کد خبر: ۷۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
آيت‌الله شهيد سيدحسن مدرس، هر چند شان و منزلتي بالاتر از عضويت در مجلس داشت، ولي هنگامي که به اقتضاي تکليف و انتخاب مردم وارد مجلس شد، تمام ويژگي‌هاي لازم براي يک نماينده مجلس را داشت و آنها را در خود حفظ کرد.
آنچه بيشتر مايه تاسف است اينست که اگر يک نماينده مجلس در برابر تخلفات و نارواها فرياد مي‌زند عده‌اي تلاش مي‌کنند او را ساکت کنند و به جاي اينکه شجاعت او را الگوي خود قرار دهند، به سرکوب او مي‌پردازند تا هيچکس جرات نکند راه مدرس را در مجلسي که همه بايد همچون مدرس باشند بپيمايد.

« جاي مدرس خالي! » عنوان يادداشت روز در روزنامه جمهوري اسلامي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

اينکه امام خميني، شهيد مدرس را اسوه و الگوي نمايندگان مجلس مي‌دانست و آن همه از او تعريف و تمجيد مي‌کرد، به اين دليل بود که مي‌خواست نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي همواره او را سرمشق خود بدانند و راه او را در پيش بگيرند تا مجلسي که در راس امور قرار دارد و قرار است عصاره ملت باشد، جايگاه واقعي خود را حفظ کند و براي کشور و مردم همان کاري را انجام دهد که مدرس انجام داد.

آيت‌الله شهيد سيدحسن مدرس، هر چند شان و منزلتي بالاتر از عضويت در مجلس داشت، ولي هنگامي که به اقتضاي تکليف و انتخاب مردم وارد مجلس شد، تمام ويژگي‌هاي لازم براي يک نماينده مجلس را داشت و آنها را در خود حفظ کرد. او در تمام دوران نمايندگي هرگز فراموش نکرد که بايد به وظيفه‌اي که قانون برعهده او گذاشته است عمل کند و براي انجام اين وظيفه وقت لازم را بگذارد. اين ويژگي مدرس، براي کساني که مجلس را ابزاري براي راه يافتن به مراکز پول‌ساز و کارساز قرار مي‌دهند و به جاي انجام وظيفه قانوني و ذاتي خود در قوه مقننه به اهداف مادي خود مي‌انديشند و مي‌رسند، يک هشدار است و به آنها مي‌گويد تا زماني که مدرس را الگوي رفتاري خود قرار ندهيد نمي‌توانيد خود را نماينده مردم در مجلس بدانيد.


ويژگي‌ ديگر شهيد مدرس شجاعت او بود. امام خميني درباره شهيد مدرس فرمودند که او در برابر اولتيماتوم روس‌ها ايستاد و به تمام نمايندگان مجلس که قصد تسليم شدن داشتند جرات و جسارت بخشيد و همين ايستادگي او باعث شد روس‌ها که ارتش خود را به تهران نزديک کرده بودند وادار به عقب‌نشيني شدند و کشور از يک خطر بزرگ نجات يافت. مدرس، در برابر رضاخان هم که مي‌خواست با قلدري، اراده خود را به مجلس تحميل کند ايستاد و او را در بسياري از خيانت‌هايش ناکام کرد. شجاعت شهيد مدرس اگر در نمايندگان مجلس ما وجود داشت، در برابر بي‌قانوني‌هاي رئيس دولت نهم و دهم مي‌ايستادند و اجازه آنهمه اقدامات خلاف قانون و پديد آمدن مفاسد اقتصادي را نمي‌دادند. آنچه بيشتر مايه تاسف است اينست که اگر يک نماينده مجلس در برابر تخلفات و نارواها فرياد مي‌زند عده‌اي تلاش مي‌کنند او را ساکت کنند و به جاي اينکه شجاعت او را الگوي خود قرار دهند، به سرکوب او مي‌پردازند تا هيچکس جرات نکند راه مدرس را در مجلسي که همه بايد همچون مدرس باشند بپيمايد.

ترغيب مسئولين اجرائي و قضائي به انجام وظايف قانوني و برخورد آشکار با کساني که از مسير قانون و حق و اخلاق منحرف مي‌شدند، از ديگر ويژگي‌هاي شهيد مدرس بود. اين ويژگي را مقايسه کنيد با شيوه زشت بعضي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ما که يک وزير را با طرح سوال به مجلس مي‌کشانند و در نيمه راه به او مي‌گويند اگر به اين خواسته شخصي من عمل کني سوال را پس مي‌گيرم و از تو حمايت مي‌کنم! اين نماينده مجلس، جايگاه نمايندگي را براي سوءاستفاده شخصي و کار چاق کني مي‌خواهد درحالي که مدرس به مجلس به عنوان جايگاه قانون‌گذاري و صيانت از قانون و منافع ملت و کشور و تربيت کننده کارگزاران صادق و لايق نگاه مي‌کرد.

ساده زيستي مدرس، ويژگي ديگر او بود که اگر آن را در راس ويژگي‌هايش قرار دهيم و براين نکته پافشاري نمائيم که شهيد مدرس به دليل ساده‌زيستي بود که مي‌توانست ساير ويژگي‌هاي مثبت و شايستگي‌هاي فراوان را در خود پديد آورد و حفظ کند،‌ قطعاً سخن درستي گفته‌ايم. مدرس، تعلقات دنيائي را به قلب خود راه نداده بود و رمز موفقيت‌هاي او نيز همين بود. اينکه امام خميني بر حديث شريف «حب الدنيا راس کل خطيئه» تاکيد مي‌ورزيدندو همواره مسئولين نظام جمهوري اسلامي را از گرايش‌هاي مادي پرهيز مي‌دادند و به ساده‌زيستي تشويق مي‌کردند و ساده زيستي شهيد مدرس را به آنها يادآور مي‌شدند به اين دليل بود که خطر دنيازدگي را مي‌دانستند و رمز آزادگي و موفقيت در انجام وظايف قانوني و شرعي و اخلاقي را در ساده‌زيستي يافته بودند. آن دسته از نمايندگاني که با خانه‌هائي چون قصر، خودروهاي گران قيمت و زندگي اشرافي سروکار دارند و خو کرده‌اند، هرگز نمي‌توانند مدرس را الگوي خود قرار دهند و از شجاعت و صراحت و آزادگي او بهره‌مند باشند.

اين ويژگي‌ها به همراه ايمان و اخلاصي که آيت‌الله مدرس داشت، از او انسان معتدلي ساخته بود که در گفتار و رفتار و حتي زندگي شخصي همواره با اتقان عمل مي‌کرد و به راه صواب مي‌رفت. در زمان مدرس هم افراطيوني وجود داشتند که با روش غيرعادي خود تلاش مي‌کردند کشور را دچار ناملايمات کنند ولي مدرس با اعتدال سرچشمه گرفته از علم، ايمان، اخلاص و شخصيت ممتاز خود همواره جامعه را به اعتدال سوق مي‌داد تا افراطيون مجال ميدان‌داري و يکه‌تازي پيدا نکنند.

امروز، جامعه ما با برخورداري از نظام جمهوري اسلامي، به مجلسي که هر يک از نمايندگانش يک مدرس باشند نياز دارد. الگو قرار دادن شهيد مدرس، که سرانجام به دليل ايستادگي در برابر قلدري‌هاي رضاخان و استبداد دربار پهلوي به خواف و کاشمر تبعيد شد و با زبان روزه به دستور مستقيم رضاخان مسموم گرديد و به شهادت رسيد، اساسي‌ترين نياز امروز جامعه ماست. اکنون که در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار داريم، اين مردم هستند که بايد با استفاده از فرصت باقيمانده براي شناسائي افرادي که زمينه الگو قرار دادن شهيد مدرس را در خود دارند تلاش کنند مجلس را از وضعيت غيرقابل قبول کنوني نجات دهند و کاري کنند که مجلس دهم با نمايندگاني ساده زيست، شجاع، معتدل، قانون‌گرا، با ايمان، وظيفه شناس و با اخلاص تشکيل شود تا هم بتواند در راس امور باشد و هم بتوان آن را عصاره ملت دانست. امروز که سالروز شهادت مدرس و روز مجلس است، جاي مدرس بيش از هر زمان ديگري خالي است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین