|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۷۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۰
معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت از انتقال موج آنفلوانزاي فصلي از کرمان به ساير استان‌ها طي هفته‌هاي آينده خبر داد.
وزير بهداشت با انتقاد از يک واقعه تلخ پزشکي در اورژانس اصفهان، نسبت به وحشي شدن ويروس آنفلوانزا در کشور هشدار داد و گفت: متاسفانه تاکنون در کرمان 22 نفر به‌دليل ابتلا به آنفلوانزا فوت کرده‌اند. به‌گزارش تسنيم، سيد‌حسن‌ هاشمي‌ در حاشيه سمينار پزشک پژوهشگر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مرگ 22 نفر در کرمان به‌دليل ابتلا به بيماري آنفلوانزا اظهار داشت: متاسفانه اين آمار 22 نفر صحيح است؛ البته افراد صرفا به‌دليل بيماري آنفلوانزا فوت نمي‌کنند بلکه حتما بيماري‌هاي زمينه‌اي ديگري نيز داشته‌اند.

افراد بايد مراقبت‌هاي بهداشتي را رعايت کنند و با مشاهده علائم آنفلوانزا به پزشک مراجعه کنند. اين آنفلوانزا نيز يک آنفلوانزاي معمولي بوده است ولي هر سال مقاومت آن بيشتر مي‌شود؛ به خصوص اينکه در اثر اين مقاومت‌ها ويروس آنفلوانزا وحشي‌تر مي‌شود و اين شرايط زماني حادتر خواهد شد که اين ويروس از آن طرف مرزها به ايران مي‌آيد. بنابراين چنين آمار مرگ و ميري در سال‌هاي گذشته نيز داشتيم و افراد با مراقبت بيشتر مي‌توانند هيچ نگراني به خود وارد نکنند. وزير بهداشت در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره رخداد تلخ پزشکي در اورژانس اصفهان مبني بر اينکه به‌دليل نداشتن پول بخيه يکي از بيماران را باز کردند، عنوان کرد: متاسفانه بنده نيز از اين حادثه مطلع شدم و دستور فوري براي پيگيري دادم که يک تيمي‌براي اين موضوع تحقيق کند؛ کما اينکه با رئيس دانشگاه اصفهان نيز صحبت کردم و وي با عذرخواهي درباره اين رخداد تلخ از ارسال پرونده پزشک، پرستار، سوپروايزر و مسئول شيفت اورژانس متخلف به مراجع قضايي خبر داد تا با آنها به جِد برخورد شود. هاشمي ‌در پاسخ به اين سوال که مگر در بيمارستان‌هاي دولتي براي دريافت خدمت بايد پولي دريافت شود و در نهايت چنين رفتارهايي با بيماري صورت گيرد، گفت: براي بنده نيز اين سوال بود ولي سعي مي‌کنيم در نزديک‌ترين زمان جزئيات اين اتفاق تلخ را در بياوريم.

وزير بهداشت در خصوص سرنوشت ادغام بيمه‌ها نيز اظهار داشت: متاسفانه هميشه موضوعات مهم اينچنيني حاشيه آن بيشتر از متن مي‌شود و هر آنچه شما مي‌دانيد به همان اندازه ما مي‌دانيم. وزير بهداشت درباره وضعيت پزشک پژوهشگر در ايران گفت: وزارت بهداشت در اين باره برنامه‌اي دارد مبني بر اينکه در مقطع دانشجويي کساني که رتبه‌هاي بالا کسب مي‌کنند، به عنوان پزشک پژوهشگر نيز ورود کنند. البته سرنوشت چنين طرح‌هايي نيازمند آرامش است تا بتوانيم شاهد رونق فناوري در کشور باشيم.

انتقال موج آنفلوانزا از کرمان به ساير استان‌ها

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت از انتقال موج آنفلوانزاي فصلي از کرمان به ساير استان‌ها طي هفته‌هاي آينده خبر داد.

محمود نبوي در گفت‌وگو با فارس، در مورد شيوع آنفلوانزا در استان کرمان اظهار داشت: 8 دانشگاه در استان کرمان در رابطه با آنفلوانزا گزارش داده‌اند که اين مسئله موضوع غيرعادي نيست، چرا که موج آنفلوانزا در آذر ماه آغاز مي‌شود.

وي در پاسخ به اينکه آيا فوت 20نفر به دليل ابتلا به آنفلونزا در کرمان صحت دارد يا خير افزود: نه مسئله اين چنين نيست و ويروس‌هاي آنفلونزا که در کرمان گزارش شده فصلي است و فعلا از نوع تيپ A H1N1 بوده و احتمالا ماه‌هاي بعد نوع B نيز ايجاد مي‌شود. نبوي ادامه داد: ايران بعد از آمريکا و کانادا رتبه 3 ويروس‌شناسي در جهان را دارا است و بر همين اساس طي چند سال اخير ويروس‌هاي شديد را بررسي کرده‌ايم و اقداماتي در اين راستا انجام گرفته است.

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اشاره به اينکه حدود 5 تا 10 درصد جامعه در فصل سرد درگير آنفلوانزا مي‌شوند، گفت: حدود يک درصد اين افراد بيماري آنها تبديل به ذات‌الريه شده و با درمان خوب متوسط 7 درصد مرگ و مير ايجاد مي‌شود که اين رقم در جوانان 3 درصد و در سالمندان تا 15درصد است بنابراين تعدادي از تلفات به دليل آنفلونزا ناگريز است، ولي با اين وجود تلفات نسبت به قديم بسيار اندک شده است.

وي تصريح کرد: با توجه به جمعيت کرمان و موج آنفلوانزايي که ايجاد شده مشکل غيرعادي نيست چرا که سالانه تعدادي به دليل ابتلاء به آنفلوانزا فوت مي‌کنند و تلفات از رقم معمول که احتمال دارد باشد چيز بيشتري نبوده است.

نبوي عنوان کرد: 8 نفر آزمايش آنها در ابتلا به ويروس فصلي تيپ A H1N1 ولي تعداد فوتي‌ها بيشتر از اين رقم گزارش شده که به دليل نارسايي قلبي و تنگي نفس بيماران به وقوع پيوسته است.

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در پاسخ به اينکه آيا آنفلوانزاي شيوع يافته در کرمان همان نوع آنفلوانزاي خوکي است يا خير گفت: آنفلوانزاي خوکي از اول غلط بوده است چرا که در سال 2009 که اين آنفلوانزا نامگذاري شد داراي ژن‌هاي انسان و پرنده‌ها نيز بود. لذا بعد از حالت پاندميک درآمد و به آنفلوانزاي فصلي تبديل شد.

به گفته وي آنفلوانزاي ايجاد شده در کرمان موضوع غيرمعمولي نيست و چون ما دقيق اين موضوع را بررسي کرده و مراقبت انجام مي‌دهيم تلفات آن دقيق مشخص مي‌شود.

نبوي افزود: افرادي که مبتلا به اين آنفلوانزاي فصلي در کرمان شده‌اند اصولا داراي نقص و ضعف ايمني بوده و به همين علت سبب فوت برخي از آنها شده است، بنابراين توصيه مي‌کنيم افرادي که دچار نقص يا ضعف ايمني هستند اول فصل سرما و پاييز واکسن بزنند تا در صورت ابتلا به آنفلوانزا احتمال مرگ و مير در آنها کاهش يابد، چرا که عوارض ابتلا به آنفلوانزا در اين بيماران ده برابر افراد سالم است.

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اظهار داشت: بيماران مبتلا به برونشيت و آسم، سرطان همچنين افرادي که پيوند عضو کرده يا دياليز مي‌شوند، همچنين بيماراني که مصرف بالاي کورتن داشته يا مبتلا به ديابت انسوليني هستند تزريق واکسن آنفلوانزا در آنها ضرورت دارد لذا از آنجايي که موج‌هاي بعدي آنفلوانزا در راه است توصيه مي‌کنيم حتما نسبت به اين مسئله براي اين بيماران اقدام شود.

نبوي با اشاره به اينکه بيشتر افرادي که در کرمان به دليل آنفلوانزا فوت کرده‌اند مسن بوده يا داراي بيماري‌هاي نقص ايمني بوده‌اند گفت: زماني که اپيدمي ‌مي‌آيد افراد بايد اخلاق تنفسي را رعايت کنند يعني فردي که مريض مي‌شود تا سه روز در منزل بماند و به استراحت خود ادامه دهد يا در صورت ساير افراد سرفه نکرده و با آن روبوسي نکند.

وي با بيان اينکه افرادي که مبتلا به ويروس‌هاي فصلي مي‌‌شوند بايد فاصله يک متري با ساير افراد را رعايت کنند گفت:در فصل سرما ويروس آنفلوانزا 8 ساعت روي سطوح مي‌ماند بنابراين شستن دست‌ها با آب و صابون بسيار لازم است.

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينکه موج آنفلوانزاي فصلي در حال حاضر در کرمان و جنوب شرقي کشور است اعلام کرد: استان‌ها ديگر نيز هفته‌هاي آينده درگير اين موضوع مي‌شوند چرا که آنفلوانزا فراگير بوده و به سرعت پخش مي‌شود.

زنان باردار بيشتر در معرض خطرات
آنفلوانزا هستند

معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: افراد سالمند، کودکان، زنان باردار و همچنين مبتلايان به بيماري‌هاي زمينه‌اي و مزمن، بيشتر در معرض خطرات بيماري آنفلوانزا قرار دارند.

به گزارش فارس، علي‌اکبر سياري در حاشيه همايش روز جهاني ايدز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: 200 نوع ويروس سرماخوردگي در دنيا وجود دارد که شامل 3 نوع A، B و C است. نوع A همه ساله در کشور ايجاد شده و افراد را در معرض خطر قرار مي‌دهد. وي افزود: افراد سالمند، کودکان، زنان باردار همچنين کساني که مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي و مزمن هستند در صورتي که دچار آنفلوانزا شوند اين مشکل همراه با عفونت در آنها ايجاد مي‌شود. به اين مفهوم که بيماري مزمن يا زمينه‌اي با عفونت ناشي از آنفلوانزا همراه شده و احتمال مرگ و مير در فرد را افزايش مي‌دهد. معاون بهداشت وزير بهداشت ادامه داد: استفاده از دارو و تزريق واکسن از جمله اقدامات پيشگيرانه در رابطه با بيماري‌ آنفلوانزا و سرماخوردگي است لذا در صورتي که بيماري دچار عفونت ميکروبي شود براي درمان نياز به دارو داشته و بايد در اين زمينه براي او تلاش کرد.

سياري با اشاره به اينکه ويروس آنفلوانزا از طريق ترشحات بيني، دهان و دست دادن همچنين روبوسي منتقل مي‌شود، گفت: افراد بايد مراقبت‌هاي بهداشتي را جهت پيشگيري از ابتلا به آنفلوانزا رعايت کنند.

وي بيان داشت: آنفلوانزايي که در کرمان شايع شده از نوع H1N1 بوده و همه ساله اين بيماري وجود داشته است. امسال نيز 136 نفر که مشکوک به ابتلا به اين بيماري بوده در سراسر کشور به مراکز درماني مراجعه کرده‌اند که در 65 نفر آنها ويروس شناسايي شده است. در اين ميان 4 نفر در سيستان و بلوچستان، 4 نفر در رفسنجان و 12 نفر در کرمان به دليل ابتلا به آنفلوانزاي H1N1 جان خود را از دست داده‌اند.

معاون بهداشت وزير بهداشت تصريح کرد: تزريق واکسن آنفلوانزا در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري بسيار مؤثر بوده و زمان تزريق آن اواخر شهريور يا اوايل پاييز است ولي با اين وجود افرادي که احتمال ابتلاي آنها به آنفلوانزا بيشتر است بهتر بوده جهت تزريق واکسن اقدام کنند البته دو هفته زمان مي‌برد که اين واکسن در بدن تأثير گذارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین