|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۷۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز لحظه لحظه حوزه علمیه برای اسلام، جهان اسلام و نظام اسلامی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید موضوع های اساسی که دردهای جامعه را می تواند پاسخ دهد، مطرح کنیم.
http://tadbirvaomid.ir/files/fa/news/1392/6/7/1672_313.jpgحجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز پنجشنبه در یادواره علمی مهاجرالی الله، ناصر قربان نیا با محوریت فقه، حقوق و اخلاق در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به روند اخلاقی سازی مولفه های پژوهش، افزود: وقت حوزه و نسل امروز را نباید صرف موضوع های درجه چندم، بی اعتبار و کم اثر کنیم.
وی با تاکید بر رعایت اخلاق اندیشی، اضافه کرد: آزاد نیستیم هر موضوعی را در وانفسای کنونی که نسل ها در حال از میان رفتن هستند و نیازهای دیگری دارند، مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه دین از ابعاد متنوع و متعدد برخوردار است، بیان کرد: مطالعه دین باید با توجه به این ابعاد صورت بگیرد تا بتواند جامعیت و جامع نگری دین را حفظ کند و در عرصه ای مختلف منظور بدارد.
قربان نیا افزود: یک مطالعه دینی باید از بعد تمدن اندیشی، جهانی اندیشی، جهانی سازی اندیشی، امت اندیشی و اخلاق اندیشی برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: گاهی مطالعه دین تک بعدی صورت می گیرد و در نتیجه خروجی آن در جهت ارائه آموزه دینی و یا عرضه دین، کامل و مطلوب نمی باشد.
وی در ادامه گفت: اخلاق به مثابه یک افقی که فقه به سمت آن می رود، به عنوان یک هدف بزرگ و نتیجه اساسی در جامعه است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: تحلیل اخلاقی از دین به معنای این است که به درون نهفته ها، نگاه های رو به جلو و کارکردهای احکام، نظر تحلیلی دقیق صورت گیرد تا مولفه های اخلاقی به یک زبان علمی ارائه شود.
وی اضافه کرد: بخشی از مطالعه هایی که در بحث حقوق بشردوستانه که امروز در حوزه مطرح شده، از جنس فلسفه اخلاق و فلسفه حکمی است.
وی با اشاره به اینکه جوهر دین، ایمان است، تاکید کرد: اگر می خواهید دین را حفظ کنید باید اخلاق را حفظ کنید؛ نسل بدون توسعه و تعمیق اخلاق بقایافتنی نیست؛ راه حفظ نسل از اخلاق می گذرد.
قربان نیا بیان کرد: موضوع اخلاقی را با نگاه ساده مدرسه ای، زودگذر و شتابان نمی شود پایان داد، بلکه باید تحلیل اخلاقی با همه کارکردها صورت بگیرد.
وی افزود: فکر، اندیشه و پژوهش انسان بدون اخلاق در مواردی خواسته یا ناخواسته به سمت اقدامات غیراخلاقی کشیده می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بنیه علمی مرحوم ناصر قربان نیا در عرصه فقه و اخلاق، گفت: این استاد دانشگاه در عرصه های مختلف فقه، حقوق و اخلاق حضور پررنگی داشت و از قدرت بالایی در زمینه تحلیل اخلاقی از تعالیم دینی برخوردار بود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: رویکرد انسانی و اخلاقی وی در نگاه به دین موج می زد و همواره مراقب بود در همین مسیر همچنان جلو رود.
وی با بیان اینکه قربان نیا در انتخاب موضوع ها به سراغ بحث های کهنه نمی رفت، ادامه داد: وی علاوه بر داشتن اندیشه های نو و دلسوزی در تعمیق اندیشه دینی، از سیرت، خصلت و منش اخلاقی بارزی برخوردار بود.
در این آیین، از آخرین اثر مرحوم ناصر قربان نیا با عنوان «ملاحظاتی درباره قانون مجازات اسلامی 92 ، نقد و بررسی فقهی، حقوقی» در حضور خانواده وی رونمایی شد.
آیت الله «علی اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله «ابوالقاسم علیدوست» عضو جامعه مدرسین، «محسن اسماعیلی» عضو شورای نگهبان و دو تن از اساتید دانشگاه مفید و قم سخنرانی کردند.
دکتر ناصر قربان نیا مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید قم، معاون پژوهشی این دانشگاه، استاد حقوق بین الملل و حقوق بشر بود که در فاجعه منا جان خود را از دست داد.
فاجعه منا دوم مهرماه امسال همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد؛ 465 نفر از کشته شدگان زائران ایرانی بودند.
امسال 64 هزار زایر ایرانی راهی عربستان شده بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین