|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۷۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: همه ادیان بر این موضوع تاکید دارند که انسان را آزاد کرده و رابطه انسان را با خدا برقرار کنند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، گفت: رشد انسان و رشد جوامع دینی از طریق ارتباط اخلاقی امکانپذیر است و رفتار پیامبران نیز از این موضوع شکل گرفته است.

 مراسم رونمایی از کتاب "ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان" صبح امروز دوشنبه دوم آذرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور ادیان و اقلیت‌های مذهبی، آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی، اسقف اعظم سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و ایران، اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران، ماشاءالله گلستانی‌نژاد مرجع دینی کلیمیان ایران و مارنرسای بنیامین اسقف کلیسای شرق آشوری در محل حسینیه حضرت زهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در بخشی از این مراسم با اشاره به ابعاد تاثیرگذار تولید اینچنین کتاب‌هایی گفت: همه صاحبنظران اعتقاد دارند و به این موضوع مهم توجه دارند که ایرانیان همواره در طول تاریخ دارای ویژگی بردباری دینی و تحمل ادیان و فرهنگ‌های مختلف و پایبندی به این ویژگی‌ها بوده‌اند و روند تاریخ نیز این تحولات را نشان داده است.

وی افزود: دین زرتشتی یکی از ادیان بسیار قدیم ایران است که به پیامبر ایرانی حضرت زرتشت مرتبط است و سایر ادیان هم مانند یهودیان ایرانی که از قدیمی‌ترین یهودیان منطقه بوده و مسیحیان نیز اینچنین خصوصیتی را دارند. گفته می‌شود که در ابتدای شکل‌گیری دولت بزرگ هخامنشیان وقتی که کوروش بابل را بدون خونریزی و بدون کشتار فتح کرد با بزرگ‌منشی و بزرگواری و رفتاری همراه بود که در هیچ جای جهان نقل نشده و رفتار کوروش پیامبرگونه بوده است. همانطور که در عهد عتیق بر پیامبرگونه بودن اشاره شده است و همانطور در قرآن نیز از او به عنوان ذوالقرنین یاد شده است و همواره گفته شده که رفتار کوروش پیامبرگونه بوده است. وی زمانی که بابل را فتح کرد به جمعی از بزرگان یهود که در آنجا به اسارت در آمده بودند می‌گوید که شما می‌توانید در بابل مانده یا به فلسطین برگشته یا حتی می‌توانید به ایران بیایید. البته جمعی زیادی از آنها به ایران آمده و پیامبران بسیاری نیز از بین آنها شکل می‌گیرد. البته ما در طول تاریخ شاهد معدود تنگ‌نظری‌هایی نیز بوده‌ایم که پس از اسلام اینچنین تنگ‌نظری‌ها که در طول تاریخ مانند ساسانیان شکل گرفته بود از بین می‌رود و این سنت حسنه که پس از اسلام یکی از مبانی دینی بوده است رشد بیشتری پیدا می‌کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: همه ادیان بر این موضوع تاکید دارند که انسان را آزاد کرده و رابطه انسان را با خدا برقرار کنند. هر انسانی می‌تواند از این رهگذر رابطه انسان با انسان را شکل دهد همانگونه که انسان با خدای خود ارتباط دارد انسان با انسان هم روابط اخلاقی دارد. رشد انسان و رشد جوامع دینی از این دو رهگذر امکانپذیر است. عیسی، موسی و پیامبر خدا و زرتشت و همه پیامبران انسان را به خدا دعوت می‌کنند و یکی از تعابیر سمبلیک این است که همه باید خداگونه شوند و به خدا نزدیک شوند.

وی با اشاره به جنگ و خونریزی که به نام دین در دنیا شکل گرفته است گفت: پیروان همه ادیان به نام دین، تاریخ را پر از جنایت کرده‌اند ما از خداوند معذرت می‌خواهیم که به نام دین با خلایق چه ها کرده‌ایم. بدترین انسان‌ها کسانی هستند که مردم از آنها بترسند این از نقل قول‌هایی است که پیامبر اسلام (ص) داشتند. هر انسانی در جای جای زمین عاشق خوبی است و از بدی کردن تنفر دارد. اگر ما بدی را با خوبی جواب بدهیم همان انسان بد خوب می‌شود. راه و روش پیامبران نیز اینگونه بوده است. عیسی مسیح یکی از معروف‌ترین پیامبران در این عرصه و رفتار بوده است. خطری که بشر امروز را تهدید می‌کند خشونت، تهدید و ترور است.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین