|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
با حضور خبرنگاران حوزه صنعت برگزار شد:
کد خبر: ۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
نشست خبری با حضور مجید فهیمه امیری قائم مقام مگاموتور و خبرنگاران عرصه خودرو در شرکت مگاموتور با موضوع داخلی سازی، موفقیت ها و راه های گذر از چالش های پیش رو برگزار شد.
نشست خبری با حضور مجید فهیمه امیری قائم مقام مگاموتور و خبرنگاران عرصه خودرو در شرکت مگاموتور با موضوع داخلی سازی، موفقیت ها و راه های گذر از چالش های پیش رو برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید"، مجید فهمیه امیری؛ قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره مگاموتور با بیان توضیحاتی اجمالی در خصوص فعالیت های انجام شده در یکسال گذشته در مگاموتور گفت: امروزه با فضای کسب و کار جدیدی مواجه هستیم که متاثر از استانداردها، الزامات قانونی، تحریم ها و نرخ ارز است.

 این چهار عامل باعث شد فعالیت ها و پروژه هایی که تا پیش از این توجیه اقتصادی نداشت و یا قطعاتی که نیازی به بومی سازی آنها نبود با سرعت بیشتری در داخل مگاموتور پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بعضی از قطعاتی که نیاز به بومی سازی داشتند دارای تکنولوژی بالایی هستند گفت: یکی از این قطعات ECU است که در دنیا شرکت هایی که این قطعه را تولید می کنند انگشت شمار هستند و مگاموتور در آستانه خودکفایی در تولید این قطعه است، همچنین این قطعه فقط با صدور در تیراژ بالا توجیه اقتصادی سرمایه گذاری را خواهد داشت.

مهندس امیری با اشاره به داخلی سازی قطعه پلوس در مگاموتور گفت: در حال حاضر در مگاموتور بر روی چند قطعه تمرکز داریم که تا پیش از این به طور کامل کالای وارداتی محسوب می شد. یکی از این قطعات پلوس است. در حال حاضر مگاموتور با استفاده از بخش های خصوصی قطعات پلوس را از سازندگان داخلی تامین می کند که با این شیوه از ارز بری در تامین قطعات پلوس به میزان 30 یورو در هر عدد جلوگیری خواهیم کرد.

امیری با اشاره به اینکه تحریم ها و نیاز ما به تامین قطعه سبب شد به دنبال تولید و داخلی سازی بعضی از قطعات باشیم تصریح کرد: تولید قطعات زنجیره EMS به عنوان کلیدی ترین قطعات موتور در این زنجیره از دیگر پروژه هایی بود که تعریف شد، زمانی که وارد فضای داخلی سازی این قطعه شدیم از تمامی پتانسیل های داخلی اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی، مراکز صنعتی و ... دعوت بعمل آورده و نیاز ها را بصورت شفاف مطرح کردیم تا همه بر اساس توانایی خود وارد عمل شوند. برای بسیاری از قطعات توجیه اقتصادی وجود ندارد. 

در این فضا بحث صحه گذاری سخت افزار و نرم افزار را نیز داشتیم که خوشبختانه چون این پروژه از سال قبل آغاز شده بود، پروژه سرعت بیشتری گرفته و ما زودتر به دستاوردهای لازم رسیدیم. در حال حاضر نمونه های ما در حال تست میدانی است.

وی همچنین افزود: شخصا آرزومندم اگر روزی تحریم ها که در حال حاضر روی صنعت خودروسازی به شدت اعمال می شود برداشته شود، سرعت فرآیند بومی سازی کند نشده بلکه سرعت بیشتری نیز یابد.  همچنین باید نگاه خود را نیز عوض کنیم و فرهنگ کشورهای موفق در عرصه خودرو را الگوسازی کنیم، این مسئله به عهده دولتمردان است، آنان می توانند با سرمایه گذاری و جهت دهی سرمایه ها به سمت خودروسازی و قراردادن وام هایی با بهره کم در جهت استفاده از پتانسیل موجود حرکت کنند.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور ضمن اشاره به این مطلب که امروز توانستیم به تولید داخل قطعاتی که برای آن برنامه ریزی داشتیم برسیم گفت: نمایشگاهی از توانمندی ها و قطعاتی که برنامه داخلی سازی داریم در سازه گستر و مگاموتور دایر شد و طی فراخوانی از همه قطعه سازان، دانشگاهیان و صنایع مختلف برای تحقق این امر دعوت شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بالا رفتن نرخ ارز فرصتی است برای صادرات افزود: می توانیم با کم کردن قیمت در پی صادرات قطعات خود نیز باشیم. بالا رفتن نرخ ارز فرصتی را برای داخلی سازی و صادرات فراهم می کند که این امر پشتیبانی دولت را می طلبد.

امیری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چه زمانی به داخلی سازی صد درصد می رسیم گفت: دلیلی ندارد همه چیز را داخلی صد در صد کنیم، زیرا توجیه اقتصادی ندارد. باید ببینیم کدام کار بیشترین ارزش افزوده را برای مصرف کننده به دنبال خواهد داشت. در حقیقت باید به دنبال قطعات ارزان قیمت و کیفیت خوب نیز باشیم.

امیری در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در مورد کاهش تولید گفت: کاهش تولید به عرضه و تقاضا، نگاه مصرف کننده مبنی بر سرمایه ای بودن یا نبودن خودرو، شرایط تحریم و عوامل دیگر مربوط است و در هنگام تحلیل این موضوع باید به تمامی این شاخصه ها توجه داشت و باید دولتمردان در این عرصه به کمک صنایع خودرو بیایند زیرا ضرر زیان دهی خودرو فقط برای سهامداران نخواهد بود.

امیری در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران در مورد تولید قطعات مشترک توسط دو خودروساز ایران خودرو و سایپا گفت: تولید قطعات مشترک باید از ابتدای طراحی موتور خودرو مطرح شود و اشتراک قطعه سبب می شود سرمایه گذاری روی قطعه خاص را به صرفه و اقتصادی کند. این کار باعث ارزان شدن قیمت تمام شده خودرو نیز خواهد شد. با توجه به مذاکرات اولیه خوبی که بین دو مدیرعامل مگاموتور و سایپا انجام شده است می توانیم فضای جدیدی را در عرصه تولید خودرو ایجاد کنیم.

امیری در سوال خبرنگاری در مورد رابطه مگاموتور با دانشگاه و صنایع مرتبط گفت: دانشگاهیان باید با همراه شدن با صنعت خودروسازی در جهت پیشرفت این صنعت کمک کنند چراکه امروز دانشگاه و صنعت دچار خلاهایی هستند که فقط با نزدیک شدن و همکاری های موثر می توانند در جهت رفع این خلاها کوشا باشند و در همین راستا مگاموتور سالیانه چندین دانشجوی بورسیه از دانشگاه شریف در مرکز تحقیق و توسعه خود دارد و همچنین قراردادهایی را در مورد طرح ها و ایده های دریافتی از دانشگاهیان منعقد کرده ایم که در حال پیگیری و اجرا است بنابراین هر فردی می تواند برای ایده ای که ارائه می دهد قرارداد ببندد و ما حافظ منافع معنوی و ایده های آنها خواهیم بود.

امیری در پاسخ سوالی در مورد یورو4 گفت: موتور یورو4 طراحی و تولید شده است ولی سوال من این است که آیا با وجود بنزین جایگاه های سوخت این خودرو کمکی به محیط زیست می کند؟

امیری ادامه داد شما می توانید یک خودرو وارداتی را تست کنید که با وجود این بنزینی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود چقدر یورو4 می ماند. وقتی پس از گذشت چند هزار کیلومتر کاتالیست از بین می رود و مانند یورو2 می شود این گران شدن خودرو به دلیل متناسب بودن با یورو4 چه سودی برای محیط زیست خواهد داشت، با توجه به اینکه قطعات اصلی مانند کاتالیست وارداتی است و سود به جیب کارخانجات خارجی می رود.

باید همه مراکز و سازمان ها با خودروسازان هماهنگ باشند تا همگی برای رسیدن به یورو 4 و سوخت پاک تلاش کرده و برنامه مشترک داشته باشیم و چراکه این هدف تنها با شعار محقق نخواهد شد. حالا که مردم برای یورو 4 بیشتر هزینه می کنند باید بسترهای لازم نیز در کشور فراهم گردد که این خودرو یورو 4 باقی بماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین