|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
چنانچه شبکه تلگرام ظرف مدت محدودی اقدامات لازم جهت تبعیت از قوانین و مقررات کشور را انجام ندهد نسبت به فیلتر و مسدود سازی آن شبکه اقدام شود. معاون وزیر ارشاد به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌تواند ابزار خوبی برای توسعه فرهنگ عمومی جامعه باشد به شرطی که از آن درست استفاده شود.
مدتها ست که بر سر بودن یا نبودن تلگرام حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد؛ برخی سفت و سخت طرفدار  بسته شدن و فیلتر شدن این شبکه اجتماعی هستند و برخی دیگر  معتقدند باید به شیوه ای دیگر با تبعات منفی این شبکه ها مقابله کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پدیده شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، توییتر، وایبر، واتس آپ و ... از پدیده های نو ظهوری است که این روزها دنیا را به اندازه یک قاب چند سانتی متری کوچک کرده است و هر روز بر دامنه گسترش این شبکه افزوده می شود. 

طبیعی است که  که هر پدیده ای نمی تواند تنها یک بعد منفی یا مثبت داشته باشد بنابراین نمی توان نگاهی یک سویه به موضوع داشت. 

سرانجام فیلتر شبکه های اجتماعی

اگر به 6 الی 7 سال پیش باز گردی فیس بوک  در میان شبکه های اجتماعی یکه تاز بود و هر روز بر اعضای این شبکه افزوده می شد به گونه ای که قریب به دو میلیارد نفر از مردم دنیا دارای یک صفحه فیس بوک بودند. 

مادامی که این شبکه در ایران نیز طرفدار پیدا کرد و جای خود را میان افراد جامعه به وِیژه قشر جوان باز کرد برخی این موضوع را مطرح کردند که فیس بوک عامل انتشار مطالب غیر واقعی و البته تصاویر غیر اخلاقی است مسئله ای که پر بیراه نبود اما به هر صورت این نوع استفاده در درجه سوم قرار می گرفت. 

هر چه بود رای به فیلتر شدن فیس بوک داده شد. اما طولی نکشید فیلتر شکن ها راهی بازار فضای مجازی شدند و تنها فیلتر فیس بوک موجب شد تا چند دقیقه ای باز شدن این صفحه وقت بیشتری بگیرد. 

کم کم با پیشرفته تر شدن گوشی های همراه، فیس بوک بازار داغ خود را از دست داد و به جای آن وی چت تکیه کلام همه شد. این بار نیز مسئولان  اعلام کردند که موضوع وی چت نیز مانند فیس بوک می تواند محلی باشد برای انتشار مطالب دور از اخلاق و از همین رو بود که وی چت نیز به تیغ فیلتر گرفتار آمد. 

اما واقعیت این بود که فیلتر ویچت موجب شد تا به یکباره نزدیک به 10 شبکه دیگر از جنس وی چت راهی بازار شد  به گونه ای که به هیچ عنوان نبود وی چت به چشم نیامد بنابراین به قطعیت می توان گفت فیلتر وی چت هیچ دردی را درمان نکرد. 

عیبش گفتی، حسنش نیز بگو 

تلگرام  نرم افزار دیگری بود که توانست به سرعت جای خود را در میان مردم باز کند و ارسال میلیونها پیام و تصویر را در روز به خود اختصاص دهد.

آنچه در مورد دیگر شبکه ها مطرح می شد در رابطه با تلگرام نیز موضوعیت پیدا کرد با یک تفاوت که در مورد تلگرام به جز شبکه های غیر اخلاقی، استیکرهای غیر اخلاقی نیز اضافه شد مسئله ای که نگرانی در مورد آن کاملا به جا بود. 

اما واقعیت آن است که این نوع استفاده دور از شان از تلگرام تنها مربوط به بخش کوچکی از جامعه است در حالی که بسیاری از اخبار و اطلاعات دقیق می تواند از طریق این شبکه ها به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد و فیلتر شدن تلگرام مانع از دسترسی قشر وسیعی از مردم به اخبار و اطلاعات سریع شود، مسئله ای که در قوانین هم بر آن تاکید شده است.

در این راستا حسین نوش آبادی معاون پارلمانی وزیر فرهنگ به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌تواند ابزار خوبی برای توسعه فرهنگ عمومی جامعه باشد به شرطی که از آن درست استفاده شود.

وی افزود: در صورت اینکه عده‌ای بخواهند از این نرم‌افزارها سوءاستفاده کنند باید با کار کارشناسی برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: این یک حقیقت است که ما نمی‌توانیم مانع فعالیت شبکه‌های اجتماعی شویم چون اگر بخواهیم یک شبکه‌ای را فیلتر کنیم شبکه‌های دیگری در کنار آن وجود دارند. بنابراین آن افرادی که فکر می‌کنند می‌توان با فیلتر کردن تلگرام جلوی شبکه‌های اجتماعی را گرفت در اشتباه هستند.

نوش‌آبادی ادامه داد: شرکت‌هایی که سازنده این نرم افزارها هستند هر روز امکانات جدیدی را ارائه می‌کنند بنابراین راه حل اساسی برای مقابله با رفتارهای مجرمانه، تهدید کردن و یا فیلتر کردن نیست.

تلگرام مسدود نشد

موضوع فیلتر شدن یا نشدن تلگرام موجب شد تا کارگروهی تشکیل شود که این موضوع را بررسی کنه اما به هر دلیل این جلسه تا به امروز به تعویق افتاد.

روز چهارشنبه جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، در خصوص بررسی و اتخاذ تصمیم برای مسدود سازی تلگرام تشکیل و پس از بررسی و تبادل نظر به اتفاق آرا مصوب شد وزارت ارتباطات اقدامات لازم جهت تقویت شبکه های اجتماعی بومی را به عمل آورد.

همچنین در این جلسه مقرر شد چنانچه شبکه تلگرام ظرف مدت محدودی اقدامات لازم جهت تبعیت از قوانین و مقررات کشور را انجام ندهد نسبت به فیلتر و مسدود سازی آن شبکه اقدام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین