|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۷۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
رئیس دانشگاه شیراز گفت: تولید علم فقط تولید مقاله نیست بلکه باید به دست یابی به تکنولوژی نیز توجه داشت.
مجید ارشاد عصر دوشنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده فارس بیان کرد: جمعیت جوان کشور حدود ۳۰ میلیون نفر است که تقریبا پنج میلیون نفر از آن ها دانشجو هستند که تمام آن ها یک سرمایه بزرگ انسانی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم زمینه کار را برای این سرمایه فراهم کنیم قطعا دست یابی به توسعه پایدار و متوازن دور از دسترس نخواهد بود.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه باید حداقل زیرساخت ها اعم از فرصت آموزش و تحقیقات را برای این قشر فراهم کرد، گفت: اگر بتوانیم حداقل ها را برای آن ها فراهم کنیم می توانیم نخبگان را در داخل کشور نگه داریم و از فکر و تلاش آن ها بهره مند شویم.

ارشاد گفت: بحث تولید علم فقط مقاله نیست بلکه دست یابی به تکنولوژی هم مطرح است.

وی با بیان اینکه برای تحقیقات با توجه به محدودیت منابع باید اولویت بندی کرد، اظهار داشت: سوخت های فسیلی به دلیل دسترسی آسان و ارزان به آن ها، از سوی ما زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ولی این نکته نباید باعث شود که نسبت به انرژی های تجدیدپذیر غافل شویم.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: نباید از بحث آب و خشکسالی هم غافل شد و باید برای آن برنامه ریزی انجام داد و اگر چه تا به حال نیز کارهایی انجام شده ولی هنوز باید تلاش بیشتری کرد و تا قبل از اینکه دیر شود کاری درباره آن کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه تشکیل شورای آموزش، پژوهش و فناوری در هیئت دولت تصویب شده ولی هنوز به استان ها ابلاغ نشده است، گفت: فارس در این زمینه پیشینه خوبی دارد و شورای مشابهی در گذشته در استان وجود داشت که بازوی قوی و اتاق فکر خوبی برای انجام کارهای بزرگ در استان محسوب می شد و من فکر می کنم که در چنین زمینه ای نباید منتظر ابلاغ دولت بمانیم و باید هر چه سریعتر این کار را در سطح استان شروع کنیم.

احمد عریان گفت: در فارس دانشگاه های قدیمی و پرتوان در تمام زمینه ها و محققان برجسته و توانمندی داریم و زیبنده نیست که در این شرایط برخی مسئولین طرح های خود را به دیگر استان ها بدهند و باید سعی شود چند موضوع کلان استان به دانشگاه ها واگذار شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز بیان کرد: درست است که برای مدیران جذب اعتبار ملی بسیار مهم است ولی باید به پژوهش نیز به همان اندازه اهمیت بدهند.

عریان تصریح کرد: پیشینه علمی ما قوی است و توان انجام کارهای بزرگ را داریم که میزان نگرش مدیران به پژوهش هم می تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

وی افزود: اگر چه منابع نفت، گاز و معدن مهم هستند ولی ثروت اصلی ما دانشمندان و افکار خلاق ما هستند و اگر به دانشمندان خود بها داده بودیم امروز جلوتر بودیم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
5
*
" تولید علم فقط مقاله نویسی نیست "

این جمله، بی ربط است!

(?!؟)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین