|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۷۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
با یک نگاه کوتاه به جداول و آمار ارائه شده باید گفت محمود احمدی نژاد در دوسال اول ریاست جمهوری خود 86 روز تاخیر در ارائه لایحه بودجه داشته است و این در حالی است که حسن روحانی تنها 3 روز تاخیر داشته، البته اگر بتوان نام آن را تاخیر گذاشت.
کمین نشسته بودند تا به قول معروف آتویی به دست بیاورند و آن را پیراهن عثمان کنند که بگویند دولت یازدهم، هم متخلف است حال تخلف را چگونه معنا می کنند و چه چیز را خلاف و چه چیز را ثواب می دانند خود داستانی دیگر است. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، ماه آذر ماه بودجه است ماهی که نیمه آن موعدی است که دولت باید لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان بر سر آن به بحث و بررسی بپردازند و نهایتا تصمیمات لازم برای یک سال مالی کشور اتخاذ شود. 

در حالی که ( 18 آذر) ماه تنها  سه  روز از موعد مقرر گذشته است برخی فریاد و فغان برآورده اند که دولت در ارائه لایحه بودجه تاخیر داشته است و در این زمینه مرتکب تخلف شده.  

آیا دولت تخلف کرده است ؟! 

دولتی که از سال 92 لایحه بودجه را سر وقت به مجلس ارائه کرده است قطعا برای سال سوم نیز برایش چندان کار دشواری نیست اما چه عاملی سبب شده است که تا امروز لایحه  راهی بهارستان نشود؟! موضوع کاملا مشخص و حتی مخالفان دولت در ساختمان هرمی شکل نیز کاملا بر این مسئله واقف هستند که آنچه امسال موجب شد تا دولت خلف وعده کند برنامه ششم توسعه است و نه آماده نبودن لایحه بودجه. 

درواقع همانطور که مسئولین بارها اعلام کرده اند به درخواست خود بهارستان نشینان قرار شد تا دولت لایحه بودجه 95 را همزمان با برنامه ششم توسعه به مجلس بیاورد؛ که اگر غیر از این بود لایحه بودجه توسط رئیس جمهور در روز 15 آذر ماه و حتی زودتر از آن تقدیم مجلس شده بود. در چنین شرایطی فراموشی مصلحتی برخی نمایندگان که از دولت چه خواسته بودند خود جای تعجب است. 

سخنگوی دولت در نشست خبری خود در واکنش به این موضوع عنوان می کند:  مجلس توقع داشت که تبصره های تکراری بودجه 95 و احکام تکراری برنامه های توسعه تجمیع شود. تبصره ها عمدتا وقت مجلس را در بررسی بودجه و برنامه توسعه می گیرد. اینها تقدیم مجلس شد ولی به آن رای ندادند. در کمیسیون برنامه و بودجه، کلیات احکام تصویب شد ولی مواد، مدتها وقت مجلس را می گیرد. 

وی ادامه دا : تصمیم داشتیم در 15 آذرماه نیز لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم و فرصتی داشته باشیم بخش باقیمانده برنامه توسعه که خاص سال های 95 تا 99 است را تقدیم مجلس کنیم. عده ای زمزمه کردند دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه را رسیدگی کند. مجددا به احترام مجلس و قانون که باید برنامه توسعه از اسنادبالادستی تبعیت کند، همه کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بسیج کردیم تا این کار انجام شود. شبها تا دیروقت، مجموعه پرتوان کارشناسی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این باره خدمت گزاری کرده و با احساس مسئولیت همکاری کردند تا هر دو با هم بیاید. احکام خاص برنامه ششم، 44 حکم دارد. 30 شورا داریم که هر کدام از چند دستگاه گزارش و برنامه های پیشنهادی برای برنامه توسعه ششم را گرفتند و تلفیق کردند. سندها به کمیسیون تلفیق و ستاد برنامه داده شد که در این ستاد، از مرکز پژوهشهای مجلس و نواب رئیس مجلس نیز حضور داشتند. به مجلس محترم هم گفتیم می توانیم لایحه بودجه را 15 آذر بدهیم. برخی انواع و اقسام توقعات را مطرح کردند. دولت نیز برای اینکه سوژه دعوا و اختلاف نشود، تلاش کرد بودجه و برنامه را همزمان تقدیم کند. به مجلس نیز اعلام کردیم ظرف چند هفته آینده هر دو لایحه را تقدیم کنیم.

در همین رابطه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : قرار است دولت لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه را همزمان به مجلس ارائه دهد که در این صورت تاخیر در ارائه بودجه کاملا توجیه پذیر است و نمی توان آن را تخلف دولت دانست.

پیش از این نیز ایرج ندیمی به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفته بود دولت هیچ تخلفی نکرده است و اساسا تاخیر در بودجه  وجود نداشته چرا که امسال با توجه به تصویب طرح دائمی کردن احکام بودجه تنها چند عدد و رقم است که باید جایگزین شود که این ارقام هم اکنون از سوی دولت تعیین شده است. 

تخلف 14 ماهه یا چند روزه؟!

زمان ارائه لوایح بودجه در دولت نهم و دهم 


سال

تاریخ ارائه به مجلس

تاخیر

1385

25/10/84

40 روز

1386

1/11/85

46 روز

1387

17/10/86

32روز

1388

8/11/87

53 روز

1389

4/11/88

49 روز

1390

1/12/89

76 روز

1391

12/11/90

57 روز

 

9/12/91

84 روز



با توجه به این آمار می توان گفت در 4 سال اول ریاست محمود احمدی نژاد و اوج محبوبیت او در میان اصولگرایان و بهارستان نشینان دولت مهرورز بیش از 5 ماه در ارائه لایحه بودجه تاخیر داشته است .


سال

ارائه لایحه

تاخیر

1393

17/9/92

2 روز

1394

16/9/93

1 روز


از آنجایی که در سال 92، 15 آذر ، روز جمعه بود و مجلس روز شنبه صحن علنی ندارد لایحه بودجه  سال 93 در روز 17 آذر به مجلس تقدیم شد و همینطور در مورد سال 93 نیز 15 آذر روز شنبه بود و به دلیل آنکه بهارستان در این روز جلسه ای ندارد لایحه بودجه 94 با یک روز تاخیر تقدیم مجلس شد که البته با این توجیه می توان گفت دولت تا کنون هیچ اقدام خلاف قانونی نداشته است.

با یک نگاه کوتاه به جداول و آمار ارائه شده باید گفت محمود احمدی نژاد در دوسال اول ریاست جمهوری خود 86 روز تاخیر در ارائه لایحه بودجه داشته است و این در حالی است که حسن روحانی تنها 3 روز تاخیر داشته، البته اگر بتوان نام آن را تاخیر گذاشت، بر این اساس بد نیست مخالفان امروز نگاهی هم به دیروز و دولتی که تمام قد از آن حمایت می کردند داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین