|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۲
گزارش آمانو صبح دیروز در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اکثریت هم مورد بررسی قرار گرفت. به گفته حسین سبحانی نیا نایب رئیس این فراکسیون در این جلسه که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد، در مجموع نگاه اعضا به گزارش اخیر آژانس مثبت بود.
در جلسه مجلس، نمایندگان در نطق ها، تذکرات و اظهار نظرهای خود این گزارش را مثبت ارزیابی کردند علی لاریجانی: این گزارش گرچه به برخی دعاوی غیرمستند اشاره داشته است اما در نهایت پذیرفته است که در ایران هیچ شاهدی برای انحراف به سوی ساخت سلاح هسته‌ای در عمل نیافته است حسین سبحانی نیا نایب رئیس فراکسیون اکثریت: درمجموع گزارش مثبت و به سمت حل معضل PMDتلقی می‌شود

استقبال اکثریت مجلس از گزارش «آژانس»

لاریجانی: شورای حکام راه را برای اجرای «برجام» باز کند

اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نگاه مثبتی دارند. به گزارش «ایران» روز گذشته و در نخستین جلسه رسمی مجلس بعد از ارائه گزارش آمانو، نمایندگان در نطق ها، تذکرات و اظهار نظرهای خود این گزارش را مثبت ارزیابی کردند.  علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به همین موضوع اشاره کرد و گفت: این گزارش گرچه به برخی دعاوی غیرمستند اشاره داشته است اما در نهایت پذیرفته است که در ایران هیچ شاهدی برای انحراف به سوی ساخت سلاح هسته‌ای در عمل نیافته است چنانکه در بند 88 گزارش  این موضوع ذکر شده است. وی افزود: این گزارش اذعان می‌کند دعاوی مطروحه حداکثر در حد تحقیق آن‌هم تا سال 2003 بوده است، حال جای سؤال وجود دارد که این همه سروصدا و تحریم‌ها که در سال‌های اخیر امریکا و غرب به راه‌انداختند، صرفاً براساس ادعای تحقیق در این امور بوده است. با توجه به این مسأله آیا می‌توانند هیچ توجیهی برای تحریم‌ها بیان کنند؟ رئیس مجلس اظهار امیدواری کرد که  شورای حکام براساس این گزارش، پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مختومه و راه را برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم کند.

بررسی گزارش در فراکسیون «رهروان ولایت»

گزارش آمانو صبح دیروز در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اکثریت هم  مورد بررسی قرار گرفت. به گفته حسین سبحانی نیا نایب رئیس این فراکسیون در این جلسه که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد، در مجموع نگاه اعضا به گزارش اخیر آژانس مثبت بود.  سبحانی نیا به خانه ملت گفت: با‌وجود اینکه در این گزارش تأثیر پذیری از نظام سلطه مشاهده می‌شد اما درمجموع گزارش مثبت و به سمت حل معضل PMDتلقی می‌شود.  نماینده نیشابور همچنین در بخشی از نطق میان دستور خود  افزود: گزارش آمانو  در بند 88 تصریح دارد که فعالیت مشکوک هسته‌ای در ایران بعد از سال 2000 و 2009 وجود ندارد. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این‌خصوص در عالی‌ترین سطوح کشور بسیار شفاف،‌ روشن و قاطع است، تأکید کرد: اگر شورای حکام حتی یک پنجره کوچک برای بسته نشدن PMDباقی بگذارد، ایران برجام را اجرا نخواهد کرد و برجام متوقف خواهد شد. به‌گفته سبحانی نیا، شورای حکام و 1+5 با توجه به این گزارش باید بین PMDو برجام یکی را انتخاب کنند.
عضو پایداری: ما مخالف گزارش «آمانو» هستیم

با این حال نمایندگان مخالف دولت و اعضای جبهه پایداری بر خلاف اکثریت مجلس نگاه مثبتی به این گزارش ندارند. چنانکه روز گذشته علی اصغر زارعی از اعضای جبهه پایداری در تذکری شفاهی گفت: گزارش آمانو متأسفانه مورد ذوق زدگی بی‌مورد برخی از افراد و رسانه‌های نفوذی داخلی قرار گرفته و بسیار تعجب برانگیز است  چرا که در این گزارش نظام جمهوری اسلامی به دروغ متهم شده که تا قبل از 2003 به دنبال سلاح اتمی بوده است. ما نیز این گزارش را قبول نداریم.

منبع: ایران
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین