پول بلوکه‌شده فدراسیون فوتبال در حساب وزارت امور خارجه نیست
کد خبر: ۷۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷
اما اینکه چرا خود محمدجواد ظریف خبر را تکذیب کرده هم در نوع خودش جالب است. داستان از این قرار است خبری که منتشر شده بود، این بود که پول‌های بلوکه‌شده فوتبال ایران از سوی ظریف دریافت شده و وی پول را به فدراسیون فوتبال تحویل نداده است.
همه‌چیز از یک خبر تلگرامی شروع شد. اینکه فیفا پول‌های بلوکه‌شده فدراسیون فوتبال ایران را پس از پایان تحریم‌ها به حساب وزارت امور خارجه واریز کرده و نزدیک به هفت‌میلیارد تومان پول باید به فدراسیون فوتبال بدهد. ماجرایی که البته به آن پرداخته شده بود و حتی گفتند که این پول به حساب سفارت ایران در سوئیس هم واریز شده است، جایی که مقر فیفا در آنجا (زوریخ) قرار دارد و به همین دلیل خبر باورپذیرتر شد و در اتاق‌ها تلگرامی و کانال‌های ورزشی و غیرورزشی آنقدر خبر دست به دست شد که به گوش وزارت امور خارجه رسید و محمدجواد ظریف که از شنیدن خبر تعجب کرده بود، واریز کردن پول بلوکه‌شده ایران در فیفا را تکذیب کرد. اتفاقی که باعث تعجب اهالی فوتبال هم شد؛ اینکه انتشار یک خبر تاییدنشده تلگرامی به جایی رسید که محمدجواد ظریف آن را تکذیب کند. البته خبر خیلی زود در سایت‌ها و خبرگزاری‌های ورزشی بازتاب داده شد و همان زمان بود که وزیر امور خارجه ایران خبر برخی رسانه‌ها درباره دریافت پول‌های بلوکه‌شده را تکذیب کرد. البته سایت انتخاب، اولین سایتی بود که تکذیبیه را منتشر کرد و پس از آن بود که وزیر امور خارجه رسما اعلام کرد این خبر صحت ندارد.

  چرا ظریف تکذیب کرد؟

اما اینکه چرا خود محمدجواد ظریف خبر را تکذیب کرده هم در نوع خودش جالب است. داستان از این قرار است خبری که منتشر شده بود، این بود که پول‌های بلوکه‌شده فوتبال ایران از سوی ظریف دریافت شده و وی پول را به فدراسیون فوتبال تحویل نداده است. ظریف اعلام کرده این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد. حتی سایت انتخاب از قول منابع آگاه نوشت: «ظاهرا افرادی که به این شایعات دامن می‌زنند، در پی ایجاد حاشیه برای وزارت امور خارجه و در صدر آن محمدجواد ظریف هستند.» این خبر در حالی منتشر شد که فیفا در پی حاشیه‌های اخیر و تعلیق سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا و میشل پلاتینی، نایب‌رئیس اول سابق فیفا، شرایط متعادلی ندارد و طبیعی است که در این شرایط دادن چنین پولی به فدراسیون فوتبال کاملا عجیب بود. هرچند فدراسیون فوتبال ایران از مدت‌ها پیش به دنبال رفع مشکلات مربوط به بلوکه‌بودن پول ایران در فیفا بود؛ اما این اتفاق نمی‌افتاد. حتی گفته می‌شود یک‌میلیون دلار پول ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا توقیف شده و آنها پول را در دولت دهم، در راه انتقال آن از سوئیس به امارات یا مالزی، توقیف کرده‌اند. دلیل این اتفاق، تحریم‌ها ذکر شده بود. همان زمان نه محمد بن همام، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا و نه شیخ سلمان، رئیس کنونی کنفدراسیون فوتبال آسیا و نه حتی سپ بلاتر هم نتوانستند یک‌میلیون دلار بلوکه‌شده ایران را به فدراسیون فوتبال بدهند. نکته عجیب‌تر هم این بود هرچه کفاشیان بیشتر تاکید می‌کرد که برای حل مشکل بلوکه‌شدن تلاش می‌کند، تغییری در وضعیت پول‌های ایران حاصل نشد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی امیدواری‌ها بیشتر شد و حتی سپ بلاتر به تهران آمد و رئیس‌جمهوری هم شخصا از بلاتر خواست در حل مشکل فوتبال ایران کمک کند، اما بلاتر هم نتوانست کاری از پیش ببرد و پس از بازگشت به سوئیس درگیر مشکلات مربوط به فساد فیفا شد و درنهایت پروژه رسیدن فوتبال ایران به پول‌هایش ناتمام ماند.

  فدراسیون هم تکذیب کرد

در هر حال و پس از انتشار این خبر، فدراسیون فوتبال که سه روزی بود حتی یک خبر هم روی خروجی‌اش نگذاشته بود، شنبه بیانیه‌ای به این مضمون روی خروجی‌اش قرار داد: « فدراسیون فوتبال اعلام می‌دارد کلیه اخبار درج‌شده درخصوص اخذ بدهی‌های مراجع بین‌المللی فوتبال مانند فیفا و AFC و عدم پرداخت کلیه مبالغ توسط وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال کذب بوده و صحت ندارد. لازم به توضیح است، وزارت امور خارجه تاکنون نهایت همکاری خود را در این خصوص با فدراسیون فوتبال داشته است و فدراسیون فوتبال ضمن تشکر از تمامی تلاش‌ها و زحمات صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه، اخبار درج شده در این باره را تکذیب و اعلام می‌دارد در صورت تداوم این موضوع که به هیچ عنوان صحت ندارد، قطعا از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.» البته در سال‌های گذشته همیشه وزارت امور خارجه به کمک فدراسیون فوتبال آمده و پول‌هایی که فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم برای انتقالش مشکل داشته را به دست فدراسیون رسانده است. علی کفاشیان چند وقت پیش هم اعلام کرده بود وزارت امور خارجه در جاهایی که فدراسیون مجبور بوده که به صرافی پول گزافی بدهد، به کمک فدراسیون فوتبال آمده و حسابی از ظریف و وزارت امور خارجه تعریف کرده بود. در هر حال با تاکید ویژه‌ای که وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان داشت، فدراسیون فوتبال بیانیه را روی خروجی‌اش گذاشت وگرنه شاید تا امروز هم اصلا روح‌شان خبردار نمی‌شد که چنین شایعه‌ای در تلگرام منتشر شده و روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

منبع:فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین