|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۷۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
رئیس دانشگاه تهران گفت: جدا سازی دانشگاههای علوم پزشکی از دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه بود که امید است به روال سابق برگردد.
دکتر محمود نیلی احمد آبادی روز پنجشنبه در پنجمین اجلاس رئیسان دانشگاههای برتر و بزرگ کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این جداسازی به شدت بر روی رتبه بندی دانشگاههای ایران تاثیر داشت و موجب افت رتبه های دانشگاههای ایران شد.
وی گفت: اگر دانشگاههای علوم پزشکی دوباره به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگردند رتبه بندی دانشگاههای ایران خیلی بهتر خواهد شد.
او افزود: هم اکنون تا جایی که من شنیده ام تنها در کوبا این نظام حاکم است و تقریبا در همه نقاط دنیا رشته علوم پزشکی با سایر رشته ها دانشگاهی یکی است.
احمدآبادی گفت: امروز هم هر رشته جدیدی که می خواهیم ایجاد کنیم می بینیم که با علوم پزشکی مرتبط است چون 'زیست' یک موضوع محوری در توسعه فناوری است.
او افزود : بر اساس رده بندی سازمانهای مختلف حدود 20 درصد شاخصهای رتبه بندی در جهان فعالیتهای بین المللی است و دانشگاه تهران هم اکنون بر اساس رتبه بندی شانگهای به رتبه 300 رسیده و البته رتبه بندی ها متفاوت است و اگر اطلاعات بیشتری منتقل بشود این رتبه بندی نیز تغییر می کند.
رئیس پنجمین اجلاس رئیسان دانشگاههای برتر و بزرگ کشور گفت : دانش در ذات خود امری بین المللی و دانشگاه نیز نهادی بین المللی است و علم مرز بین المللی نمی شناسد و به همین خاطر است که با همکاریهای بین المللی توسعه پیدا کرده و خواهد کرد.
احمد آبادی افزود:در برنامه ششم توسعه ارتقا جایگاه بین المللی دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته و با توجه به جایگاه دانشگاههای ایران در نشر علم و گفتمان علمی ای که در دانشگاههای ایران شکل گرفته توسعه روابط بین المللی باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت : دانشگاههای کشور باید استانداردهای بین المللی را کسب کنند تا بتوانند فعالیت بین المللی کنند و در واقع موضوع بین المللی شدن دانشگاهها موکول به ارتقا همه جانبه دانشگاههاست.
او افزود:با روی کار آمدن دولت روحانی و بعد از برجام روابط حداقل در شکل رفت و آمد، بسیار گسترده شده و جلسه ای که چندی پیش در مسکو بین 10 دانشگاه بزرگ و برتر ایران و 20 دانشگاه بزرگ روسیه برگزار شد طلیعه ای برای گسترش روابط بین الملل دانشگاهها بود.
وی گفت : هم اکنون شرایط علمی بسیار خوب دانشگاههای ایران موجب شده که کشورهای توسعه یافته علاقه مند به توسعه روابط دانشگاهی شان با دانشگاههای ایران باشند که یکی از آین کشورها روسیه است.
نیلی افزود: در اجلاس یک روزه روسیه بر روی بررسی تشکیل یک اتحادیه برای دانشگاههای دو کشور، تبادل استاد، تبادل دانشجو و انجام پروژه های مشترک دانشگاهی توافق شد.
وی گفت : با توجه به فرایند همکاریهای فناورانه بین ایران و روسیه دانشگاهها هم در این زمینه فعال خواهند شد لذا حالت چند جانبه ای بین دانشگاهها، مراکز صنعتی و دو دولت فراهم می شود که بتوانند پروژه های بزرگی که بین دو کشور توافق می شود را انجام دهند.
نیلی در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط دانشگاهی با دانشگاههای ایالات متحده آمریکا افزود : دانشگاههای ایران و آمریکا قبلا هم با آمریکائیها به شکل محدود دوره های مشترک برگزار کرده اند و هم اکنون توسعه این دوره های مشترک و تبادل دانشجو و استاد هم در دستور کار است و برنامه ویژه تری در این خصوص وجود ندارد.
رئیس دانشگاه تهران گفت: جذب دانشجوی خارجی، حضور پژوهشگران ایرانی در دانشگاههای خارج از کشور، برگزاری دوره های مشترک بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای معتبر جهان و نیز پروژه های مشترک ملی بین دانشگاههای کشورها بخشی از روابط بین المللی دانشگاهی است.
نیلی افزود : موضوعهای مشترکی مثل آب، انرژی و محیط زیست مشکلات همه کشورهاست و همه دانشگاههای کشورها آمادگی لازم دارند که روی این موضوعها سرمایه گذاری کنند.
وی گفت : بخشی از هزینه های این پروژه ها با پشتیبانی دولتها انجام می شود همچنین در مورد حضور پژوهشگران ایرانی در کشورهای خارجی بخشی از هزینه ها را باید از منابع دانشگاهها تامین کرد.
او افزود : این امکان هست که بخش دیگری از منابع را از کشورهای دیگر مثل بورسیه و مبادلات فرهنگی در اختیار قرار دهند و وزارت علوم هم پشتیبانی هایی را از دانشجویانی که برای فرصتهای مطالعاتی یک ساله به خارج از کشور می روند انجام می دهد.
وی گفت : برای جذب دانشجوی خارجی محدودیت خاصی در دانشگاههای برتر و بزرگ کشور وجود ندارد و هم اکنون دانشجویانی از بیش از 70 کشور دنیا در دانشگاه تهران تحصیل می کنند.
نیلی افزود:حدود 50 درصد از این دانشجویان از کشورهای همسایه و بقیه از کشورهای دیگر هستند و توسعه این روابط بستگی دارد به این که چه قدر در مبادلات بین المللی بتوانیم بهتر کار کنیم و مسایل پسا تحریم این روابط را تسهیل کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین