|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۹
کد خبر: ۷۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
نیکی کریمی در پایان سخنانش از حاضران خواست به پا خیزند و شهلا ریاحی را تشویق کنند.
با پخش دقایقی از فیلم «مرجان» که نام شهلا ریاحی را به عنوان اولین کارگردان زن در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد، نیکی کریمی از این بازیگر تجلیل کرد.

در این مراسم که یک شنبه شب در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد نیکی کریمی به عنوان میزبان این برنامه در سخنانی با بیان اینکه خانم ریاحی با حضورشان در این برنامه واقعا به من منت گذاشتند گفت: اما می دانم این همه آن چیزی نیست که ایشان با آمدنشان می خواهند به من و شما بگویند. ایشان مطمئنا می خواهند بگویند این همه سال به خاطر شما مردم، به خاطر فرهنگمان، هنر و به خاطر با هم بودن و دوست داشتن همدیگر و به خاطر ترویج معرفت و انسانیت در این کار ماندند.

وی ادامه داد: به نظر من ایشان دل شیر داشتند که حدود 60 سال پیش شروع به کارگردانی کردند و من به خانم ریاحی تبریک می گویم که این امر مهم را در تاریخ ایران بنام خودشان ثبت کردند. حتما آن موقع خیلی جلوتر از زمانه خودشان بودند و با قدم گذاشتن در این راه نشان دادند که خانم ها هم می توانند فیلم بسازند و راه را برای بقیه مثل من باز کردند.

نیکی کریمی در پایان سخنانش از حاضران خواست به پا خیزند و شهلا ریاحی را تشویق کنند.

شهلا ریاحی که در میان تشویق حاضران به روی سن حاضر شد پس از دریافت هدیه و لوح تقدیرش از کریمی گفت: سپاسگذارم از همه و امیدوارم اثر خوبی از خودم گذاشته باشم. دوستتان دارم و امیدوارم موفق و سربلند باشید و من هم کنارتان باشم.

منوچهر ریاحی هم که مادرش را همراهی می کرد با بیان اینکه زندگی مادرم با بیماری آلزایمری که دارند بسیار مشکل است اظهار کرد: اما امیدوارم ایشان سایه شان بر سر ما باشد و مشوق جوانانی مانند خانم کریمی باشند و امیدوارم روزی شصدمین سال فعالیت ایشان را هم جشن بگیریم.

در ابتدای این مراسم حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر که در چند فیلم با شهلا ریاحی همکاری داشته است با بیان اینکه یکی از فراموش نشدنی ترین شب های عمرش را سپری می کند گفت: چقدر خوب است در زمان حیات دوستان قدرانی صورت گیرد و از زحماتشان قدردانی شود. نظم و انظباط ایشان برای من فراموش نشدنی است و یک بار در طول کار بداخلاقی از خانم ریاحی ندیدم و همیشه محیط را گرم نگاه می داشتند.

وی ادامه داد: وقی خانم کریمی در قرن 21 با چنین مشکلاتی در سینما روبرو هستند واقعا 60 سال پیش خانم ریاحی چه مقاومتی داشتند تا هم به عنوان بازیگر فعالیت داشته باشند و هم بتوانند کارگردانی کنند.

پانته آ بهرام از بازیگران حاضر هم با بیان اینکه ساختن فرهنگ کشور سالها زمان نیاز دارد اظهار کرد: مهمترین پایه تمدن یک کشور فرهنگ و اصالت فرهنگی است، چیزی که می شود به آن افتخار کرد. اما متاسفانه خراب کردن این فرهنگ خیلی سریع اتفاق می افتد و در عصر حاضر این خراب کردن به روز و دقیقه است.

وی ادامه داد: شهلا ریاحی به عنوان اولین کسی که این جسارت را پیدا کرد در جهان مردانه ما که همه قوانین را همچنان آقایان وضع می کنند این جسارت را داشته باشد که به پشت دوربین برود و فرماندهی ساخت یکی فیلم را بر عهده بگیرد. این گام اول اگرچه از سوی ایشان ادامه پیدا نکرد اما سنگ بنای درست و قدرتمندی را گذاشت تا کارگردان های زن دیگر به جمع فیلمسازان اضافه شوند از جمله نیکی کریمی که سالهاست در تلاش است تا برای این مملکت فیلم های خوبی بسازد.

این بازیگر تاکید کرد: قدر پیشکسوتان را بدانیم چرا که اصالت چیزی که نامش را سینما می گذاریم بر پایه حضور پیشکسوتان بنا می شود.

زهرا مشتاق عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان هم در سخنانی درباره شهلا ریاحی به اظهار نظر پرداخت.

در ابتدای این مراسم چهار دقیقه از فیلم «مرجان» که شهلا ریاحی در سال 1335 آنرا کارگردانی کرد با بازی او در کنار مرحوم مجید محسنی و احمد قدکچیان پخش شد که استقبال حاضران را به همراه داشت.

مسعود نجفی که اجرای این مراسم را عهده دار بود با تقدیر از مدیر فیلمخانه ملی برای در اختیار گذاشتن این تصاویر گفت: تنها دو پرده از فیلم «مرجان» به مدت 18 دقیقه موجود است که برای اولین بار بعد از حدود 60 سال بخش هایی از آن با بازی شهلا ریاحی به روی پرده می رود.

داریوش اسدزاده از دیگر حاضران در این مراسم بود. پایان بخش این برنامه نمایش فیلم «شیفت شب» به کارگردانی و بازی نیکی کریمی بود.

در متن لوح تقدیر شهلا ریاحی با امضای نیکی کریمی که در کنار عکس این بازیگر پیشکسوت نقش بسته بود آمده است: « هنرمند عزیز سرکار خانم شهلا ریاحی

نخستین بار در سال 1330 چشم‌های منتظر جامعه هنردوست سرزمین متمدن و فرهیخته ایران به نظاره نقش آفرینی شکوهمند شما هنرمند عزیز در فیلم «خواب‌های طلایی» نشست.

هنر نمایی شما که سال‌ها در صحنه‌های تئاتر‌، شیفتگان را مجذوب و مقهور هنر خویش ساخته بود تماشاگران را سال های متمادی به سینما و تماشای نقش‌های خاطره انگیز شما کشاند و اکنون نیز جامعه هنردوست خاطرات آن دوران را زنده نگاه داشته است.

اما اوج تبلور هنر شما آنجا تجلی یافت که درسال 1335 و در دوره‌ ای که بانوان هنرمند چندان فرصت حضور در عرصه فیلمسازی را نمی یافتند، سرکار عالی کارگردانی فیلم «مرجان» را برعهده گرفتید و در این رهگذر چنان با اقتدار قدم نهادید که راه برای نسل‌های آتی هموار گردید.

اگر چه تقدیر و تشکر از جنابعالی به واسطه خدمات ارزنده‌ای که در سال‌های پرشمار به هنر هفتم ارزانی داشته‌اید در هیچ کلام و نوشتاری نمی‌گنجد‌، لیکن اینجانب برخود وظیفه می‌دانم تا به سهم خود از شما بانوی هنرمند عزیز و گرامی که در راه اعتلای سینمای ایران مجدانه و تلاشگرانه گام زدید سپاسگزاری نمایم.»
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
6
0
"سپاسگذارم"!!!!..... با سلام لطفاً در نگارش كلمات دقت فرماييد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
*
اگر ایشان
(به زعم جنابعالی)
فقط در نوشتنِ همان یک مورد،
دقّت لازم رو نکرده اند،

جسارتاً، در همین "یک جمله" ی شما

"کم-دقّتی" مشهودتر است!

*
البتّه،
اگر به سطر آخر توجّه می کردید، (شاید) تذکّر نمی دادید!


* * *
* * *

با سلام.

لطفاً در نگارش كلمات دقّت نماييد؛

"سپاسگزارم"!

* * *
* * *
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین