کد خبر: ۷۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
در پاسخ بايد اذعان داشت بخشي از قطعنامه2231 تقريبا قبل از اين وارد فاز اجرايي شده است اما با اين وجود بايد به زمان توافق رجوع كرد.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم سيدجلال ساداتيان نوشت:
 
پيش از بسته شدن پرونده«پی‌ام‌دی»، نگاه جامعه جهاني نسبت به ايران نامطلوب بود زيرا تصورش نسبت به پرونده هسته‌اي کشورمان به‌طور کامل تحت‌تاثير برخي گزارش‌هاي منفي آژانس بود مبني بر اينكه ايران درصدد تهيه سلاح هسته‌اي است اما براساس گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه پيش از سال 2003 تلاش‌هاي تحقيقاتي در اين زمينه انجام شد و پس از سال 2009 هيچ شواهدي مبني بر عدم‌صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران وجود ندارد، این دیدگاه اصلاح شد. بدين‌ترتيب بر اساس گزارش آمانو و مذاكراتي كه بين طرف‌هاي گفت‌وگوي ايران و گروه 1+5 صورت گرفت، مفادي براي شوراي حكام تهیه شد و شوراي حكام نيز آن را تصويب كرد. اكنون پس از بسته شدن پرونده «پی‌ام‌دی» ايران، قرار بر اين است كه مصوبه شوراي حكام به قطعنامه‌اي تبديل و پرونده هسته‌اي کشورمان مختومه اعلام شود. طي مختومه اعلام شدن اين پرونده مابقي موارد مربوط به برجام و همچنين قطعنامه 2231 شوراي امنيت وارد فاز اجرايي خواهد شد. اما زمان دقیق اجرا کی خواهد بود؟

در پاسخ بايد اذعان داشت بخشي از قطعنامه2231 تقريبا قبل از اين وارد فاز اجرايي شده است اما با اين وجود بايد به زمان توافق رجوع كرد. به عنوان مثال با رجوع به زمان‌بندي اين قطعنامه مي‌توان ملاحظه کرد كه چه زماني تحريم‌هاي كشتيراني و چه هنگام تحريم‌هاي نفتي برداشته خواهد شد، چرا كه جدول زماني لغو هر كدام از اين تحريم‌ها با يكديگر متفاوتند از اين روي بايد به ضمائم رجوع كرد. با اين وجود به طور كل مي‌توان گفت که در يك ماه آينده مراحل اجرايي رفع تحريم‌ها آغاز و برخي از تحريم‌ها مانند تحريم‌هاي كشتيراني به يك‌باره برداشته خواهد شد. برخي ديگر همچون مساله سوئيفت به جهت زمانبر بودن ممكن است يك ماه به طول بينجامد. در مساله تحريم نفتي به علت جايگزيني نفت ساير كشورها با نفت ايران اين احتمال وجود دارد دستيابي ايران به بازار گذشته به سهولت امكانپذير نباشد. ايران به زمان بيشتري جهت دسترسي به افزايش ظرفيت توليد و صادرات نفت پس از تحريم نياز دارد. بنابراين نمي‌توان انتظار داشت كه همه تحريم‌ها به صورت ناگهاني و در يك فاصله زماني اندك برداشته شود. علاوه بر آن بايد به اين نكته اشاره كرد كه پيش از اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشورمان، ايران روزانه حدود 4ميليون بشكه نفت توليد مي‌كرد كه از اين رقم تقريبا 4/1ميليون بشكه صرف مصرف داخلي و حدود 4/2ميليون بشكه روزانه صادر مي‌شد. به طور بديهي با اعمال تحريم‌ها اين رقم كاهش يافته است. اگر اين ميزان دوباره به مدار اقتصادي بازگردد درآمدهاي ايران مجدد افزايش پيدا خواهد كرد. علاوه بر آن در زمان تحريم‌ها، ايران از فعاليت مشترك با بسياري از كشورها و همچنين سرمايه‌گذاري خارجي در داخل محروم شد. بديهي است با بازگشت فرصت‌هاي قبلي، اشتغال ايجاد شده و اقتصاد ايران قطعا رونق پيدا خواهد كرد. سرمايه‌گذاري در ايران نه‌تنها باعث ايجاد اشتغال خواهد شد بلكه ايران مي‌تواند فرصتي تازه و مناسب براي حضور در بازارهای منطقه‌اي پيدا كند. علاوه بر آن مساله اشتغالزايي سبب ايجاد رونق اقتصادي در داخل خواهد شد. مضاف بر آن، افزايش موقعيت ايران و تحكيم بيشتر موقعيت جمهوري اسلامي از منظر اقتصادي، نفوذ اجتماعي و سياسي در كشورهاي ديگر را به دنبال خواهد داشت؛ چراكه ايران از منظر انرژي، منابع زيرزميني، منابع انساني ورزيده و آموزش‌ديده از پتانسيل بسيار بالايي برخوردار بوده و اين مساله زمنيه‌اي مناسب براي سرمايه‌گذاري خارجي و پيشرفت كشور را در نهايت به دنبال خواهد داشت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین