|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۷۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان و استادان بی انگیزه از اصلی ترین چالشهای نظام آموزش عالی کشورند.
محمد کافی روز پنجشنبه در پنجمین اجلاس رئیسان دانشگاههای برتر و بزرگ کشور در مشهد افزود: این همه سند راهبردی تهیه و تنظیم می شود ولی دانشجویان وقتی آمار بیکاری و سرنوشت گذشتگان خود را مشاهده می کنند و اعضای هیات علمی نیز وقتی برنامه های ابتر و بدون پیگیری را می بینند از انگیزه تهی می شوند.
وی اظهار کرد: وضعیت معیشتی دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب نیست همچنین شرایط برای اعضای هیات علمی جوان نیز خوب نیست و مبالغی که بنا بود به عنوان وام به آنها داده شود پرداخت نشده است.
وی افزود: از چالشهای جدی دانشگاههای بزرگ اعزام دانشجویان به همایشها و فرصتهای مطالعاتی است که محدودیت اصلی آنها منابع مالی است.
دکتر کافی گفت: پیش از این، مطالبه از دانشگاهیان، تولید مقاله بود در حالی که هم اکنون رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جامعه محور بودن است و لازمه این امر آن است که مقداری از توان دانشگاه صرف اموری شود که به رکورد علمی منجر نمی شود و این خود یک تعارض و چالش دیگر است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد فرسودگی بدنه کارشناسی دانشگاهها را از چالشهای دیگر آموزش عالی کشور دانست و افزود: در یک سیستم عادی و معمولی اداری باید عده ای وارد و تعدادی نیز بازنشسته و خارج شوند اما هم اکنون ورودی کارشناس به دانشگاهها تقریبا صفر شده است در حالی که نیروهای کارشناسی روز به روز فرسوده تر و بازنشسته می شوند.
وی اظهار کرد: دانشگاهها در تمرکز زدایی به پیشرفتهای خوبی دست یافته اند اما هنوز هم وضعیت مطلوب حاصل نشده است به گونه ای که هنوز یک رئیس دانشگاه حق ندارد برای یک عضو هیات علمی حکم استخدام بزند.
وی روز آمد کردن تجهیزات را معضل دیگر دانشگاههای بزرگ کشور بر شمرد و افزود: بسیاری از مقالاتی که همکاران دانشگاهی تولید می کنند به خاطر استفاده از نتایج تجهیزاتی که روز آمد نیست پذیرفته نمی شود و دولت در این زمینه عملکرد قابل قبول نداشته است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: محدودیت اعتبارات پژوهشی دیگر سازمانها، فعالیتهای برون سازمانی پژوهشی دانشگاهها را نیز محدود و آنها را با چالش مواجه کرده است.
وی ادامه داد: نبود مدل در نظام بودجه ریزی مشکل دیگر دانشگاهها به خصوص دانشگاههای بزرگ است و وقتی بودجه، سرانه توزیع می شود چه انتظاری از دانشگاههای بزرگ است که کارهای بزرگ علمی انجام دهند ؟
وی اظهار کرد: هیاتهای امنای دانشگاهها مسئول توسعه و تدوین سیاست گزاری توسعه ای دانشگاههای بزرگ هستند لذا دستگاههای دیگر نباید دستورهای جداگانه برای دانشگاهها صادر کنند و به عبارت دیگر باید در جهت تقویت جایگاه هیاتهای امنای دانشگاههای بزرگ کشور تلاش کرد.
کافی افزود: دریافتی برخی اعضای هیاتهای علمی دانشگاههای بزرگ کشور مشمول کسر 20 درصد مالیات می شود که برای یک عضو هیات علمی بسیار سخت است.
پنجمین نشست رئیسان دانشگاههای برتر و بزرگ کشور روز پنجشنبه با حضور رئیسان 10دانشگاه و معاون بین الملل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به هنگام سخنرانی دکتر سالار آملی معاون بین الملل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از خبرنگاران خواسته شد که جلسه را ترک کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین