کد خبر: ۷۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
هانی زاده ادامه داد: از سوی دیگر عربستان سعودی با ایدئولوژی وهابی چون نگاهی فرقه‌ای و طایفه گرایانه از قدرت وسیاست دارند تلاش داشتند و دارند تا بشار اسد که گزینه مهمی برای محور مقاومت در منطقه است را سرنگون کنند/
در سال 2011 موجی از تغییر و اعتراضات مردمی خاورمیانه و شمال آفریقا را درنوردید و منجر به تغییر و براندازی حکومت‌های مصر و تونس شد. در سوریه و لیبی که به حکومت‌های ناهمسو به غرب و آمریکا معروف بودند اعترضات مردمی منجر به تغییر نشد و غرب و همپیمانان منطقه ایش که شرایط را مناسب دیدند و با امید اینکه طی یک هفته یا یک ماه به اهدافشان برسند دست از روابط خود با سوریه شستند و با حمایت از تروریست‌ها دست به اقدامات تخریبی علیه این حکومت‌ها بویژه سوریه زدند. پنج سال از بحران سوریه گذشته و حامیان تروریسم بویژه عربستان و ترکیه نه تنها نتوانستند به اهدافشان برسند، بلکه با حمایت‌های ایران، روسیه و حزب الله از حکومت سوریه، در هفته‌های اخیر موضع بشار اسد تقویت شده است. اقدامات تروریستی داعش در اروپا، دعوت از ایران به نشست وین و تاکید بر اهمیت نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی و تغییر دیدگاه حامیان تروریسم نشان از آن دارد که بازندگان اصلی تروریسم و بحران سوریه عربستان و ترکیه هستند. حسن هانی زاده بر این باور است سیاست‌های عربستان و ترکیه تابع سیاست‌های غرب و آمریکا بوده و به تبع تضعیف و تغییر دیدگاه آنها در بحران سوریه این کشورها مهمترین بازندگان بحران سوریه و خاورمیانه هستند.

پنج سال از بحران سوریه گذشته، ترورست‌ها نه تنها نابود نشدند بلکه دامنه اقدامات آنها گسترده تر شد. اکنون دیدگاه حامیان تروریسم تغییراتی به خود دیده تا جایی که ایران و روسیه را نیرویی مهم در مبارزه با این گروه‌ها عنوان می‌کنند، چیزی که در گذشته انکار می‌شد. در این میان می‌توان گفت ترکیه و عربستان که تمام امکانات خود را برای براندازی بشار اسد و حکومت سوریه بکار گرفتند در این استراتژی ناکام ماندند و چه بحران سوریه طولانی تر شود و چه از طریق نشست وین حل و فصل شود بازندگان اصلی میدان سوریه خواهند بود.

عربستان، ترکیه و قطر حامیان اصلی تروریسم در سوریه هستند

در همین زمینه حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «ابتکار» اظهار داشت: در واقع از ابتدای بحران سوریه در 15مارس 2011 به دستور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه مثلث تخریبی علیه نظام سوریه شکل گرفت که در این مثلث عربستان، ترکیه و قطر حضور جدی و پررنگی داشتند. به همین دلیل عربستان سعودی به همراه قطر و ترکیه تاکنون چیزی قریب به 36 میلیارد دلار به گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند جبهه النصره و داعش کمک کردند و به گونه‌ای می‌توان گفت تامین کننده مالی این گروه‌ها از ابتدای بحران سوریه بودند. از سوی دیگر ترکیه در درون مرزهای خود اقدام به آموزش‌های لازم نظامی و جنگ‌های چریکی به مخالفان دولت سوریه کرد و بعد از آن از طریق حمایت‌های لجستیکی و در اختیار دادن اطلاعات نظامی و سری را به گروه‌های تروریستی به عهده گرفت. البته باید یادآور شد که ترکیه نسبت به مسائل و رویدادهای منطقه دیدگاهی کاملا متفاوت از دیگر کشورهای منطقه داشت. ترکیه و شخص اردوغان با نگاهی نوعثمانی به منطقه و مسائل خاورمیانه و سوریه دست به اقدامات تخریبی و ضدیت با بشار اسد زد. از سوی دیگر ترکیه دست در دست مداخله گران که در واقع می‌توان گفت از سال 1939 که استان اسکندرون توسط فرانسه از سوریه تجزیه و جدا شد و در اختیار دولت وقت ترکیه یعنی مصطفی آتاتورک قرار داد نوعی همسویی میان ترکیه و فرانسه بوجود آمد که این همسویی در دوران فعلی میان غرب و آمریکا در یک طرف و همپیمانان منطقه ایش وجود دارد.

اردوغان در پی تجزیه وتسلط بر سوریه بود

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در زمان فعلی اردوغان هدفش این است که استان ادلب را از سوریه تجزیه کند تا از این طریق بتواند مسیر ترانزیتی جدید و گسترده تری به خاورمیانه بگشاید و به همین دلیل آنها از تمام امکانات اقتصادی، نظامی، رسانه‌ای، لجستیکی و اطلاعاتی را در اختیار گروه‌های همپیمانشان یعنی اخوان المسلمین سوریه قرار دادند و برگزاری نخستین نشست اخوان المسلمین در استانبول با نظارت دولت ترکیه نشان از تلاش اردوغان و ترکیه برای تجزیه و تسلط بر سوریه در قالب نگاه نوعثمانی آنها دارد. بعد از آن ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش کرد تا اخوان المسلمین را در سوریه به قدرت برساند تا از این طریق به سناریوی خود جامه عمل بپوشاند. در چنین طرحی هدف اردوغان و ترکیه تجزیه سوریه، تضعیف حکومت مرکزی و براندازی شخص بشار اسد با امید ایجاد حکومتی وابسته به سیاست‌های ترکیه در منطقه و همچنین برای تسلط بر سوریه بود.

عربستان به دنبال تضعیف محور مقاومت است

هانی زاده ادامه داد: از سوی دیگر عربستان سعودی با ایدئولوژی وهابی چون نگاهی فرقه‌ای و طایفه گرایانه از قدرت وسیاست دارند تلاش داشتند و دارند تا بشار اسد که گزینه مهمی برای محور مقاومت در منطقه است را سرنگون کنند و لذا در همین راستا و در پی گسترش قدرت و ایدئولوژی خود در منطقه دست به اقدامات تخریبی در بحران سوریه زدند. هدف مهم سه کشور عربستان، ترکیه و قطر در ابتدا قطع کردن رابطه محور تهران، دمشق و بیروت بود تا از این طریق در سیاست‌های منطقه ایشان ضربه‌ای به محور مقاومت زده باشند. اما مقاومت ملت و دولت سوریه و حمایت ایران، روسیه و حزب الله از حکومت سوریه باعث طولانی شدن بحران به مدت پنج سال شد. اکنون بعد از گذشت پنج سال از بحران و اقدامات تروریستی بشار اسد و دولت سوریه قوی تر شده و توانسته ده‌ها هزار نیروی مردمی و شبه نظامی مردمی تشکیل دهد و از این طریق خود را بازسازی کند و به مبارزه با گروه‌های تکفیری بپردازد.

مهار و کنترل تروریست‌ها از دست حامیانش خارج شده است
وی گفت: فرانسه به دلیل روابط گسترده اقتصادی با عربستان که با عربستان دارد و از سوی دیگر عربستان که روزانه 500 هزار بشکه نفت به رژیم صهیونیستی می‌فروشد تلاش دارند تا دنباله روی سیاست‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه باشند. فرانسه با اقدامات خود از جمله گشودن درهای زندان‌های خود به روی جوانان فرانسوی به اتهام جرمهای اجتماعی و اخلاقی زمینه ساز پیوستن چنین افرادی به گروه‌های تروریستی بویژه داعش شدند. بعد از اینکه افراد مجرم که سالها به کشتار مردم بی گناه سوریه و خاورمیانه اقدام می‌کردند به کشور خود یعنی فرانسه برگشتند، دست به عملیات‌های انتحاری و تروریستی زدند. اکنون تمام کشورهای حامی تروریسم از جمله غرب وآمریکا، عربستان، ترکیه و قطر به این نتیجه رسیده‌اند که امکان مهار و مدیریت آنها وجود ندارد و بر این اساس نگاه آنها در مقطع فعلی تغییر کرد. این تغییر دیدگاه در حالی بود که ایران از ابتدای بحران و شکل گیری گروه‌های تروریستی همواره به خطرات آنها به طرفین حامی تروریسم هشدار داده بود.

ترکیه و عربستان بازندگان اصلی بحران سوریه هستند

هانی زاده در مورد اینکه تضعیف هژمونی آمریکا در حل بحران‌های جهانی بویژه در خاورمیانه تاثیری بر تضعیف دیدگاه یا شکست همپیمانان منطقه ایش از جمله عربستان سعودی و ترکیه داشته اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش داشتند تا وضعیت خاورمیانه را به سمت وضعیت مطلوب خود تغییر دهند و با تقویت رژیم‌های همسو و تغییر و براندازی حکومت‌های ناهمسو و مخالف سیاست‌های خود در منطقه پایگاه خود را در منطقه محکم و امنیت پایدار رژیم صهیونیستی اسرائیل را فراهم کنند. اما در ادامه رویدادهای منطقه و اشتباه محاسباتی آنها و خارج شدن گروه‌های تروریستی از مهار و کنترل آنها طرح آنها با شکست مواجه شد. آمریکا بعد از جنگ 33 روزه و نمایش قدرت حزب الله تلاش داشت تا سوریه را سرنگون کند و از این طریق حزب الله را در برابر با اسرائیل تضعیف و ناتوان کنند، اما هوشیاری ایران، سوریه و حزب الله مانع از تحقق اهداف آمریکا شد و در این میان نیروهای نیابتی آمریکا در منطقه یعنی عربستان و ترکیه که تمام امکانات خود را در راستای این طرح در اختیار تروریست‌ها قرار دادند بعد از پنج سال نه تنها بشار اسد و حکومت سوریه سرنگون نشد بلکه با کمک‌های ایران و روسیه تقویت شد و آزاد سازی بخش‌های مهمی از مناطق تحت اختیار تروریست‌ها در هفته‌های اخیر و دعوت از ایران به نشست وین به نوعی اعتراف به شکست سیاست‌های آنها بود. به تبع با شکست و تضعیف جایگاه آمریکا در منطقه، عربستان و ترکیه که سیاست‌های آنها تابع ناتو، غرب و آمریکا است مهمترین بازندگان بحران سوریه هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین