|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۱
اعضای کمیته رسیدگی به پرونده متهم نفتی بعد از ورود بابک زنجانی به زندان اوین بارها از دستگاه قضایی برای دیدار با وی درخواست کرده بودند که این درخواست در نهایت به بن‌بست خورده بود.
در حالی که بیست و یک جلسه از دادگاه پرونده موسوم به فساد بزرگ نفتی به صورت علنی برگزار شده بود، بیست و دومین جلسه این دادگاه شکل غیرعلنی به خود گرفت. پیش از این اظهارنظرهای مختلفی درباره اثرگذاری برخی چهره‌ها در این پرونده مطرح شده بود و از سوی قاضی این پرونده نیز اعلام شد که دادگاهی برای بخش دوم این پرونده برای رسیدگی به اتهامات مسئولان دخیل در آن برگزار خواهد شد. در حالی که موضوع علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه در اختیار رئیس دادگاه بوده و در مورد این پرونده نیز، تنها یک جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده، سوال این جاست که برگزاری غیرعلنی این جلسه از دادگاه تا چه حد به پیشبرد پرونده کمک خواهد کرد و حرف‌های ناگفتنی چه تاثیری بر روند دادگاه خواهد داشت. رسول کوهپایه‌زاده یکی از وکلای مدافع این پرونده برای پاسخ به ابهامات موجود در جمع خبرنگاران گفت: دلیل برگزار شدن این جلسه به‌صورت غیرعلنی طرح مسائلی بود که منافع ملی و مصالح کلان کشور را تحت تاثیر خود قرار می داد و بر اساس تاکید سه باره قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب کلیه حاضرین در جلسه مکلف شدند که به هیچ عنوان مطالب جلسه امروز را در جایی منتشر نکنند. وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی اظهار کرد: دادگاه برای کشف حقیقت و احراز واقعیت تلاش می‌کند و جلسه امروز نیز به این دلیل به صورت غیرعلنی برگزار شد که متهمان با آرامش بیشتر بدون اینکه آفتی متوجه مسائل کشور شود، صحبت‌های خود را بیان کنند. وکیل بابک زنجانی یادآورشد: این جلسه بسیار مثبت و پربار بوده و آخرین جلسه دادگاه بود که به درخواست سه متهم به صورت غیرعلنی برگزار شد. هر سه متهم در این جلسه مسایلی را مطرح کردند و از بین وکلای‌مدافع فقط من چند دقیقه‌ای مطالب مورد نیاز را بیان کردم. لازم به ذکر است قاضی صلواتی در پایان بیست‌ویکمین جلسه دادگاه گفته بود: در راستای اجرای ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری و با توجه به تقاضای مکرر متهم ردیف اول و نیز تقاضای متهم ردیف دوم جلسه بعدی دادگاه روز یکشنبه هفته آینده به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. با توجه به اینکه پیش از این در مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص پرونده متهم نفتی تشکیل شده بود که رئیس و بیشتر اعضای آن از کمیسیون انرژی مجلس انتخاب شده بودند نتیجه بررسی های خود را به دستگاه قضایی اعلام کردند و اینجا بود که رسیدگی به این پرونده در قوه قضائیه کلید خورد.

اعضای کمیته رسیدگی به پرونده متهم نفتی بعد از ورود بابک زنجانی به زندان اوین بارها از دستگاه قضایی برای دیدار با وی درخواست کرده بودند که این درخواست در نهایت به بن‌بست خورده بود. حال از آنها خواستیم با توجه به بررسی‌هایی که به طور تخصصی بر روی این پرونده انجام داده بودند در مورد علل احتمالی برگزاری این جلسه دادگاه متهم نفتی به صورت غیرعلنی اظهارنظر کنند.

بابک زنجانی در جلسات رسیدگی بیشتر شاکی به نظر می‌رسد تا متهم

امیرعباس سلطانی رئیس کمیته بررسی پرونده بابک زنجانی در مجلس در بیان علل احتمالی برگزاری جلسه دادگاه این متهم به صورت غیرعلنی به «ابتکار» گفت: ما از اینکه این جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی به صورت غیرعلنی برگزار شد، تعجب کردیم چراکه قرار بر این بود که وی در جلسات علنی مسایل را بیان کند بنابراین غیرعلنی شدن این دادگاه ضرورتی نداشت البته به نظر می‌رسد بابک زنجانی در این دادگاه متهم نیست کمااینکه وی بیشتر شاکی به نظر می‌رسد تا متهم و در شرح مسایل نیز خود می‌برد و می‌دوزد. وی افزود: البته ممکن است این جلسه به این دلیل غیرعلنی برگزار شده باشد که بسیاری از آقایان مسئول و مدیران دولتی درگیر این پرونده هستند و مسایل مربوط به آنها محرمانه به نظر رسیده و احتمالا رایزنی در این مورد صورت گرفته است در غیر این صورت ضرورتی برای غیرعلنی شدن این دادگاه وجود نداشته است. نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه می‌تواند مسایلی کمک‌کننده در جهت رسیدگی به این پرونده نیز در این جلسه مطرح شده باشد، یادآورشد: بعید به نظر می‌رسد که مسایلی در این جلسه مطرح شده باشد که کمک‌کننده باشد چراکه آنها بیشتر از اینکه به دنبال مباحث کمک‌کننده باشند به دنبال رفع و رجوع مشکلات خود هستند. سلطانی تصریح کرد: نکته قابل ذکر این است که اگر بخواهند این پرونده به صورت ریشه‌ای مورد تعقیب قرار بگیرد خیلی افرادی که درگیر موضوعات مطرح شده در این پرونده بودند از جمله 4 عضو کابینه دولت سابق، بانک مرکزی و معاونان وزیر نفت سابق باید در جلسات دادگاه علنی حضور داشتند، همچنین افرادی که از دستگاه‌های نظارتی در این پرونده دخیل بودند باید پایشان به این دادگاه کشیده می‌شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکیدکرد: هم‌اکنون چیزی از جلسات این دادگاه عاید نمی‌شود چراکه استفاده از رانت موجود در این پرونده و یا مافیایی که پشت بابک زنجانی بودند و شرایط شکل‌گیری تخلفات موجود را فراهم کردند در این جلسات مورد غفلت واقع شده است.
ضرورت اصلاح قوانین و زیر ساخت‌ها برای ممانعت از تکرار مفاسد اقتصادی در کشور
سیدحسین دهدشتی عضو کمیته ویژه پیگیری پرونده بابک زنجانی در مورد علل احتمالی برگزاری جلسه دادگاه این متهم به صورت غیرعلنی به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که این پرونده بسیار پیچیده و گسترده و دارای ابعاد مختلف بوده و شاید بیشتر این پیچیدگی به دلیل مسائل پشت پرده و عواملی است که در این قضیه دست داشته‌اند و با وجود اینکه بابک زنجانی و متهمان ردیف دوم و سوم در راس تخلفات مطرح شده هستند اما به طور قطع یک تیم یا گروه پشت تخلفاتی با این حجم هستند که تاکنون هم آنها را حمایت کرده‌اند. وی افزود: بعد از گذشت 21 جلسه از جلسات دادگاه بابک زنجانی که به صورت غیرعلنی برگزار شد وی بعد از این حرفی برای گفتن ندارد و با وجود تمام حرف‌هایی که ممکن است نمایشی و به دور از واقعیت نیز بیان کرده باشد این احتمال وجود دارد که این جلسه برای اتمام حجت با وی به صورت غیرعلنی برگزار شده باشد که البته خوب است در شرایطی که طولانی نشده و وقت دادگاه به بطالت نگذرد. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هم‌اکنون بابک زنجانی نیز به این نتیجه رسیده است که بیش از این نمی توان سیستم قضایی را بازی داد و شاید امیدش هم ناامید شده باشد و باید دید که بعد از این جلسه دادگاه که به صورت غیرعلنی برگزار شد در پی مسایلی که از پشت پرده مطرح شده چه افرادی به دادگاه فرا خوانده خواهند شد که در این پرونده می‌توانند دست داشته باشند در غیر این صورت برای همه سنگین و غیر قابل قبول خواهد بود که بعد از برگزاری 21 جلسه این دادگاه را به سرعت تمام کنند. دهدشتی تاکیدکرد: آنچه مسلم است تقصیرعواملی که از وزارت نفت و بانک مرکزی به بابک زنجانی کمک کرده‌اند کمتر از وی نیست چراکه قابل قبول نیست که این افراد چنین تعامل و همکاری خلاف قاعده و عرف انجام داده باشند ولی مورد محاکمه قرار نگیرند، همچنین سیستم‌های نظارتی نیز باید در این مورد پاسخگو باشند که چطور قراردادی به این مهمی با این حجم مالی به راحتی از زیر دست آنها رد شده است بدون اینکه مشکلی پیش آمده باشد و اگر اظهار بی‌اطلاعی هم کنند باز جای بسی تامل دارد. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: هم‌اکنون بررسی دلایل سهل‌انگاری از سوی عوامل سیستم امنیتی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و این مهم را تقویت می‌کند که سیستم نظارتی کشور نیاز به تجدیدنظر اساسی در عملکرد خود دارد ضمن‌اینکه وقتی شرایط برای فساد اقتصادی یک تاجر به راحتی مهیا شده ضرورت اصلاح قوانین و زیر ساخت‌ها را نیز یادآوری می‌کند وی یادآورشد: در این شرایط بانک‌ها و وزارت نفت باید برای ردیابی و شناسایی عوامل یاری‌رسان بابک زنجانی اقدام کرده و یا خود به اصلاح ساختارها بپردازند و یا در صورت نیاز از مجلس بخواهند که در جهت شفاف‌سازی، اصلاحات لازم را انجام دهد که در پی آن ایجاد این قبیل مفاسد اقتصادی در کشور برای همیشه برچیده شود.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین