|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۷۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
به گفته این باستان شناس ،این گور و مکان های دیگری در اطراف روستای روآر طی بررسی های باستان شناسی منطقه در خرداد سال جاری شناسایی و در مهرماه مورد کاوش قرار گرفت.
کاوش های باستان شناسی در نزدیکی روستای روآر در شهرستان سروآباد کردستان منجر به کشف گوری با معماری سنگی و پلان مدور شد.

طاهر قسیمی سرپرست هیات باستان شناسی روستای روآر گفت: کاوش های باستان شناسی در نزدیکی روستای روآر در شهرستان سروآباد کردستان منجر به کشف گوری با معماری سنگی خشکه چین شد که در حدود سه هزار سال پیش توسط اقوام عصرآهن در غرب زاگرس مورد استفاده بوده است.

به گفته این باستان شناس ،این گور و مکان های دیگری در اطراف روستای روآر طی بررسی های باستان شناسی منطقه در خرداد سال جاری شناسایی و در مهرماه مورد کاوش قرار گرفت.

وی افزود: هیأت باستان شناسی گوری منحصربه‌فرد با ساختار سنگی و پلان مدور مورد کاوش قرار دادند و بررسی دقیق معماری آن نشان داد که معماران هزاره اول پیش از میلاد دراین منطقه از غرب زاگرس موفق به ساخت فرم اولیه ای از گنبد شده اند که دارای پلان مدور است.

قسیمی با اشاره به ساختار این گور گفت: این اثر احتمالاً از نخستین مدارک گنبد سازی در غرب ایران است که با شیوه خشکه چین و با دیواره های قوس دار نامنظم ساخته شده است.

به گفته وی ،در کف این گور بزرگ بقایای پراکنده حداقل هشت اسکلت انسان یافت شده که براساس مطالعات اولیه به جز یک کودک ویک نوجوان بقیه مربوط به افراد بالغ هستند که با فواصل زمانی مختلف طی عصر آهن دفن شده اند.

قسیمی خاطرنشان کرد که علاوه بر مطالعه مواد فرهنگی ،مطالعات میان رشته ای چون انسان شناسی جسمانی ،باستان جانورشناسی ،زمین ریخت شناسی،معماری بومی و مردم نگاری منطقه در حال انجام است.

وی افزود: برای حفاظت و معرفی این اثر ارزشمند هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی استان کردستا ن،شورای اسلامی و دهیاری روستای روآر و همچنین بخشداری و فرمانداری سروآباد انجام شده تا بتوان این اثر را در قالب یک سایت موزه معرفی کرد.

مجوز کاوش در روستای روآر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین