|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
وی پنجشنبه شب در آنکارا با تاکید بر اینکه موضوع خروج نیروهای ترکیه از عراق مطرح نیست، مدعی شد، نیروهای کشورش بنا به خواست دولت مرکزی بغداد در منطقه حضور دارند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت که کشورش قصد ندارد نیروهای نظامی خود را از عراق بیرون بکشد و مدعی شد این نیروها با ماموریت آموزشی برای کمک به مبارزه با داعش در خاک آن کشور حضور دارند.

وی پنجشنبه شب در آنکارا با تاکید بر اینکه موضوع خروج نیروهای ترکیه از عراق مطرح نیست، مدعی شد، نیروهای کشورش بنا به خواست دولت مرکزی بغداد در منطقه حضور دارند.

وی این مطلب را به دنبال دیدار با رئیس و عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنها در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد.

اردوغان مدعی شد: ماموریت نیروهای ترکیه در عراق رزمی نیست و با هدف آموزشی در منطقه چه در منطقه بعشیقه و چه در سایر مناطق شمال عراق حضور دارند و شمار آنها نیز متناسب با برنامه آموزشی پیشمرگان کرد کم و زیاد می شود ولی در حال حاضر موضوع خارج کردن نیروهای این کشور از عراق مطرح نیست.

اردوغان عصر پنجشنبه با دراگان کویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و بکر عزت بگویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی که برای سفر رسمی در ترکیه به سر می برند، دیدار و گفت و گو کرد.

خبرنگاری در خصوص خواست عراق از ترکیه در خارج کردن نیروهایش از موصل و نتایج گفت و گوهای وی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در آنکارا پرسید، که اردوغان گفت: «حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق تازگی ندارد به سال 2002 میلادی بر می گردد. حضور نیروی نظامی ترکیه از سال 2014 میلادی در عراق نیز در راستای تقاضای دولت مرکزی عراق در خصوص آموزش نیروها می باشد. حیدر العبادی در سفر به آنکارا هم در خصوص آموزش نظامی و هم آموزش نیروی پلیس درخواست هایی از ترکیه داشت. ترکیه به جایی که دعوت نشده، نمی رود.»

اردوغان گفت: موضوع قرار است در 21 دسامبر جاری ( سوم دی ماه ) در نشستی سه جانبه با شرکت دولت مرکزی عراق، مدیریت شمال عراق، آمریکا و ترکیه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص انتقال موضوع حضور نظامی این کشور در عراق به شورای امنیت سازمان ملل، توسط روسیه گفت: «روسیه در این قضیه طرف نیست. نمی دانم روسیه با چه عنوانی در این زمینه اقدام کرده است. البته شورای امنیت سازمان ملل نیز موضوع را رد کرده است. تحولات بعدی را نیز تعقیب خواهیم کرد. ترکیه در منطقه همسو با نیروهای ائتلافی حرکت خواهد کرد.»

هفته گذشته به دنبال اعلام خبر اعزام نیروی تازه ای از ترکیه به شمال عراق به همراه 25 دستگاه تانک به منطقه بعشیقه در نزدیکی موصل، بغداد به شدت با این اقدام آنکارا مخالفت کرد و برای خارج کردن نیروهای ترکیه از منطقه 48 ساعت مهلت داد.

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه با ارسال نامه ای به حیدرالعبادی همتای عراقی خود گفت: تا زمان رفع حساسیت بغداد از اعزام نیروی جدید به منطقه خودداری خواهند کرد.

ترکیه ضمن خودداری از عقب کشیدن نیروهای خود از عراق، امروز حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزارت خارجه را برای گفت و گو با مقامات عراقی به بغداد اعزام کرد.

آنکارا در همین حال با دعوت از بارزانی به آنکارا و استقبال از وی در سطح رئیس دولت، نیز خواست پیام همسویی اقلیم کردستان عراق با آنکارا در موضوع حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق را بدهد.
خبرگزاری روسی راشاتودی نیز به نقل از اردوغان گزارش داد: این نیروها که در سال 2014 و به درخواست دولت عراق در آن کشور مستقر شده اند، غیر جنگی هستند و خروج آنها از عراق در حال حاضر مطرح نیست.
ترکیه نیروهای خود را در پایگاه منطقه بعشیقه درنزدیکی موصل (مرکز استقرار گروه تروریستی داعش) مستقر کرده و مدعی است که این نیروها برای تسهیل مبارزه با داعش و با هماهنگی دولت عراق مستقر شده اند این درحالی است که دولت عراق بارها خواستار خروج این نیروها از خاک این کشور شده است.

آنکارا تاکنون توجهی به خواسته بغداد مبنی بر خروج نیروهایش از خاک عراق نکرده است.

وزارت امور خارجه عراق روزپنجشنبه، خواستار برگزاری نشست فوری وزیران خارجه اتحادیه عرب برای بررسی ورود نیروهای ترکیه به خاک این کشور شد، اما تاکنون پاسخی از سوی این اتحادیه به درخواست بغداد داده نشده است.

ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق روزچهارشنبه در دیدار با برت مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا درائتلاف ضد داعش گفت: مهلتی که عراق به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش داده بود، به پایان رسیده است و بغداد برای توقف نقض حاکمیت ملی و حفظ مرزهای خود به سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه عرب و دیگر سازمان های بین المللی مراجعه خواهد کرد.
باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل عراق نیز روز چهارشنبه در این باره گفته بود: حضور بیش از یکهزار و 100 نظامی ترکیه به همراه شماری تانک، زرهپوش و نیروهای اطلاعاتی در منطقه «بعشیقه»، تهدیدی علیه امنیت ملی عراق به شمار می رود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین