|
|
امروز: شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۷۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
بهرام امیر احمدیان همچنین اظهار داشت: در کنار اقدامات روسیه، ترکیه نیز ممکن است دست به اقدام متقابل بزند و از پذیرفتن کشتی های روسیه در بنادر خود جلوگیری کند جلوگیری کند و د راین میان مسائل متفاوتی رخ دهد که اقتصاد دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
پس از سقوط هواپیمای روسی توسط ترکیه روابط دو کشور به شدت تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و تنش میان این دو کشور بالا گرفت.

در این راستا یک کارشناس مسائل روسیه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: به نظر می رسد در جریان تنشی که میان روسیه و ترکیه به وجود آمده ، روسیه دست به تصمیمات عجولانه زده است به گونه ای که تمام روابط اقتصادی خود را با این کشور قطع کرده است.

بهرام امیراحمدیان با تاکید بر این نکته که این تصمیم به هیچ عنوان درست نیست گفت : طبق آمار 4 میلیون توریست روسی سالانه به ترکیه سفر می کنند که همه توریست نیستند و بخش عمده ای از آنها تاجران چمدانی هستند، بدین معنا که فروشندگانی خورده پا هستند که به ترکیه سفر می کنند و محصولات این کشور را در روسیه عرضه می کنن.

 وی ادامه داد : از آنجهت که این احتمال وجود دارد میزان رفت و آمدها و صدور روادید نیز تحت تاثیر این تصمیم قرار گیرد، بنابراین تصمیم مبتنی بر قطع روابط اقتصادی می تواند وضعیت این افراد(تاجران چمدانی) را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی همچنین بیان کرد: روسیه اعلام کرده است که احتمالا صادرات گاز به ترکیه را نیز قطع خواهد کرد؛ در چنین شرایطی ممکن است ترکیه آسیب ببیند، اما قطعا روسیه هم آسیب خواهد دید چرا که  روسیه یک کشور صنعتی نیست و نیاز به فروش انرژی و مواد خام دارد، به هر صورت 70 درصد در آمد ان از این طریق به دست می آید؛ لذا قطع روابط اقتصادی دو کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل روسیه گفت :  به نظر می رسد تصمیم امروز روسیه بر اساس یک تصمیم احساسی است و این احتمال وجود دارد که در این رابطه تجدید نظر صورت گیرد.

بهرام امیر احمدیان همچنین اظهار داشت: در کنار اقدامات روسیه، ترکیه نیز ممکن است دست به اقدام متقابل بزند و از پذیرفتن کشتی های روسیه در بنادر خود جلوگیری کند جلوگیری کند و د راین میان مسائل متفاوتی رخ دهد که اقتصاد دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: روسیه در پی تحریم واردات مواد غذایی از اروپا، سالانه 4 میلیارد دلار مواد غذایی از ترکیه وارد می کند که اگر رابطه اقتصادی این دو کشور  قطع شود قطعا روسیه نیز متضرر خواهد شد واین احتمال وود دارد که نارضایتی های در خاک این کشوربه وجود آید .

امیر احمدیان به بعد سیاسی نیز اشاره کرد و بیان کرد : سقوط یک هواپیما پیش از اینکه کمیته حقیقت یاب تشکیل و مقصر مشخص شود پیش از این یک بار دیگر اتفاق افتاد افتاده بود اما رفتار امروز شکل نگرفت.

 وی ادامه داد : شاید رفتار روسیه بدین جهت باشد که خود را یک ابر قدرت می داند و این موضوع بیشتر یک پرستیژ محسوب می شود و به نظر می رسد بیشتر ناسیونالیسم روس است که به قددرت حاکمه دیکته می کند چنین برخوردی داشته باشد؛ نباید فراموش کرد گروهی در روسیه معتقدند باید ترکیه بمباران شود.

این کارشناس مسائل بین الملل به نقش ایران نیز اشاره کرد و گفت : لازم به ذکر است که در این میان ایران می تواند نقش بسزایی داشته باشد چرا که هم با روسیه و هم ترکیه روابط نزدیکی دارد و از این رو می تواند به عنوان یک میانجی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه پوتین یک سیاستمدار عجول است گفت : پوتین به سرعت و بدون سنجش تصمیم می گیرد که در عرصه بین الملل این رفتار می تواند تبعات بسیاری به همراه داشته باشد.

او اذعان کرد: همانطور که وزیر خارجه ایران به دو کشور توصیه کرده است با خویشتن داری بیشتری رفتار کنند و اجازه ندهند آرامش منطقه بیش از این بر هم بریزد ، به نظر می رسد نوع تصمیماتی که از سوی هر دو کشور اتخاذ می شود می تواند بر معادلات منطقه تاثیر گذار باشد و چه بهتر که با در نظر گرفتن اوضاع منطقه تصمیماتی بر پایه عقل و به دور از شتابزدگی اتخاذ شود.

امیر احمدیان در پایان گفت : پیش بینی می شود این موضوع و این تنش چندان به درازا نکشد چراکه یک تصمیم عجولانه اتخاذ می شود اما وقتی به عواقب آن فکر می شود این مسئله فروکش خواهد کرد  و از آن جهت که هم روسیه  و هم ترکیه دارای میزانی عقلانیت هستند به نظر نمی رسد که بر ادامه این رفتار پافشاری شود .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین