»
کد خبر: ۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
گرٍث پورتر تحليلگر سياسي در آمريكا و خبرنگار حوزه تاريخ و پژوهش، تجربه و كارنامه رييس جمهوري ايران در زمينه انرژي هسته اي را مويد صداقت روحاني براي بهبود روابط با غرب دانست.
پورتر در مصاحبه با خبرنگار پايگاه اطلاع رسانيرئال نيوز درباره موفقيت هاي روحاني در كسب اعتماد حضرت آيت الله خامنه اي رهبر عالي ايران بويژه با توجه به كنترل ايشان بر برنامه هسته اي كشور، گفت: اين پرسش مهمي است، زيرا يكي از مواردي است كه طي ماهها و هفته هاي قبل در تفاسير و تحليل ها در مورد نقش روحاني به عنوان رييس جمهوري مطرح شده است. واقعيت اين است كه روحاني به واسطه سابقه فعاليت در سمت دبير شوراي عالي امنيت ملي، توانسته است اعتماد رهبر عالي را كسب كند و بايد بدانيم از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ به مدت ۱۶ يا ۱۷ سال، نقش مشاور امنيت ملي را نيز داشته است.

پورتر افزوده است: آن دوره، تاثير عملكرد روحاني به حدي بود كه توانست تاييديه رهبر عالي ايران را در مورد تصميمات جدي مانند مواضعي كه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ اتخاذ كرد و همچنين براي موافقت با موضوع فعاليت هاي غني سازي اورانيوم كسب كند كه بيانگر ميزان اعتمادي رهبر عالي جمهوري اسلامي به روحاني بود.

پورتر همچنين درباره يپلماسي لبخند رييس جمهوري ايران و ابراز ترديد برخي كارشناسان درمورد صداقت آن، گفت: برخي رسانه ها با اتخاذ يك رويكرد اشتباه، براي القاي اينكه روحاني شخصيتي ناشناخته و احتمالا غيرقابل اعتماد است، تلاش مي كنند.

كارشناس آمريكايي افزوده است: روحاني سابقه زيادي در سياست هسته اي ايران دارد و مسئول اين پرونده از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بوده است. به اعتقاد من، لازم است كه عملكرد و سوابق كاري وي از نو واكاوي شود.

اين تحليلگر آمريكايي ادامه داد: سابقه كاري روحاني بايد به ترديدها پايان دهد و بويژه بايد به آنچه كه واقعا انجام داده، توجه شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین