|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۷۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
مهاجم اسبق تیم ملی گفت: وقتی دیدم تیم ندارم، یک دوره به تمرینات کوئینزپارک رنجرز رفتم و در کنار این تیم بودم.
وحید هاشمیان با حضور در برنامه ورزش و مردم درباره فعالیتش در آلمان اظهار داشت: تا سال 2012 که من فوتبال بازی می کردم و آخرین تیم من نیز پرسپولیس بود. قبل از این من سال 2008 مدرک B خودم را گرفتم. بعد از آن نیز مدرک A را از آلمان گرفتم. می خواستم مدرک پرولایسنس را بعد از آن بگیرم و باید یک سال کار مربیگری را انجام دهم.
وی ادامه داد: من هم 2 تیم گرفتم و در هر کدام یک نیم فصل بودم. بعد از آن مرا قبول کردند تا در امتحان ورودی پرولایسنس شرکت کنم. در نهایت 24 نفر را بعد از 10 ماه انتخاب می کنند. دوره اینطور بود که باید یکشنبه ها می رفتیم و تکالیف خود را می رسیدیم. کنار آن هم باید دوره ای می گذراندیم. کنار یک تیم بزرگ و حرفه ای باید می رفتیم و یک هفته نیز در یک کلاس باید شرکت می کردیم. شاید در گروه هایی که ما بودیم، یکسری افراد به سمت آموزش رفتند.
هاشمیان همچنین تصریح کرد: تیمهایی بودند که بعد از آن به من پیشنهاد دادند. در دسته سوم و چهارم بودند اما به توافق نرسیدیم. از یکی از مربیان بوندس لیگا سوال پرسیدم که شما وقتی تیم ندارید، چه کار می کنید. او هم گفت که کنار یک تیم قدرتمند و دوره می رویم. من هم به تیم کوئیزپارک رنجرز رفتم و مدتی را در تمرینات این تیم بودم.
مهاجم اسبق پرسپولیس درباره صحبتهای تاج گفت: من فقط این را می گویم که اگر کمیته انضباطی می گذاریم، رایی را می دهد، باید اجرا شود. اگر قرار است اجرا نشود، پس چرا رای می دهند. چرا فقط برای یکسری خاص اجرا می شود؟ نمی خواهم درباره پول صحبت کنم اما من الان برای اینکه ممنوع الخروج نشوم، مالیات پولی که نگرفتم را داده ام. وقتی می خواهید تیمی ببندید باید مثل تیمهای آلمانی باید متوجه شوید که چقدر پشتوانه دارید. آرمینیا آخن که نتوانست تضمین بدهد، الان در لیگ چهارم بازی می کند. مدیران ما قراردادهایی می بندند که نمی توانند ببندند و می رود برای مدیر بعدی.
وی ادامه داد: مشکل ما اینجاست که یک شبه ما آمده ایم که اسم لیگ آزادگان و آماتور را کرده ایم، لیگ حرفه ای. الان چه فرقی کرده با آن دوران قدیم که اسم را عوض کرده اند؟ فقط میزان قراردادها را حرفه ای کرده اند که به ضرر باشگاهها شده است؟ ما نمی دانیم فلسفه فوتبالی مان چیست. انگلیس اقتصادی فکر می کند و آلمان نیز بازیکن سازی می کند. ما الان سبک بازی هم نداریم و هر مربی که می آید، به سبک خودش کار می کند. در هر رده ملی هر مربی کار خودش را می کند.
هاشمیان همچنین بیان داشت: یک کاری که فدراسیون آلمان می کند، این است که یکسری مربیان جوان به فوتبال وارد شدند. 24 مربی را وارد کردند که در ایران اگر بخواهد این اتفاق بیفتد، 24 بازیکن سرشناس انتخاب می شوند اما آنجا نفراتی را انتخاب می کنند که از قشرهای مختلف باشند. آنها می گویند که ما 24 مربی نمی سازیم و 24 نفر را می سازیم که فلسفه ما را در فوتبال آلمان پخش کنند. مشکل ما چیست که هم اکنون کی روش 2 هفته تعطیل می کند. البته او حق دارد و می گوید که باید سبک جدید را پیاده کنیم. به مربیان لیگ برتر نیز حق می دهم و از کی روش طرفداری نمی کنم اما وقتی تیم ملی نتیجه نمی گیرد، همه تقصیرها گردن کی روش است.
وی درباره تعطیلی لیگ ایران و مقایسه اش با اروپا گفت: فوتبال اروپا و ایران اصلا قابل مقایسه نیست. هر بار که از من می پرسند که فرق فوتبال ایران و آلمان چیست. من هم می گویم که آنها 4 دوره قهرمان جهان شدند و ما 4 بار به جام جهانی رفتیم.
هاشمیان درباره حضورش در تمرینات بایرن و گواردیولا افزود: ما باید 5 هفته در کنار یک تیم حرفه ای می ایستادیم. باید هر هفته تمرینات را می نوشتیم و بعد می دیدیم که این تمرینات در بازی اجرا شده یا خیر. من مربیان آلمانی زیادی داشتم و کار کردم اما وقتی گواردیولا را دیدم، متوجه شدم صاحب سبک است.
وی در واکنش به شایعه دستیار شدنش در  کنار برانکو اظهار داشت: برانکو یکی از مربیان خوب من بوده است. البته تمام مربیان دوران من مثل فرکی، پورحیدری و شاهرخی استاد اخلاق بودند. یکسری صحبت شده بود که کاندیدای مربیگری انتخاب شدند که نام من مطرح شده بود اما من گفتم خود برانکو باید انتخاب کند. در ضمن شما بروید کمک چهارم شوید که چه چیزی شود؟
مهاجم اسبق تیم ملی درباره بهترین گلی که به ثمر رسانده، عنوان کرد: بهترین گل ملی که زدم، بازیهای آسیایی بود. من در کنار بازیکنانی قرار گرفته بودم که در جام جهانی 98 بازی کرده بودند. من در اولین بازی ملی خدا را شکر توانستم که اولین گل ملی را بزنم. البته حساس ترین گل را به قطر زدیم. من هیچ وقت نمی گویم که من زده ام. خداداد به مهدی پاس داد و مهدی به من پاس داد. باید تیم را نگاه کنید و در نهایت نیز در آن بازی حساس پیروز شدیم.
وی درباره اینکه در دوره حضورش علی دایی و خداداد در پست او بودند، گفت: فوتبال یک ورزش پر رقابت است و همیشه رقبای سخت وجود دارند. اینکه بگویند که رقیب نباشد و حاضر و آماده به من بدهند، درست نیست. این نفراتی که می گویند دشمن من نشدند. البته شاید دورانی بود که من روی نیمکت نشستم. با این حال من یاد گرفتم که در بوندس لیگا وقتی این اتفاق برایم افتاد، ناراحت نشوم.
هاشمیان درباره مربیان جوان لیگ برتری گفت: وقتی بازیکنان ما فوتبالشان را کنار می گذارند، از چه حمایتی برخوردارند؟ در زمانی که شما موقع اوج هستی و تجربه ات زیاد شده، باید خداحافظی کنی. در این زمان طولانی بازیکنی که به مطبوعات و توجه عادت کرده ای، دیگر خبری نیست. فدراسیون فوتبال باید بگوید که 10 بازیکن را در بازاریابی می گذاریم، 10 بازیکن را در تیمهای پایه می گذاریم. الان کمیته فنی و توسعه ما بین 58 تا 72 سال هستند. هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ما 10 نفر هستند اما آیا یک بازیکن ملی پوش دیده اید؟ یعنی الان مربیان ما دوست ندارند به انگلیس بروند و تمرینات را نگاه کنند؟ ما هیچ حمایتی نمی کنیم از بازیکنان و همین شده که خلا از افراد فوتبالی اتفاق رخ داده است.
وی ادامه داد: من همیشه این را گفته ام. فوتبالیست یک شغلی است، مثل شغل های دیگر. اگر هم برای تیم ملی بازی کردیم، وظیفه مان است. من همیشه گفته ام که یک رفتگر که 4 صبح جارو می زند، از من بیشتر زحمت می کشد. حتی آن نفری که لب مرز نگهبانی می دهد تا مواد مخدر وارد کشور نشود و کشته می شود.
مهاجم اسبق تیم ملی در پاسخ به این سوال که چه سمتی در فدراسیون می تواند بگیرد، گفت: من وقتی فوتبال را کنار گذاشتم، هیچ کس حال مرا نپرسید. چند وقت قبل یک نفر در فدراسیون گفته بود باید بازی خداحافظی برای کریمی، هاشمیان و مهدوی کیا بگذاریم. من گفتم که سال 2010 از تیم ملی خداحافظی کردم، آن وقت الان به چه دردم می خورد؟ حتی گفتم آن موقع من نه ازدواج کرده بودم و نه بچه داشتم اما الان دارم. بگذارید که نوه من هم به دنیا بیاید، بعد بازی خداحافظی بگذارید. مثلا من الان باید با کفاشیان بنشینم و بگویم که فوتبال آلمان چطور است اما به فدراسیون رفتم و می گویم پول مرا بدهید. باور کنید وقتی پله های فدراسیون را بالا می رفتم، خودم ناراحت بودم.
هاشمیان در پایان افزود: من برای جام جهانی 2014 می خواستم بلیت تهیه کنم اما به من گفتند که باید نامه بگیری. وقتی رفتم، دیدم که آدم های عادی هم به آنجا آمده اند. من با این وضعیت به فوتبال بیایم، چه کار کنم؟ نفرات دیگری هستند و مطمئن باشید که با این وضعیت پیشرفت نمی کنیم. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین