|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹
کد خبر: ۷۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
سعيد معيدفر جامعه شناس در روزنامه آرمان نوشت:
مدتي است بحث فيلترشدن تلگرام كه اين روزها بدل به يكي از نرم افزارهاي موبايلي محبوب جامعه ما شده، بالا گرفته است. به‌ظاهر بهانه اين امر وجود برخي كانال‌هاي غيراخلاقي تلگرامي است. همچنين شايعاتي نيز درباره استفاده داعش از اين نرم‌افزار مطرح است كه سبب شده دولت روسيه از مجلس خود بخواهد زمينه فيلتر تلگرام را فراهم آورد. در مجموع استدلال طرفداران فيلترينگ تلگرام اين است كه ممكن است از اين نرم‌افزار استفاده‌هاي نادرستي صورتي گيرد اما واقعيت امر آن است كه نه از تلگرام، كه از هر تكنولوژي و هر ابزار ديگري نيز مي‌توان كاركردهاي غلط استخراج كرد. مثال ساده‌اي كه در اين خصوص مي‌توان به آن اشاره كرد، اتومبيل است.

 مگر نه آن است كه همين وسيله نقليه‌اي كه ابزاري است جهت آسايش بيشتر و راحتي آدميان، مي‌تواند منجر به آسيب و مرگ انسان‌ها شود؟ كما اينكه سالانه بيش از يك ميليون نفر در تصادفات اتومبيل جان خود را از دست مي‌دهند و كشور ما نيز با رقم 17هزار كشته در سال آمار بالايي از مرگ ناشي از تصادفات اتومبيل را دارد. بنابراين بايد پرسيد كه آيا اين ميزان مرگ، به اضافه صدمات و جراحات وارده و خسارت 18هزار ميليارد توماني در سال، مي‌تواند توجيه مناسبي براي عدم استفاده از اتومبيل و اعلام ممنوعيت آن باشد؟!

 درباره شبكه‌هاي اجتماعي هم مي‌توان چنين پرسشي را مطرح كرد. واضح است كه استفاده‌هاي نادرست از ابزاري همچون تلگرام نيز نبايد محملي براي فيلترينگ آن شود. ضمن اينكه فيلترينگ در جهان امروز ديگر كارساز هم نيست و فقط منجر به دسترسي سخت‌تر به آن و البته ايجاد جاذبه و جلب علاقه‌مندي بيشتر مردم به آن مي‌شود. بر اين باورم اتفاقي كه تلگرام در جامعه ايران رقم زده است را بايد به فال نيک گرفت. گفت‌وگويي شدن جامعه و نوعي احساس با هم بودن كه حضور در گروه‌هاي تلگرامي براي شهروندان ايجاد كرده است، اتفاق خوب و مثبتي است. اتفاقا تلگرام باعث شده است كه مردم كمتر در سايت‌هاي مختلف پرسه‌زني كنند يا اينكه به سايت‌هاي غيراخلاقي سرك بكشند يا وقت خود را پاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي صرف كنند.

به نظر مي‌رسد تلگرام از اين حيث به نوعي سبب بازدارندگي نيز شده است. نكته ديگر اينكه گويي كساني از اينكه مردم در فضاي مجازي با هم تعامل داشته باشند و گفت‌وگو كنند، خشنود نيستند. حتي اگر به قيمت اين باشد كه مردم وقت خود را صرف امور لغو و بيهوده ديگري كنند. در واقع در بين برخي از سياسيون ترس از تلگرام وجود دارد. چه اينكه ما در سال جاري انتخابات مهمي را در پيش داريم و برخي نمي‌خواهند گفت‌وگوي سازنده و فضاي رقابتي مناسبي در جامعه شكل بگيرد. در آخر بايد گفت كه دولت بايد مراقب باشد و از اين حداقل امكاني كه جامعه مدني پيدا كرده و زمينه گفت‌وگو بين گروه‌هاي مردم ايجاد شده است، حفظ و حراست كند. فيلتر شدن تلگرام ممكن است موجبات يأس و دلمردگي در ميان مردم فراهم آورد. اميدواريم كه مقاومت دولت در برابر فشارهاي موجود براي فيلتر شدن تلگرام، ادامه پيدا كند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین