|
|
امروز: شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۷۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۵
بنابراین بسته شدن این پرونده یک فضاسازی برای ایران و غرب بود که بتوانند در آینده با هم کار کرده و همکاری های اعتماد سازی با هم داشته باشند و می توان گفت که این پرونده و مختومه شدن آن بیش از هر چیز دیگر به حس اعتماد‌سازی بین طرفین کمک خواهد کرد.
روزنامه قانون در یادداشتی به قلم علی خرم/ تحلیلگر مسایل بین المللی نوشت:

پرونده «پی ام دی» بسته شد و با تصویب شورای حکام اعتماد سازی بین روابط ایران و غرب به وجود آمد. قطعنامه هایی که در گذشته علیه ایران صادر شد نتیجه عملکرد دولت نهم بود. سیاست های دولت نهم باعث شد پرونده ایران توسط شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل برده شود که به صدور 12 قطعنامه علیه ایران منتهی شد.البته اینکه شاهد این موضوع هستیم که طرف غربی برای نشان دادن حسن‌نیت قطعنامه های قبلی را باطل کرده است به این معنا نیست که آن قطعنامه ها موضوعیت نداشته است بلکه فضایی که دولت نهم در بحث سیاست خارجی به وجود آورده بود باعث صدور این قطعنامه ها شد و باید گفت که عملکرد اشتباه دولت نهم باعث صدور قطعنامه ها آن هم یکی پس‌از دیگری شد. اما خوشبختانه امروز شاهدیم که این پرونده مختومه شد.

 با نگاهی دیگر می توان گفت که پرونده «پی ام دی» یک موضوع مربوط به گذشته بود و ربطی به برجام نداشت اما از نظر ایران بسته یا باز بودن این پرونده می توانست علامت حسن نیت غرب باشد که خوشبختانه روز گذشته در شورای حکام گروه 1+5 توانست سایر کشور ها را هم قانع و توجیه کند که پرونده «پی‌ام دی» که می‌توانست محل اختلاف برای چند سال باشد بسته شود. این موضوع به ایران کمک کرد تا بتواند به غرب و 1+5 اعتماد کند. از این بابت این موضوع فضایی را درست می کند که در آینده ایران و غرب بتوانند در موضوعات مختلف به ویژه پرونده هسته‌ای با هم کار کنند.

بنابراین بسته شدن این پرونده یک فضاسازی برای ایران و غرب بود که بتوانند در آینده با هم کار کرده و همکاری های اعتماد سازی با هم داشته باشند و می توان گفت که این پرونده و مختومه شدن آن بیش از هر چیز دیگر به حس اعتماد‌سازی بین طرفین کمک خواهد کرد. لذا  بعداز این برجام می تواند با سرعت بیشتری به پیش رود و ایران نیز می‌تواند روی کارهایی که بر اساس توافق هسته ای تصمیم به انجام آن دارد تمرکز کند. البته بخشی از این توافقات انجام شده و بخشی دیگر هم در آینده نزدیک انجام خواهد داد تا زمینه های برداشتن تحریم‌ها فراهم شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین