|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
با پذیرفتن برجام و شروطی که بر آن افزوده شد این امید پدید آمد که تحریم ها برطرف شود. تحریم ها که برطرف شود این احتمال وجود دارد که در چند گام تغییراتی ایجاد شود.
روزهای تحریم کم کم به آخر نزدیک می شوند و بر اساس توافقاتی که ایران با قدرت های جهانی داشته است تا چندی دیگر سایه سنگین تحریم از روی سر اقتصاد ایران کنار خواهد رفت. 

آنچه اهمیتی مضاعف دارد آن است که از شرایط پسا تحریم باید چگونه استفاده کرد تا بتوان سالهایی را که اقتصاد ایران عقب گرد یا حداقل توسعه آن متوقف شده بود جبران شود.

در این راستا حجت الاسلام  غلامرضا مصباحی مقدم به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : تحریم ها شرایطی را پدید آورده بود که ایران با یکسری محدودیت ها به لحاظ سیاسی مواجه شده بود و  طبعا قدرت های جهانی مانند آمریکا و مجموعه اروپا را که به دنبال آمریکا حرکت می کند توانسته بودند  محدودیت های سیاسی برای ایران ایجاد کنند به ویژه در زمینه فروش نفت 

عضو کمیسیون برنامه بودجه ادامه داد : یک میلیون بشکه سقف ما از فروش نفت بود که در اثر تحریم ها این میزان کاهش پیدا کرد و به دلیل تبانی که صورت گرفت برای کاهش قیمت ها طبعا درآمدهای ما را به شدت تنزل یافت و مهمتر از همه اینکه در آمد ناشی از همان میزان نفتی که به فروش می رسید به دلیل تحریم بانک مرکزی در کشور مقصد بلوکه می شد

وی افزود: در مقطعی با دور زدن تحریم ها توانستیم میزانی از درآمدها را وارد کشور کنیم اما در یکی دو سال اخیر دولت آقای روحانی بنا را بر آن گذاشت که مقتضای تحریم ها را رعایت کند و از اینرو کمتر تحریم ها دور زده شد لذا به جرات می توان گفت این دو سال اخیر کار بسیار سخت تر بود.

وی افزود: از آنجایی که دلار و  یورو از سوی اروپا و آمریکا کنترل می شد ما برای نقل و انتقال پول هزینه می دادیم در همین مدت تحریم های شدید، ما با تحریم پهلو گرفتن کشتی ها در بنادر مقصد نیز رو به رو بودیم چرا که بیمه های بین المللی این کشتی ها را بیمه نمی کردند و ما ناچار بودیم از کشتی های دیگر استفاده کنیم و از این طریق هزینه های مبادلات ما بالا می رفت و مطالعات نشان می داد هزینه مبادله و تجارت ما گاه تا 25 الی 30 درصد افزایش پیدا می کرد مضاف بر آنکه بعضی از کشورها کالاهایی که ما نیاز داشتیم را به ما نمی فروختند و این ربطی به آمریکا و اروپا نداشت ؛ از سوی دیگر با محدودیت های سرمایه گذاری شرکت های ایرانی نیز مواجه بودیم و حتی وقتی زمینه سرمایه گذاری های مشترک پدید می امد دولت ها ضمانت ما را نمی پذیرفتند و عنوان می کردند که شما در شرایط تحریم هستید و بر این اساس بود که حتی اگر شرکت های ایرانی در مناقصات برنده می شدند به قرار داد منتهی نمی شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به توافق برجام گفت: با پذیرفتن برجام و شروطی که بر آن افزوده شد این امید پدید آمد که تحریم ها برطرف شود. تحریم ها که برطرف شود این احتمال وجود دارد که در چند گام تغییراتی ایجاد شود.

وی توضیح داد: گام اول این است که دارایی های بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی آزاد می شود این دارایی ها برحسب اطلاع بنده 6 میلیارد دلار سهم دولت است که آزاد می شود از همین سهم در شرایط تحریمی طی  یکی دو سال اخیر ماهانه 700 میلیون دلار به ما می دادند اما امروز همه 6 میلیارد دلار به ایران پرداخت می شود که  این 6 میلیارد سهم خالص دولت است و اگر دولت آن را به دست بیاورد باید به طور عمده در بودجه سال 95 به کار بگیرد  که بیشتر متوجه تامین منابع طرح های عمرانی خواهد بود به عبارت دیگر  حدود 18 هزار میلیارد تومان تامین منابع عمرانی کشور است که امروز با مشکل جدی رو به رو ست.

وی ادامه داد:  23 میلیارد دلار دارایی های بانک مرکزی آزاد می شود. هرچند طبق روال معمول بانک مرکزی بخشی از دارایی های خود را در بانک های خارجی ذخیره می کرد اما در این مدت حق استفاده از این درآمد ها را نداشت لذا  در صورت برداشت تحریم ها با این مبلغ بانک مرکزی قادر است بازار ارز را کنترل کند. نا گفته نماند این ارز معادل ریالی آن در بودجه مصرف شده است و دولت نمی تواند این مبلغ را به ریال تبدیل کند.
 
مصباحی مقدم به سهم صندوق ذخیره ارزی نیز اشاره کرد و اظهار داشت:  40 میلیارد دلار از در آمدهای بانک مرکزی سهم صندوق ذخیره ارزی است که طبق اساسنامه خود می تواند به بخش های خصوصی و تعاونی برای سرمایه گذاری های مولد تسهیلات دهد  که بازگشت ان هم به صومرت ارزی باشد البته بخشی از این منابع قابل تبدیل شدن به ریال بوده است که قبلا این کار انجام شده و مصرف شده است که 10 درصد آن برای بخش کشاورزی بوده و 10 درصد برای بخش صنعت.

وی گام دوم را این چنین شرح داد : گام دوم این است که امکان افزایش تولید و فروش نفت را خواهیم داشت به هر حال کاهش فروش، کاهش تولید را در پی داشته است و از این رو شرکت نفت باید برای توسعه مخازن و چاه های نفت سرمایه گذاری کند که به نظر می رسد این کارها انجام شده باشد و بنای وزارت نفت هم این است که به محض رفع تحریم ها شروع کند به افزایش تولید و صادرات نفت؛ آقای زنگنه اعلام کرده است که میزان تولید را 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد و به روزی یک میلیون بشکه می رساند که این میزان درآمدی خواهد داشت و این مبلغ افزون بر پیش بینی بودجه خواهد بود و باید مطابق قانون تقسیم شود که حدود 14.5 درصد سهم خود وزارت نفت  است و برای سال جاری 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شده است و مابقی به خزانه خواهد رفت تا تکلیف قانونی برای ان  مشخص شود.

نماینده تهران خاطر نشان کرد : ما ظرفیت تولید نفت تا 4 میلیون بشکه داشتیم که به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده است طبلعا با ادامه روند افزایش تولید می توانیم به یک نقطه امن برسیم  که به نظرم دولت باید بخشی از در آمدهای نفتی را سرمایه گذاری کند برای پالایش بیشتر و فروش فراورده ها به جای نفت خام.
 
وی تاکید کرد: با این روند قطعا قادر خواهیم بود به بازه ای برسیم که تمام تولیدات نفت خام خود را تبدیل کنیم به فراورده کنیم و فرآورده صادر کنیم که ارزش افزوده بالاتری دارد.

غلامرضا مصباحی مقدم در پایان گفت: کشورهای اروپایی از این جهت که انرژی برایشان درجه اول اهمیت را دارد حاضرند در این زمینه سرمایه گذاری کنند که این سرمایه گذاری هم می تواند اشتغال را به دنبال داشته باشد و هم انتقال تکنووژی و هم رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین