|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
گفت‌وگو با بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال:
کد خبر: ۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
بیژن ذوالفقارنسب در جام‌جهانی 1998 فرانسه یکی از مربیان تیم‌ملی ایران بود که از نزدیک با مراحل آماده‌سازی تیم‌ملی و شرایط تیمی که در آستانه حضور در جام‌جهانی است به خوبی آشناست. ذوالفقارنسب معتقد است شرایط تیم‌ملی 2014 شباهت و تفاوت‌هایی با تیم 98 دارد. با او گفت‌وگویی درمورد تیم‌ملی انجام دادیم. ‌
در حالی که کمتر از 9ماه به جام‌جهانی باقی‌مانده، شرایط تیم‌ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم وضعیت تیم‌ملی خوب است، به دلیل اینکه با توجه به زمان باقی‌مانده تا جام‌جهانی،‌اگر یک استراتژی مناسب داشته باشیم، می‌توانیم خیلی خوب بهره‌برداری کنیم. تیم‌ملی هنوز در حال‌وهوای بازی با کره‌جنوبی است، یعنی اعتماد به نفس خوبی دارد که می‌تواند تیم‌های بزرگ آسیایی را حتی در خانه خودشان هم شکست دهد. این پتانسیل خوبی است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

‌تیم‌ملی تاکنون بازی تدارکاتی مناسبی انجام نداده است، بازی با تایلند می‌تواند بازی مناسبی برای تیم‌ملی باشد؟

هر بازی ارزش خود را دارد. این بازی یک مسابقه از مرحله مقدماتی جام‌ملت‌های آسیاست و به هیچ عنوان نمی‌تواند یک بازی مناسب برای آماده‌سازی ایران در راه جام‌جهانی باشد. بازی با تایلند تنها یک بازی برای آشنایی بازیکنان جدید با بازیکنان قدیمی تیم‌ملی است. به‌خصوص بازیکنان ایرانی که خارج از کشور بازی می‌کنند.

‌نظرتان در مورد بازیکنان دو ملیتی مثبت است؟


به نظر من دو بازیکن، تاکنون به‌خوبی جواب دادند، دژاگه و قوچان‌نژاد (البته زندی را وارد این ماجرا نکردم) حالا باید دید بازیکنان دیگر به‌خصوص دانیال داوری که در جام‌جهانی به او نیاز مبرم داریم، می‌توانند نمره قبولی بگیرند؟ از نظر آماری که تاکنون در این زمینه موفق بودیم، اما نباید نتیجه‌گیری کرد و باید بدون عجله منتظر بود تا عملکرد آنها را دید.

در خط حمله بازیکنان جوان خوبی داریم و به نوعی با ترافیک مهاجم روبه‌رو هستیم، این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه تیم‌ملی بعد از چندین سال چند بازیکن خوب در خط حمله دارد، بازیکنان جوانی که هرکدام یا در اروپا بازی می‌کنند یا مثل کریم انصاری‌فر می‌توانند در اروپا بازی کنند. البته در کنار بازیکنان دعوت‌شده ما آرش افشین را هم داریم که به درد تیم‌ملی می‌خورد. غنای تیم‌ملی در این بخش به‌قدری زیاد است که فکر می‌کنم با تغییر سیستم در بعضی از بازی‌ها می‌توان از سه مهاجم هم استفاده کنیم.

‌کادر فنی تیم‌ملی این روزها به خاطر دعوت نکردن از بازیکنان خوب لیگ تحت فشار است، شما موافق انتقادها هستید؟

ساده‌ترین کار انتقادکردن است، خیلی زود است که از تیم‌ملی انتقاد کنیم. در مورد آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی هم انتقاد وجود دارد، اما به نظرم حالا که به کی‌روش اعتماد کردیم و سرمایه چهارساله تیم‌ملی را در اختیارش قرار دادیم باید اختیار تام هم به او بدهیم. این مربی دو سال‌ونیم است با تیم‌ملی کار می‌کند و نتایج قابل‌قبولی هم گرفته است، پس اگر فعلا اجازه کار به او بدهیم به نفع خودمان است.

‌به نظر شما چه بازی‌های تدارکاتی مناسب تیم‌ملی است؟

برای انتخاب تیم‌هایی که با آنها بازی تدارکاتی انجام دهیم، دو فاکتور را باید در نظر بگیریم. یکی قرعه‌کشی مرحله نهایی جام‌جهانی است و شهرهایی که ایران در آن بازی دارد و دیگر تیم‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند تا ضعف‌های خودمان را بیشتر شناسایی کنیم. البته من احساس می‌کنم بازی با تیم‌های بزرگ می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند، به شرط اینکه کادر فنی ترسی از بازی با تیم‌های بزرگ نداشته باشد.

‌شما مربی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی 1998 بودید، شرایط آماده‌سازی آن تیم را می‌توان با تیم کنونی مقایسه کرد؟


شباهت‌هایی بین تیم 98 و حال حاضر وجود دارد، در آن سال هم، سرمربی تیم‌ملی به‌شدت تحت فشار بود و انتقادهای زیادی از تیم‌ملی صورت می‌گرفت، برای همین سرمربی تیم‌ملی بسیاری از اردوها را به خارج از تهران می‌برد تا تیم‌ملی کمتر با انتقادها روبه‌رو شود. اما تفاوت هم این بود که تیم‌ملی بازی‌های تدارکاتی خوب انجام داد. اردو در هنگ‌کنگ، فرانسه، ایتالیا و بازی با تیم کرواسی از بازی‌هایی بود که ایران به‌خوبی از آنها استفاده کرد. البته آن زمان مثل الان فدراسیون فوتبال اسپانسر 15میلیاردی نداشت، هر چند که به نظرم تیمی که به جام‌جهانی رفته یک اسپانسر پنج‌میلیون‌دلاری هم داشته باشد، کم است.

‌فکر می‌کنید چرا تیم‌ملی با این امکانات نمی‌تواند، بازی‌های مناسبی داشته باشد؟


به نظرم یک نیروی منفی در فدراسیون وجود دارد که اجازه نمی‌دهد، بازی‌های تدارکاتی مناسب برگزار شود، در حالی که بعضی از تیم‌‌ها حاضرند مبالغی را هم بدهند تا با تیم‌ملی کشورمان بازی تدارکاتی برگزار کنند. متاسفانه درنهایت با ناکارآمدی، روزهای فیفا را هم از دست دادیم و باید چاره‌ای پیدا کنیم.
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین