دلیل مصادف شدن با حادثه غم‌بار منا و همچنین ضرورت حرمت ماه‌های محرم و صفر با هم یک جا و با نام جشن زادروز متولدین پاییز و همزمان با برگزاری همایش سالانه این موسسه در سالن مرکز همایش‌های «هتل مارینا پارک کیش» در حضور مقامات و 100 هنرمند پیشکسوت برگزار شد.

عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم به عدم حضور دیگر متولدین پاییز کرد و افزود: هدیه اعضایی که در این سفر نبودند محفوظ و اگر فرصتی باشد طی مراسمی تقدیم آنان خواهد شد.

براساس این گزارش،‌ علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سومین همایش سالانه موسسه هنرمندان پیشکسوت با ابراز خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان پس از گذر از سنگینی ماه صفر گفت: در زمان پیشینِ برگزاری این همایش در کیش، اتفاقاتی رخ داد که بهتر دیده شد این همایش به این زمان موکول شود. همه عشق و علاقه ما این است که هنرمندان را خوشحال ببینیم، به هرحال این عزیزان همیشه با هنر خود مردم را سرپا و سرحال نگه داشته اند و باید شرایطی برای تقدیر و تشکر از زحمات آنان که عمر خود را در جهت اعتلای هنر و فرهنگ جامعه صرف کرده‌اند فراهم شود. امیدوارم آن دسته از بزرگانی که موفق به شرکت در این برنامه نشده‌اند نیز بتوانند با حضور در برنامه‌هایی که توسط همکاران و دوستان زحمت کش من در موسسه هنرمندان پیشکسوت ترتیب داده خواهد شد حضور پیدا کنند.

رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت اضافه کرد: موسسه هنرمندان پیشکسوت تلاش دارد تا خلاء احتمالی در حوزه هنر را پر و فضایی را ایجاد کند تا سبب شادمانی پیشکسوتان شود و باری را که در طی سالیان بر دوش آن‌ها قرار گرفته را به گونه‌ای بردارد. الحمدلله بزرگانی در این موسسه عضویت دارند که از درجات بالایی در کشور برخوردارند و افرادی صاحب عزت و محبوب در میان مردم هستند و خود دغدغه و عنایت کافی نسبت به چنین مسائلی را دارند.

مرادخانی در ادامه با یادآوری خاطراتی از همکاری با مونسان، رییس منطقه آزاد کیش در شهرداری تهران و پایه‌ریزی ایجاد مکان‌های فرهنگی همچون پردیس‌های سینمایی و مجموعه‌های فرهنگی هنری از جمله مجموعه تئاتر صبا، گفت: به نظر من ادامه آن فعالیت‌ها و اقدامات ایشان در کیش هم کاری اساسی‌تر از پیش خواهد شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پر کردن اوقات فراغت و ایجاد فضا برای خروج از خستگی و دغدغه‌های شهری وظیفه ماست و باید تلاش کنیم در آینده کمپینی ایجاد شود که فعالیت هنر استمرار داشته باشد و از آنجا که هنرمندان، علاقه‌مند به حضور در بین مردم هستند باید بتوانیم حضور این پیشکسوتان را در برنامه‌ها فراهم کنیم‌. من فکر می کنم به طور حتم باید با ایجاد اتاق فکر از نظر پیشکسوتان برای ارتقاء هنر استفاده کرد.

ابراز امیدواری از ایجاد مرکز حراج‌های هنری در کیش

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولین، جزیره کیش بتواند با ایجاد حوزه های تخصصی در آینده ای نزدیک، مرکز حراج های هنری در کشور و منطقه شود. اتفاقی که در حال حاضر در کشورهای همجوار می افتد و همه منافع مادی و معنوی اش هم برای آن ها به جای می ماند.

مرادخانی افزود: ایران یک کشور نیست، یک تمدن است و با توجه به این تفاوت با کشورهای دیگر امید می رود چنین خلاء هایی در آینده پر شود.

مرادخانی بار دیگر از موسسه هنرمندان پیشکسوت سخن به میان آورد و افزود: در طی سه سالی که این موسسه شروع به فعالیت کرده است و در این دو سالی که خود مستقیم با فعالیت‌های آن در ارتباط بوده ام به نظر می رسد که از کارنامه قابل قبولی برخوردار باشد. باز با این حال من از دوستان پیشکسوت خواهش می کنم اگر نقطه ضعف یا کمبودی وجود دارد انتقال دهند، زیرا می دانم که جناب آقای عظیمی و همکاران من در موسسه همه تلاش و مساعی خود را به کار گرفته اند تا آنجا که ممکن است با همه سختی‌هایی که از نظر مادی و معنوی وجود دارد رضایت اهل هنر را فراهم سازند.

رئیس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تلاش وزارت ارشاد این است که جایگاهی در خور و ویژه برای هنرمندان ایجاد و به نحوی حرکت کند که این اقدامات به ظهور برسد، این حرکت‌ها بر اساس سیاست‌های فرهنگی و هنری انجام می شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند بخشی از وظایف خود را به درستی انجام دهد.

اولویت در استفاده از امکانات ارشاد، با پیشکسوتان هنر است

علی‌اصغر کاراندیش،‌ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی گفت: به دلیل تجاربی که به شخصه طی 32 سال خدمت در حوزه های مختلف اقتصاد داخلی و خارجی، سیاسی و فرهنگی داشته ام به این عقیده استوارم که این مراسم برای ما بسیار ارزشمند است، زیرا اگر در کشوری فرهنگ ارتقاء یابد آن کشور می تواند در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به توسعه پایدار دست پیدا کند اما اگر نتواند ارتقاء لازم را پیدا کند به توسعه مطلوب نخواهد رسید.

او افزود: به رغم تلاش های صورت گرفته توسط دولت های مختلف پس از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر و صرف اعتبارات و هزینه های فراوان هنوز به توسعه مطلوب در اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی دست نیافته‌ایم که یکی از دلایل، این است که به حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه نشده است. امروز در انتقال مفاهیم دینی، در حوزه فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی هیچ زبانی گویا‌تر از زبان هنر نیست. امروز یک هنر فاخر می‌تواند بسیاری از پیام‌ها را منتقل کند و در جامعه تاثیر گذار باشد .

کاراندیش اظهار کرد: امروزه در هر جامعه‌ای هنرمندان و اهالی هنر می‌توانند جریان‌ساز باشند و جامعه را متحول کنند. این موضوع در تاریخ کشور و دنیا ثابت شده است، این قشر می‌تواند فرهنگ یک جامعه را متحول سازد، باید جایگاه هنرمندان را باور کرد و اگر به این باور نرسیم جامعه در حوزه های دیگر نیز با مشکل روبرو خواهد شد. امیدوارم با اقدامات دولت تدبیر و امید و دیدگاه‌های دکتر روحانی رئیس جمهور محترم نسبت به فرهنگ و هنر و همچنین نگاه مثبت دکتر جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه و البته اقدامات زیر ساختی که انجام شده است، در آینده شاهد اخباری خوب باشیم.

وی اضافه کرد: هنرمندانی که بخواهند از امکانات تفریحی و هنری وزارت ارشاد در شهرهای مختلف همچون مشهد مقدس، قشم، چالوس و تهران استفاده کنند، تخفیف 80 درصدی به آنها خدمات ارائه می شود و البته بدون تردید اولویت در استفاده از این امکانات با پیشکسوتان هنر است.

کاراندیش گفت: مطلبی دیگر که ما در سفر به استان ها به اتفاق مدیران در مجامع مختلف اعلام کرده ایم و اقدامات مناسبی هم تا الان انجام شده است اما از بیان کامل آن منع هستیم، این است که هر یک از هنرمندانی که آثاری فاخر و کاری مناسب و متفاوت داشته باشند یا حوزه درمان مشکلی دارند، به طور حتم در هر دو حوزه، خارج از بودجه معاونت هنری از آن‌ها حمایت می شود.

جزیره کیش به پاتوق هنرمندان تبدیل خواهد شد

علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز همزمان با برگزاری این همایش بیان کرد: نگاه هنرمند نگاهی عمیق و با ادراک بالا است و زمانی که با این نگاه به پدیده های هستی می نگرد دریافت هایی دارد که دیگران ندارند و آن را در قالب هنر برای عموم جامعه به نمایش می گذارد و سبب نفوذ در انسان ها می شود.

وی افزود: هنر و هنرمند جایگاه ویژه‌ای در نزد تمامی ملت‌ها و کشورهای جهان دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز به واسطه قدمت، سابقه تمدنی و فرهنگ بالا از هنرمندانی ارزشمند برخوردار است.

او با اشاره به اینکه جاذبه‌ها و موهبت‌های الهی موجود در کیش با فرهنگ مردم تلفیق شده و فضای خوبی توأم با آرامش برای مردم و گردشگران فراهم ساخته است، و نیز با اشاره به سابقه همکاری خود در شهرداری تهران، ادامه داد: از زمان پذیرش مسئولیت جزیره کیش، سعی براین بوده که تجربه توسعه فضاهای فرهنگی تهران در کیش هم اجرا شود. هم‌اکنون در حال اتمام طراحی بزرگترین پروژه فرهنگی کشور در کیش هستیم و این طرح 42 هزار متر مربع زیر بنا دارد که در آن برای تمامی رشته‌های هنری فضای فعالیت وجود دارد. امیدوارم این طرح در افق چشم‌انداز کیش که قرار است این جزیره را به پاتوق یا پایگاهی برای هنرمندان مبدل کند، بتواند نقش خوب و موثری در حوزه فرهنگ و هنر ایفا کند و ما شاهد حضور همیشگی هنرمندان در جزیره باشیم.

وی گفت: اتمام این طرح در جزیره کیش نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ و هنر در کیش خواهد داشت و هنرمندان کشور نیز به طور یقین حضوری پررنگ تر در این جزیره خواهند داشت و از هنرنمایی آنها بهره مند خواهیم شد.

مونسان اضافه کرد: بر اساس چشم‌انداز طرح جامع کیش باید به عدد شش میلیون گردشگر برسیم، آمار سالانه گردشگر به کیش تا یک میلیون و هشت هزار نفر رسیده است که امیدواریم شاهد حضور گردشگران بیشتری به ویژه گردشگر خارجی باشیم و این حضور اگر با هنرنمایی هنرمندان ایرانی همراه باشد جذابیت های خوبی برای آنها فراهم خواهد ساخت.

در مراسم برپا شده برای هنرمندان پیشکسوت، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس عظیمی مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، خدایی معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، خلیلی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، سیفی مدیرکل پشتیبانی و رفاه، رودکی مدیرکل بودجه، حیدری مدیرکل حقوقی، فانی و غفاری مشاورین معاونت توسعه مدیریت و منابع، باقرنژاد مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از مدیران سازمان‌ها و نهاد های مستقر در جزیره کیش حضور داشتند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین