|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
امروز با فعاليت هاي صورت گرفته، پيست بازسازي شده آزادي تبديل به پيستي امروزي شده تا بعد از اين اتومبيل رانان و موتورسواران كشورمان راحت تر و بهتر بتوانند در اين رشته فعاليت كنند. اين پيست كه هزينه زيادي براي جهاني شدن به خود اختصاص داده است، روز دوشنبه افتتاح خواهد شد.
امروز با فعاليت هاي صورت گرفته، پيست بازسازي شده آزادي تبديل به پيستي امروزي شده تا بعد از اين اتومبيل رانان و موتورسواران كشورمان راحت تر و بهتر بتوانند در اين رشته فعاليت كنند. اين پيست كه هزينه زيادي براي جهاني شدن به خود اختصاص داده است، روز دوشنبه افتتاح خواهد شد، از همين رو با حميد رضا مهر علي، سرپرست فدراسيون اتومبيل راني و موتورسواري درباره اين پيست و فعاليت هاي انجام گرفته هم كلام شديم.
    
اين طور كه به نظر مي رسد هزينه هنگفتي براي پيست اتومبيل راني آزادي كرده ايد؟

پنج ميليارد تومان هزينه اين پيست شده است. نيمي از اين هزينه براي آسفالت بوده. هزينه اين آسفالت سه برابر آسفالت هاي شهري است. آسفالتي كه در پيست استفاده شده از كيفيت بالايي برخوردار است. قدرت چسبندگي، مقاومت در برابر حرارت و تنش هاي برشي فاكتورهاي اين آسفالت است كه به موتورسواران و اتومبيل رانان كمك مي كند تا در شيب ها و چرخش ها يا جاهاي كه طول و عرض پيست كم و زياد مي شود، راحت تر رانندگي كنند. هم اكنون طول پيست به 1600 متر رسيده است و اين قابليت را دارد كه در دو پيست هزار و هزار و دويست متري مسابقات كارتينگ در آن برگزار شود.

گويا تمهيداتي نيز انديشيده ايد تا صداوسيما راحت تر در پيست حاضر شود و بتواند مسابقات را پوشش دهد؟

هشت استيشن در جاهاي مختلف پيست قرار داده ايم و با مشورت صداوسيما كابل برق، صوت و تصوير را در سرتاسر پيست كشيده و اين امكان را فراهم كرده ايم تا تصويربرداران در بخش هاي مختلف مستقر شده و تصويربرداري كنند. طول پيست 400 متر افزايش يافته و سه دكلي كه وسط پيست وجود داشت را برداشته ايم تا با استانداردهاي بين المللي همخواني داشته و ايمني پيست بالابرود. جايگاه تماشاچيان را درست كرده ايم تا راحت تر و بهتر به تماشاي مسابقات بنشينند. اين كار بزرگ با كمك شهرداري، اسپانسر ها و اعضاي هيات رييسه عملي شد وگرنه با بودجه ناچيزي كه در اختيار فدراسيون است هيچ وقت نمي توانستيم دست به انجام اين كار بزنيم.
    
با توجه به اين موضوع و نگاه ويژه يي كه فدراسيون دارد، مي توان اميدوار بود بعد از اين اتومبيل راني و موتورسواري در كشورمان به جايگاه واقعي خود برسد؟

فدراسيون ايران يك فدراسيون نوپاست، ما از دهه هفتاد كار خود را شروع كرده ايم و اين در حالي است كه اروپايي ها سال هاست در اين حوزه فعاليت مي كنند. به عنوان مثال انگليسي ها و آلماني ها بالاي صد سال است كه فدراسيون داشته و در اين زمينه فعاليت مي كنند. تمام تلاش ما اين است كه بتوانيم فعاليت خوبي در اين بخش كه پتانسيل لازم را در آن داريم داشته باشيم.

 امروز 36 ميليون نفر در ايران داريم كه داراي گواهينامه راهنمايي و رانندگي هستند. اين پتانسيل عظيمي است كه مي تواند از آن استفاده كرد. دو خودروسازي بزرگ خاورميانه هم در ايران فعاليت دارند كه مي توانيم از آنها بهره ببريم. ده ها قطعه ساز هم در كشور وجود دارند كه مي توانند در اين راه ما را ياري دهند.

پيست تمرين، لوازم و تجهيزات مناسب، موتورهاي استاندارد، ايمني فني، مشخصات فني و... نياز هاي اين بخش است كه بسيار هم هزينه بر است و اين موضوع تبديل به يكي از دغدغه هاي ما شده: اما خب اين رشته از آن دسته ورزش هاي است كه هر چقدر در آن هزينه كنيم همانقدر مفيد است، چرا كه اتومبيل راني و موتورسواري علاوه بر بعد قهرماني و ورزشي يك فرآيند فرهنگي و اجتماعي است و براي همين هم در كشورهاي پيشرفته فدراسيون ها آموزش را در دستور كار خود قرار مي دهند تا از درصد تصادفات و حوادث بكاهند و در اين كار موفق هم هستند.

كمپاني هاي بزرگ با آموزش حرفه يي و در اختيار قرار دادن تجربيات خود به خودروسازها سطح ايمني فني و جاني را بالامي برند.
    
آيا فدراسيون ايران هم در نظر دارد با انجام كارهاي فرهنگي و آموزشي فرهنگ اتومبيل راني و موتورسواري را در كشورمان افزايش دهد؟

اين موضوع در برنامه ماست، البته به صورت دست و پا گريخته كارهايي شده است: ما براي اينكه اين كار به بهترين شكل ممكن انجام شود احتياج به همكاري و همراهي ديگر بخش ها داريم. براي اينكه پكيج خوبي از اين كار داشته باشيم بايد صداوسيما را در كنار خود ببينيم. با پخش مسابقات مي توانيم محصولات خود را به نمايش گذاشته و مخاطبان را جذب كنيم.

 وقتي صداوسيما بيايد خودروساز ها و قطعه سازان هم مي آيند و آن وقت است كه بيشتر ديده مي شويم و مي توانيم كارهاي آموزشي خود را داشته باشيم. اين كار يك اقدام بين سازماني به حساب مي آيد. وزارت كشور، فدراسيون، وزارت راه، شهرداري، راهنمايي و رانندگي و... براي عملي شدن اين كار بايد با هم همكاري كنند. البته ما با وزارت كشور جلساتي داشته ايم و آماده هستيم تجربيات خود را در اختيار علاقه مندان قرار دهيم تا نحوه صحيح رانندگي كردن را فرا بگيرند. با اين كار مي توان فرهنگ رانندگي را ارتقا داد و آگاهي مردم را نسبت به اتومبيل راني و موتور سواري آماتور، نيمه حرفه يي و حرفه يي بالابرد و مانع بروز اتفاقات ناگوار شد.

 امروز هشت ميليون موتورسوار داريم كه گواهينامه رانندگي دارند. اين پتانسيل عظيمي است كه مي تواند آموزش ببيند و با بخش حرفه يي نيز آشنا شود. يك ميليون نفر از اين تعداد را هم جذب كنيم، مي توانيم دست به كارهاي بزرگي بزنيم. مي توان با صدور كارت هاي عضويت انگيزه اين افراد را براي فعاليت در بخش حرفه يي افزايش دهيم. مي توان با بيمه مذاكره كرد و تخفيفاتي را براي اين افراد در نظر گرفت و گواهينامه بين المللي براي آنها صادر كرد تا در خارج از كشور هم بتوانند رانندگي كنند.
    
به نظر مي رسد قصد داريد با 24 ساعته كردن نور پيست مسابقات مختلفي را برگزار كنيد؟

در حال حاضر مسير 930 متري براي مسابقات دريفت و مسير بيضي شكل هزار متري كه در آن نوعي مسابقه به سبك و سياق امريكايي ها برگزار مي شود در اختيار داريم كه مي توانيم اين مسابقات را نيز به بهترين شكل ممكن برگزار كنيم. در نظر داريم با 24 ساعته كردن نور پيست مسابقات را در طول شبانه روز برگزار كنيم كه در صورت عملي شدن اين كار فكر مي كنم براي نخستين بار خواهد بود كه اين مسابقات در خاورميانه برگزار مي شود. بي ترديد وقتي بتوانيم مسابقات را همچون كشورهاي غربي به مدت سه روز و در طول شبانه روز برگزار كنيم اين موضوع براي مردم و رسانه ها جذاب خواهد شد.
    
برنامه فدراسيون براي فعاليت در زنان چيست؟

علاقه به رانندگي در بين زنان بيشتر از مردان است. ما مي توانيم آموزش درست رانندگي به خانواده ها را در دستور كار قرار دهيم. با آموزش رانندگي مهارتي و تدافعي فرهنگ درست رانندگي كردن در جامعه به وجود مي آيد. با يادگيري اين مهارت ها درصد مرگ و مير و حوادث راهنمايي و رانندگي به صورت چشم گيري كاهش مي يابد. راننده ها كه اين نوع رانندگي را ياد گرفته اند به خوبي مي دانند كه بايد در مواقع مختلف چطور رانندگي كنند. در همه جاي جهان پليس اين نوع رانندگي را آموزش مي دهد ما نيز در رانندگي شهر خود بايد به اجبار اين نوع رانندگي را به رانندگان آموزش دهيم.

كسي كه اين نوع رانندگي را بلد باشد در پيچ ها يا زماني كه ماشين سُر مي خورد يا وقتي كه تصادفي صورت مي گيرد، مي داند كه چه كار بايد بكند. ما مي توانيم با حضور مربيان خارجي اين مهارت را به زنان آموزش دهيم. حضور زنان در پيست و فعاليت در اتومبيل راني و موتورسواري منع قانوني ندارد، از همين رو ما مي توانيم به زنان آموزش داده و حتي به آنها گواهينامه موتورسواري بدهيم.
    
مثل اينكه طرحي هم براي كاهش سوخت موتوسيكلت ها داريد؟

قصد داريم با شركت نفت مذاكره كنيم تا در تاييد موتورهاي استاندارد به ما كمك كند. به هر حال وقتي موتور از نظر فني تاييد شود سوخت كمتري مصرف خواهد كرد. با يك حساب سر انگشتي متوجه مي شويم كه اگر هر موتورسوار در هفته 10 ليتر بنزين مصرف كند با توجه به هشت ميليون موتور سواري كه داريم در طول هفته مي شود 80 ميليون ليتر. اگر بتوانيم اين افراد را تحت پوشش قرار دهيم و اعلام كنيم كه هر كس به عضويت فدراسيون در آيد بعد از سه سال موتوسيكلت آنها را گرفته و به جاي آن يك موتوسيكلت برقي به آنها خواهيم داد كار بزرگي كرده و در مصرف بنزين كمك زيادي به دولت خواهيم كرد. اين كار به راحتي امكان پذير است.

 اين طرح به ايمني رانندگي و آلودگي كمك چشم گيري خواهد كرد. به هر حال همين حالاما در اتومبيل راني با مشكل سوخت مواجه هستيم و اين انتظار بود كه سهميه يي براي اين بخش در نظر گرفته شود: كه متاسفانه اين طور نشده است.
    
كارتينگ و رقابت هاي به اين سبك مي تواند به بخشي از سرگرمي هاي ايرانيان تبديل شود، ضمن اينكه در سال هاي اخير استقبال خوبي از اين ورزش شده است. آيا فدراسيون برنامه يي براي فراهم كردن تفريح و سرگرمي مردم دارد؟

مي توانيم با ساخت كارتينگ زمينه سرگرمي و تفريح مردم را فراهم كنيم. ما كارتينگ كم داريم: اما خب سرمايه گذاراني هستند كه مشتاق به سرمايه گذاري در اين بخش هستند و اگر كسي زميني بالاي ده هكتار دارد كه فكر مي كند به درد اين كار مي خورد، مي تواند به ما مراجعه كند تا به او مجوز داده و به سرمايه گذاران معرفيش كنيم.
    
در كشورهاي غربي اتومبيل راني ورزش بسيار محبوبي است و يكي از سرگرمي هاي اصلي خانواده ها به حساب مي آيد.

تا به امروز هنوز از كشورهاي مسلمان كشوري در فرمول يك شركت نكرده و هيچ زني هم در اين رقابت ها به ميدان نرفته است. هزينه حضور در اين مسابقات خيلي بالاست. هزينه يك تيم معمولي در اين رقابت ها 500 ميليون دلار است و براي تيم هاي مطرحي چون ردبول به 3 ميليارد دلار هم مي رسد. در دنيا چهار ورزشگاه 450 هزار نفري وجود دارد كه متعلق به مسابقات اتومبيل راني است كه بليت شان هم بسيار گران بوده و حق بخش تلويزيوني آن بسيار بالاست. بي ترديد اين موضوع جذابيت زيادي براي مردم و رسانه ها در بردارد.

همه برندهاي معروف دنيا در فرمول يك سرمايه گذاري مي كنند. جالب اينكه فرمول يك سه سهام دارد و به صورت خصوصي اداره مي شود. پولي كه در اين مسابقات جابه جا مي شود آنقدر زياد است كه هر كسي نمي تواند به آن ورود كند. اين مسابقات از منبع درآمد خود مقداري به فدراسيون جهاني كمك مي كند.
    
گفته مي شود شما مجوز حضور ايران در رالي خاورميانه را گرفته ايد؟

با محمدبن سليم رييس اتومبيل راني خاورميانه و شمال آفريقا كه نايب رييس فدراسيون جهاني هم هست مذاكره كرده و مجوز حضور ايران در رالي خاورميانه را گرفته ام. حال بايد بررسي كنيم و ببينيم كه كدام يك از خودروساز ها به نمايندگي از ايران در اين رقابت ها شركت خواهند كرد.

منبع:اعتماد
   
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
امیرحسین موسی نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
0
سلام واقعا از تون متشکرم که این مطالب رو در اختیار رالی دوستان واقعی گذاشتید .
من در استان گیلان و در شهر لاهیجان زندگی میکنم
و شانزده سال دارم و کلاس اول دبیرستان هستم میخواستم بدونم من برای اینکه در اینده یک راننده حرفه ای رالی شوم باید رشته ورزشی را بردارم و اینکه این امکانات و پیست ها فقط در تهران برگزار میشود؟ایا این رشته فقط برای سرگرمی است؟و هیچ در امدی ندارد خیلی ممنون میشم چند جمله کوتاه کمکم کنید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین