|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۷۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: در یک جلسه‌ای بازپرس پرونده مرا احضار و عنوان کرد حساسیت موضوعات فوق را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست دیگر رد مال شرکت‌های خارجی را پیگیری کنی و من نیز پیگیری نکردم.
قاضی صلواتی در واکنش به اظهارات متهم ردیف دوم پرونده نفتی مبنی بر فشار دولت به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: چرا هر وقت کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید در حالیکه باید در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،م.ش، در ادامه نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی به موضوع خرید دو فروند کشتی گفت: ظاهرا اعتراف کرده‌اند که این کشتی‌ها را به نام خودم کرده‌ام در حالیکه این کشتی‌ها به صورت شرکت‌های یک منظوره است و قرار بود زنجانی پاسپورت دانمارکی بفرست تا کشتی‌ها به نامش شود اما این کار صورت نگرفت ولی با این وجود مالکیت کشتی‌های یاد شده در اختیار زنجانی است و می‌تواند در این خصوص توضیح دهد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی اضافه کرد: در یک جلسه‌ای بازپرس پرونده مرا احضار و عنوان کرد حساسیت موضوعات فوق را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست دیگر رد مال شرکت‌های خارجی را پیگیری کنی و من نیز پیگیری نکردم.

وی ادامه داد: قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونر ایر مجموعا 700 الی 750 میلیون دلار در آن زمان می‌شد اما از من خواستند دیگر پیگیری انجام ندهم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در پرونده گفته شده اگر م.ش، زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با زنجانی انجام نمی‌شد که این موضوع کذب محض است.

م.ش، توضیح داد: من نه سهام دارم و نه عضو هیئت مدیره شرکت‌های زنجانی هستم بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محمولات نفتی را 13 میلیون بشکه فرض کنیم، حق‌الزحمه من 13 میلیون دلار می‌شد. در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شرکت جرم باشد؟

وی گفت: اگر به تاریخ‌های تقدم و تأخر ورود زنجانی به مجموعه نفت توجه کنیم متوجه می‌شویم که من هیچ نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم. زنجانی در تاریخ 25 فروردین ماه سال 91 با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر ک.د و س.ج و به خاطر آشنایی که از قبل با وزیر وقت نفت داشت، تاییدیه اخذ کرد. همچنین در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال 92 حساب اچ کی نزد بانک اف آی آی بی افتتاح می‌شود و 24 اردیبهشت سال 92 نیز نخستین اعتبار اسنادی خرید نفت به اس تی پی و آی اس او ابلاغ شد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: حتی بر فرض محال اگر من معرض زنجانی بوده باشم مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر، حق‌العمل‌کاری و کارگزاری جرم است؟

م.ش، در ادامه به حضور در جلسه‌ای با آقای الف.و.د، اشاره کرد و گفت: من به جهت منافع مادی در این جلسه شرکت نکردم و شخص آقای الف.و.د بعد از جلسه به من گفت زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلا نیز خدمات زیادی به قرارگاه خاتم ارائه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم نفت در سال 91 و مشکلات پیش آمده در راستای فروش نفت ایران، حمل و نقل محموله‌ها و همچنین بیمه کردن نفتکش‌ها، این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت و یکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در آن جلسه هیچ قراردادی امضا نشد و پس از جلسه نیز زنجانی به من گفت با صندوق بازنشستگی نمی‌توان کار کرد زیرا غیرحرفه‌ای هستند و بهتر است با شرکت اچی کی و نیکو کار کنیم.

م.ش، با بیان اینکه نخستین ال سی قبل از ملاقات من با آقای الف.و.د به نیکو ابلاغ شده است، گفت: مسئولان شرکت نفت وظیفه صیانت از بیت‌المال را را داشتند و من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا مشغول به فعالیت بودم اگر از طرف خودم مطمئن نبودم با او کار نمی‌کردم حتی اگر وزیر دستور داده باشد.

وی با اشاره به اظهاراتی که س.ج، به عنوان مسئول نیکو و مدیر عامل پیشین شرکت نفت داشته است اشاره کرد و گفت: وی را به جهت حفظ آبروی خود و به خاطر اظهارات کذبی که داشته اگر زنده باشم مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم.

م.ش، ادامه داد: من اگر چنین نفوذی داشتم معاملات را برای خودم می‌گرفتم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: اسم کسی را نبرید و شما حق توهین ندارید.

رضا نجفی نماینده دادستان تهران نیز با اشاره به اظهارات متهم مبنی بر فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: این اظهارات نشر اکاذیب است؛ گروه فشار چه کسانی هستند؟

م.ش در پاسخ به اظهارات نماینده داستان گفت: دولت بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم عنوان کرد: چرا هر گاه کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نماینده دادستان تهران نیز اظهار کرد: آقای متهم به جای صحبت در ماهیت، دو جلسه است درباره فلسفه و منطق بحث می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین