|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
به هر صورت، امروز دادگاه بابک زنجانی مهمترین متهم در بحث اختلاس ها و رانت خواری ها در حال برگزاری است و هر روز ابعاد تازه تری از این پرونده فساد مالی برملا می شود.
اختلاس هایی که در سالهای گذشته به ویژه در طول دولت دهم اتفاق افتاد موجب شد تا به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی توجه ویژه ای شود.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، کمتر کسی است که اختلاس 3000 میلیاردی را فراموش کرده باشد، پرونده ای که پای دولتی ها و غیر دولتی ها را به آن باز کرد به طوری که امروز بسیاری از مسئولین دولت قبل در جریان این پرونده در معرض پاسخگویی قرار دارند.

قطعنامه ها یک به یک صادر می شدند و دولت برای فروش نفت با مشکلات عدیده ای مواجه شد؛ از آنجایی که مشخص شد قطعنامه ها تنها کاغذ پاره نیستند، وزارت نفت دولت قبل تصمیم می گیرد تا فروش نفت را به فردی مانند بابک زنجانی محول کند و از طریق او هم نفت بفروشد و هم پول حاصل از فروش را وارد کشور کند، اما گویا این اطمینان کمی ساده انگارانه بوده است ،چرا که بعد از آن تنها نفت بود که خارج شد و پولی بود که هیچ گاه به حساب وزارت نفت واریز نگردید.

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی در آن مقطع ریاستش را سعید مرتضوی به عهده داشت وارد معاملاتی با بابک زنجانی می شود و در این میان چک هایی نیز رد و بدل می شود که آن نیز به این سازمان خساراتی را وارد ساخت. و البته انتقاداتی نیز به عملکرد بانک مرکزی در دولت پیشین وارد است چرا که آن طور که باید و شاید نظارتی از جانب این مرکز صورت نگرفته است.

به هر صورت، امروز دادگاه بابک زنجانی مهمترین متهم در بحث اختلاس ها و رانت خواری ها در حال برگزاری است و  هر روز ابعاد تازه تری از این پرونده فساد مالی برملا می شود.

سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به ارزیابی این پرونده می پردازد و دراین ارزیابی انتقاداتی را متوجه مسئولین وقت کرد و گفت : در بحث پرونده بابک زنجانی نباید فراموش کرد که  فارغ از بحث متخلف بودنش او یک تاجر است و به دنبال منافع خود حرکت می کند. 

وی ادامه داد : سیستم ها و وزارتخانه ها باید در این راستا هوشمندانه عمل کنند؛ اینکه سازمان تامین اجتماعی و وزارت نفت عنوان می کنند فریبمان دادند این توجیهات به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛

وی افزود : مسئله دیگری که به مراتب اهمیت بیشتری دارد مربوط به سیستم های امنیتی و نظارتی است؛ سیستم های امنیتی و نظارتی چه جایگاهی دارند؟! چطور  شخصی بدون تضمین و ضمانت اجرا می آید و چنین قراردادهایی را می بندد؟! 

عضو کمیسیون انرژی در رابطه با موضوعاتی که  بابک زنجانی نسبت به دیگر دستگاه ها در دادگاه مطرح می کند گفت : عمده مباحثی که زنجانی مطرح می کند شاید به این علت باشد که  به هر صورت او متهم است و می خواهد مسائل حاشیه ای را عنوان کند اما نباید تصور کرد همه آنچه عنوان می شود کذب و دروغ است،  ممکن است بسیاری از مطالبی را هم که عنوان می کند دروغ نباشد و بر اساس اطلاعاتی باشد که در این شرایط به او می رسد. 

دهدشتی ادامه داد: به هر صورت کسی که در حال غرق شدن است دستش را به همه سو دراز می کند، طبیعتا این امکان وجود دارد که در این میان مطالبی را هم به درستی بیان کند بنابراین تشخیص درست بودن یا غلط بودن این اظهارات با سیستم های امنیتی است و باید بر مباحثی که مطرح می شود  نظارت دقیق صورت گیرد؛  کما اینکه کمیسیون انرژی برخی موارد را بررسی کرد که در این زمینه وزارت نفت پاسخ هایی داد اما هنوز ماجرا مبهم است. 

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد حواشی که مطرح می شود بیشتر به این دلیل باشد که اصل موضوع به فراموشی سپرده شود و به آن کمتر پرداخته شود ؛ آنچه مسلم است این است که یک پرونده تخلف وجود دارد که باید محکم و جدی همه جوانب آن سنجیده شود و هر کسی، از هر دولتی، در آن دست داشته است حال  سهوی باشد یا عمدی باید بازخواست شود.

نماینده آبادان با اشاره به شرایط تحریم و ارتباط آن با بروز تخلفات اظهار داشت: روال عادی در شرایط تحریم تغییر می کند، اما اگر سیستم های نظارتی دقت کنند و اوضاع را کنترل کنند طبیعتا خیلی از مسائل به خوبی پیش خواهد رفت 

وی در پاسخ به این سوال که پاسخ های وزارت نفت در رابطه با اتهامات مطرح شده از سوی زنجانی چه توجیهی داشته است گفت : برخی موارد محرمانه بودند اما وزارت نفت توضیحاتی داده اند به ویژه در مورد آن شخصی که زنجانی گفت پول برده و بدهکار است که بعد از بررسی ها معلوم شد آن شخص ظاهرا واسطه بوده و بدهکار نیست ولی مطمئن هستیم در جریان این پرونده و در جریان تحریم قطعا اتفاقاتی هم در دولت قبل افتاده است و هم امروز نگرانی هایی در این رابطه وجود دارد و باید دقت شود. 

وی ادامه تاکید کرد: اینکه منتظر بمانیم تخلفی صورت گیرد و بعد پرونده ای تشکیل شود سپس به دنبال آن باشیم که متخلف را پیدا کنیم درست نیست .

دهدشتی  اشاره کرد: طبیعتا آقای زنجانی با همه زرنگی که داشت  نتوانست فرار کند. به جرات می توان گفت کار زیبایی که مجلس و کمیسیون انرژی سال 91 انجام داد باعث شد پرونده باز شود و به هر صورت کمیسیون به وظیفه ذاتی خود عمل کرد و بخش های امنیتی و نظارتی که به پرونده ورود کردند و ایشان را تحت نظر گرفتند و اجازه ندادند از کشور خارج شود. 

وی همچنین بیان کرد: در برخی موارد سیستم های نظارتی منتظرند تا فردی شکایت کند تا مسائل را دنبال کنند؛ شاید این شیوه  در مورد پرونده های جزیی قابل قبول باشد اما مسائلی که در آن ممکن است امنیت عمومی و اعتماد عمومی به مخاطره بیفتد لازم است با سرعت عمل و دقت بیشتری برخورد شود و  قبل از آنکه موضوعی باز شود مورد بررسی و مانع آن شوند .

حسین دهدشتی نسبت به صحت و سقم ادعاهای زنجانی اظهار داشت : در مورد بابک زنجانی بخشی از حرف های او دروغ است و از دو سال قبل که پرونده دست ما بود یک ادعاهایی را عنوان می کرد که ما وقتی رصد کردیم و دیدیم هیچکدام صحت ندارد اما به نظر می رسد نباید از کنار گفته های ایشان به راحتی عبور کرد، و لازم است از طریق مراجع ذی صلاح این ادعاها دنبال شود. 

وی با اشاره به شرکت در چند جلسه دادگاه زنجانی گفت : دادگاه فعلا متمرکز بر روی شخص آقای زنجانی و دونفری است که همراه او هستند، اما به نظر می رسد پرونده خیلی گسترده تر از این حرفها باشد لذا باید تمام افرادی که به نوعی مطلع بودند و درگیر بودند در این ماجرا بازخواست شوند که البته شاید در مراحل بعدی آنها نیز به دادگاه فراخوانده شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که پای مسئولان دولت قبل هم در این ماجرا باز شده است یا خیر، گفت: واقعیت این است که یک طرف ماجرا وزارت نفت بوده  مضاف بر آنکه نمی توان منکر نقش بانک مرکزی شد ؟! سوال اینجاست که نقش نظارتی بانک مرکزی کجاست ؟! چرا در بانک بابک زنجانی حساب باز کردند؟! لازم است به این سوال پاسخ داده شود که چه اساسی برخی بانکی ها در بانک زنجانی حساب باز کردند آیا توصیه ای یا  تاکیدی شده است یا خود آنها این عمل را انجام داده اند؟! مگر می شود یک بانکی که امروز متولی آن را  تائید نمی کنند آن زمان بدون ضمانت مورد تائید قرار گیرد؟!

دهدشتی با تاکید بر این مسئله که همه باید پاسخگو باشند گفت :  بانک ها به ویژه بانک مرکزی، وزارت نفت، سازمان تامین اجتماعی که آمده است با ایشان قرار داد بسته بر چه اساسی به ایشان چک تضمین قرار داد داده است ؟! 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین