|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۲
کد خبر: ۷۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
هر چند به غلط این تصور وجود دارد که شاید عربستان کمتر از دیگر کشورها به نفت نیازمند باشد، اما واقعیت آن است که در هر صورت 90 درصد درآمد این کشور از فروش نفت خام تامین می شود؛ اما اختلافاتش با ایران موجب شده است تا از منافع خود دست بشوید.
قیمت نفت روند نزولی خود را از مدتها پیش آغاز کرده  و این روند همچنان اقتصاد کشورهایی را که وابستگی فراوانی به فروش مواد خام دارد تحت تاثیر قرار داده است. 



به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در بازارهای جهانی میان عرضه و تقاضای نفت، تعادل وجود ندارد و از همین رو قیمت نفت هرروز نسبت به قبل کاهش چشم گیری پیدا می کند؛ مسلم است که این موضوع نمی تواند به نفع کشورهایی تولید کننده نفت به ویژه کشورهایی که بخش اعظم درآمدهایشان از فروش و صادرات نفت تامین می شود، باشد.

سال 1339 سازمان اوپک به منظور سرو سامان دادن به قیمت نفت تشکیل شد اما آنچنان اختلافات به درون  این سازمان  رخنه کرده است  که امروز بیشتر شبیه سازمانی است  برای تسویه حساب های سیاسی و نه تنظیم بازار و قیمت نفت. 

با وجود آنکه همواره قیمت نفت در بازار با نوسان هایی همراه بوده است اما ناهماهنگی ها در تولید نفت موجب شد تا قیمت آن از اواخر سال 2013 روندی به شدت نزولی پیدا کند به گونه ای که نفتی که در آن سال حتی قیمت 124 دلار را تجربه کرده بود امروز به زیر 38 دلار رسیده است. 

نشست های بی نتیجه 

اعضای سازمان اوپک هر سال تشکیل جلسه می دهند و برای تنظیم بازار به مدت یک سال تصمیم گیری می کنند، درهمین راستا وقتی نفت با افول شدید قیمت مواجه شد، سال گذشته نشستی در این رابطه شکل گرفت اما اختلاف افکنی ها و رفتار دو گانه عربستانی ها موجب شد تا میزان تولید تغییر نکند و الگوی سهمیه بندی بی نتیجه باقی بماند .

هر چند به غلط این تصور وجود دارد که شاید عربستان کمتر  از دیگر کشورها به نفت نیازمند باشد، اما واقعیت آن است که در هر صورت 90 درصد درآمد این کشور از فروش نفت خام تامین می شود؛ اما اختلافاتش با ایران موجب شده است تا از منافع خود دست بشوید و با مخالفت های خود راه حلی که تنها در  کاهش تولید است را بی نتیجه بگذارد. 

با وجود آنکه سال گذشته این رفتار عربستان موجب شد تا بودجه این کشور نیز تحت تاثیر قیمت نفت قرار بگیرد و حتی در بخش خصوصی نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شود اما گویا قرار نیست در رویکردهای سیاستمداران این کشور تغییری ایجاد شود چرا که نشست اخیر نیز بی شباهت با سال قبل نبود.

اعضای اوپک بار دیگر در وین گرد هم آمدند تا در مورد سیاستهای نفتی و تنظیم بازار در سال 2016 تصمیمات لازم را اتخاذ کنند نشستی که دوباره تحت الشعاع اختلافات قرار گرفت و بی نتیجه ماند. 

در حال  حاضر سقف تولید نفت اوپک 30 میلیون بشکه در روز است که در نشست اخیر قرار بر این بود که اعضا با تصمیم گیری در مورد کاهش این میزان از تولید از کاهش قیمت نفت جلوگیری کنند اما از آنجایی که عربستان سعودی در کنار کویت، امارات متحده عربی و حتی قطر از مهمترین طرفداران حفظ شرایط موجود عرضه و تقاضا و قیمت فروش نفت خام در بازار هستند و از این رو با هر گونه کاهش سقف تولید نفت اوپک مخالف هستند، این تصمیم با شکست مواجه شد.

عربستان برخلاف موافقت اکثر کشورهای اوپک برای کاهش میزان تولید، تولید نفت روسیه را بهانه مخالفت خود قرار داد و شرط کاهش تولید نفت خود را در گروی کاهش تولید نفت روسیه اعلام می‌کند  و این درحالی است که روس‌ها هم حاضر به کاهش تولید نیستند.

شکست نشست، شکست قیمت

از آنجایی که نشست های سالانه اوپک برای تنظیم قیمت نفت، نقشی بسیار تعیین کننده دارد  طبیعی است که وقتی چنین نشستی با شکست مواجه می شود قیمت نفت نیز متاثر از  آن روند خود نزولی خود را ادامه می دهد. 

پس از شکست نشست اخیر اوپک، بار دیگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد به گونه ای که طبق گزارش سایت اوپک، امروز قیمت نفت در بازار جهانی  به مرز 37.89 دلار رسید .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین