|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۷۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۶
نمایندگان نفتی از ۳۳ کشور دنیا برای شرکت در کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی هفته آینده به تهران سفر می‌کنند
دراین مدل از قراردادها، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند. انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی ازمهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است

نمایندگان نفتی از ۳۳ کشور دنیا برای شرکت در کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی هفته آینده به تهران سفر می‌کنند

وزیر نفت از احتمال جذب حدود ٣٠ میلیارد دلارسرمایه‌گذاری در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داد

مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) بعد از 2 سال عبور از کانال‌های اصلاحی در نخستین روزهای هفته آینده یعنی هفتم و هشتم آذر ماه در سالن اجلاس سران رونمایی خواهد شد. اگرچه هنوز جزئیات این چارچوب جدید قراردادی اعلام نشده و هرچه تاکنون از ویژگی‌های قرارداد تشریح شده مواردی کلی است اما به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در روز رونمایی از مدل تمام جزئیات آن بیان خواهد شد و به اصطلاح «ایران بهترین‌ها را برای آخر نگه داشته است».

بر اساس آنچه تاکنون سیدمهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در خصوص ویژگی‌های مدل جدید گفته است، قرار است که مدل IPC شرایط برد- بردی را برای همکاری‌های نفتی در زمینه فعالیت‌های بالادستی ترسیم کند و ایران در این مدل به دنبال جذب سرمایه خارجی در کنار تکنولوژی و توانمندسازی بخش خصوصی داخلی است. دراین مدل از قراردادها، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند.  زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تأمین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود. انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی ازمهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند.

هم‌اندیشی قرارداد جدید نفتی (IPC) اسفند ۹۲ با حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در تهران برگزار شد؛ در قراردادهای موسوم به IPC قرار براین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست.

قراردادهای جدید IPC به گونه‌ای طراحی شده است تا ضمن جلب اطمینان و نظر سرمایه‌گذاران بتوانند باعث اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان انرژی در سراسر جهان از تداوم تأمین انرژی مطمئن در بلند مدت از میادین عظیم نفت و گاز ایران باشد.

این مدل روز شنبه در شرایطی رونمایی می‌شود که هنوز تحریم‌های نفتی کشور لغو نشده است. با وجود این وزارت نفت این مدل را یک مدل جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌داند و برنامه‌ریزی کرده است که در کنار رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی، تعدادی از طرح‌های نفتی خود را به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی در پساتحریم معرفی کند. پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام روند مذاکرات نفتی ایران و شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی برای همکاری در پساتحریم سرعت بیشتری بگیرد.
 نمایندگان نفتی ۳۳ کشور دنیا درتهران

تاکنون تعداد افرادی که برای این اجلاس ثبت‌نام کردند بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند که بیش از ۲۵۰ نفر آنها را نمایندگان شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها اشتیاق زیادی برای اطلاع از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران و طرح‌های جذاب نفتی آن دارند و به گفته حسینی نمایندگان نفتی از ۳۳ کشور دنیا برای شرکت در کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی هفته آینده به تهران سفر می‌کنند.

همچنین رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان اینکه امیدواریم معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی نقطه شروعی برای حرکت‌های بعدی در صنعت نفت باشد، تصریح کرد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها ابزاری برای آغاز کارهای بزرگ درصنعت جهانی نفت است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی درباره اینکه آیا در بین شرکت‌هایی که در همایش حضور پیدا می‌کنند، شرکت‌های امریکایی هم هستند، گفت: خیر؛ اما شرکت‌های معتبر و بزرگی در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ طرح در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی خواهند شد، تصریح کرد: از این تعداد نزدیک ۲۰طرح اکتشافی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی خواهد شد.

 احتمال جذب ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با مدل جدید قراردادهای نفتی

آمار‌ها حاکی از آن است که سالانه حدود ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز لازم است، اما در ٤ سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه درمجموع ٦٠ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده که تقریباً نصف آن چیزی است که باید باشد.  از این‌رو برای جذب سرمایه در بخش نفت، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران طراحی شده است که امید می‌رود بعد از رونمایی مورد استقبال شرکت‌های نفتی جهان قرار گیرد. البته تاکنون شرکت‌های خارجی اقبال زیادی برای شنیدن جزئیات قراردادهای جدید از خود نشان داده‌اند چراکه نوع قراردادهای نفتی مدل جدیدی است و تقریباً برای ایران منحصر به فرد است.

بیژن نامدارزنگنه با اشاره به اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی که هفتم و هشتم آذرماه (شنبه و یکشنبه) در سالن اجلاس سران معرفی خواهد شد، بخشی از مشکلات صنعت نفت را حل خواهد کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی بین ٢٠ تا ٣٠ میلیارد دلار سرمایه جذب صنعت نفت شود. 

 رویکرد IPC ایجاد معادله برد - برد است

مدل جدید قراردادهای نفتی ایران IPC چارچوب یک قرارداد است. این مدل در حالی که منافاتی با قوانین کشور ندارد از انعطاف‌پذیری زیادی نیز برخوردار است. به طوری که بر اساس آن هر قرارداد با قرارداد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

اما به طور کلی از یک اصل حفظ منافع ملی کشور در عین جذابیت پیروی می‌کند و رویکرد اصلی در تدوین قراردادهای جدید نفتی این است که یک معادله برد- برد برای دولت به عنوان پذیرنده سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خارجی که عمدتاً شرکت‌های نفتی بین‌المللی (IOCS) هستند، تعریف شود. مقامات نفتی کشور اعتقاد دارند که در تدوین این نوع قراردادی تلاش این بوده است که ستانده نهایی دولت و شرکت نفتی طرف قرارداد، تناسبی منطقی و منصفانه داشته باشد.

منبع: ایران

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین