کد خبر: ۷۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۶
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام بدهی ناچیز خارجی کشور، گفت: با اجرای برجام، نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانکی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند. سیف تأکید کرد: بانک مرکزی سرمایه‌گذاری خارجی و بازدهی آن را ضمانت می‌کند.
 سیف در حاشیه همایش فاینانس یورو در فرانکفورت: بانک مرکزی سرمایه‌گذاری خارجی و بازدهی آن را ضمانت می‌کند سرمایه‌گذاران بین‌المللی مجازند 100 درصد مالکیت بانک‌های مناطق آزاد و 40 درصد مالکیت بانک‌های سرزمین اصلی را در اختیار گیرند با اجرای برجام، نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانکی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند خبرگزاری بلومبرگ به استناد گزارش آژانس، پیش‌بینی کرد تحریم‌های بانکی و نفتی ایران اوایل 2016 لغو شود

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد

دستور کار جدید بانک‌های ایران برای بازگشت به تجارت جهانی

شمارش معکوس لغو تحریم‌های ایران به انتهای خود نزدیک شده و بزودی درکنار حذف تحریم‌های اقتصادی، بانک‌های ایرانی نیز از محدودیت‌های اعمال شده طی سال‌های اخیر رها می‌شوند و به شبکه جهانی بازمی‌گردند. اما این بار قرار است شبکه بانکی ایران در کسوت و جایگاه جدیدی مراودات بین‌المللی خود را از سرگیرد. با وجودی که در شرایط فعلی نیز برای حضور و ورود سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی به ایران قوانینی تعریف شده است، ولی ایران با تمرکز روی همکاری‌های مشترک بانکی با کشورهای خارجی قصد دارد تا حداکثر بهره‌برداری را از این بخش کند. دراین راستا بازگشت و دسترسی دوباره بانک‌های ایرانی به شبکه جهانی سوئیفت که امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی میان بانک‌های مختلف را فراهم می‌کند یکی از مهمترین گام‌هاست.
در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی که برای شرکت در همایش تخصصی فاینانس یورو به فرانکفورت آلمان سفر کرده است، در جمع بانکداران اروپایی و آلمانی سخنرانی کرد و اظهار داشت: تمرکز بانک مرکزی ایران روی بازگشت نظام بانکی کشور به بازارهای مالی جهانی است و در این زمینه، به همکاری میان بانک‌های ایرانی و اروپایی، توجهی ویژه خواهد شد.  ولی‌الله سیف اظهارداشت: تهران قصد دارد در دوران پساتحریم، همکاری‌های بانکی خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهد. باور داریم که تنها روابط کوتاه مدت میان ایران و شرکای بین‌المللی سودمند نخواهد بود و داشتن یک چشم‌انداز بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بخش بانکی ایران ضروری است.  وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بین‌المللی مجازند ۱۰۰ درصد مالکیت بانک‌های مناطق آزاد و ۴۰ درصد مالکیت بانک‌های سرزمین اصلی را در اختیار گیرند، همچنین به منظور تسهیل تجارت، ما توان بالقوه تشکیل بانک مشترک فرامرزی را مطرح می‌سازیم. بانک مرکزی ایران با ارائه تضمین از طریق قانون تقویت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری‌ها و بازدهی آنها را ضمانت می‌کند. رئیس بانک مرکزی همچنین از روابط بانکی میان ایران و ۲۷ بانک آلمانی خبر داد و با اشاره به طرح‌های مالی در کشورمان، گفت: بانک مرکزی ایران اصلاحاتی را برای ثبات مالی، کارآمدی سیاست‌های پولی و تخصیص مؤثر منابع در بخش بانکی آغاز کرده است. سیف با یادآوری کاهش تورم از ۴۰ درصد به ۱۳ درصد در ایران، افزود: دولت متعهد به سیاست‌های مالی و پولی منظم‌تر و شفاف‌تر است تا به رشد اقتصاد و کنترل تورم کمک شود. وی با بیان اینکه دولت تورم را از رقم کنونی نیز کمتر خواهد کرد تا ثبات بیشتری بر بازار حاکم شود، گفت: با اجرای برنامه‌ای پنج ساله، اقتصاد ایران توان رشد سالانه هشت درصد را خواهد داشت.

 سوئیفت دوباره فعال می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام بدهی ناچیز خارجی کشور، گفت: با اجرای برجام، نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانکی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند. سیف تأکید کرد: بانک مرکزی سرمایه‌گذاری خارجی و بازدهی آن را ضمانت می‌کند.

وی گفت: جامعه بین‌الملل می‌تواند از مزایای رابطه اقتصادی با ایران بهره‌مند شود. ایران اقتصادی بزرگ دارد و GDP آن در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی قرار می‌گیرد و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در رابطه با تراز خارجی (می توان گفت) اقتصاد ایران جایگاه قدرتمندی از نظر ذخایر بین‌المللی دارد. سطح بدهی خارجی کشور بسیار پایین است و هیچ سابقه اجرانکردن تعهد در پرداخت‌ها حتی در دوران جنگ یا تحریم‌ها به چشم نمی‌خورد. به گفته سیف، اقتصاد ایران برای بازارهای اروپایی ناآشنا نیست و هر دو منطقه سابقه همکاری درازمدت دارند. علاوه بر این، نظام بانکی ما با ۲۷ بانک آلمانی روابط کارگزاری دارد.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین