کد خبر: ۷۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
وی با تاکید بر اینکه احتمال دارد داعش به ایران حمله کند گفت: وضعیت مرزها به گونه ای است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری مرزها را کنترل می کنند ولی اگر داعش فرصتی پیدا کند قطعا به ایران هم آسیب خواهد رساند.
اتفاقات اخیر و عملیات های تروریستی داعش در منطقه خاور میانه و اروپا، وضعیت ویژه ای را پدید اورده است.  یک کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره گفت: حادثه اخیری که در حومه بیروت و پاریس رخ داد برایند برخی تحولات میدانی سوریه است. 

حسن هانی زاده در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید اظهار داشت: با توجه به حضور نیروی هوایی روسیه و همچنین افزایش نظامی نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران و کمک مقاومت اسلامی لبنان به دولت و ارتش سوریه آثار شکست طی یک ماهه اخیر در میان گروهک تروریستی داعش افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در طول یک ماهه گذشته داعش بیش از 800 تن از نیروهای زبده خود را از دست داده و برای انتقام‌گیری از نیروهای مقاومت اسلامی لبنان دست به عملیات انتحاری در حومه بیروت علیه نقاط شیعه نشین پایتخت لبنان، زده است.

وی ادامه داد: اینکه فرانسه نتوانسته در برابر حضور نیروهای  نظامی روسیه در سوریه موضعی علیه روسیه اتخاذ کند، داعش را بر آن داشت تا برای انتقام گیری از فرانسه و همچنین تردید های سیاسی فرانسه در مورد این گروهک دست به یک عملیات تروریستی بزند تا این عملیات هشداری برای اروپا باشد.

هانی زاده همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه داعش ساخته و پرداخته کشورهای غربی، آمریکا، عربستان و قطر است لذا به نظر می رسد تغییر وضعیت میدانی باعث شد که کشور های غربی نگاه و نگرش خود را نسبت به رخ داد های سوریه تغییر دهند و حتی مانع رسیدن کمک های لجستیکی به داعش بشوند به همین دلیل داعش امروز برای معامله با کشورهای اروپایی دست به یک عملیات زده است که نخستین ایستگاه پاریس است و ممکن است این عملیات ها به سایر کشورها گسترش پیدا کند. 

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: با توجه به پیشروی هایی اخیری هم که ارتش سوریه در مناطق حلب و حمض داشته است به نظر می رسد اکنون سقف چانه زنی دولت بشار اسد در مذاکرات آینده افزایش خواهد یافت چرا که  پیش روی ارتش سوریه در شهرهای مختلف این کشور موجب شده است داعش در حال شکست و فرار باشد به همین دلیل فرار داعش به کشورهای اروپایی می تواند خطر بالقوه ای برای امنیت اروپا تلقی شود.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال حمله داعش به ایران و روسیه وجود دارد گفت: داعش اولین انتقام خود را از روسیه با انفجار هواپیمای مسافربری، بر فراز آسمان صحرای سینا مصر گرفت و در عین حال تهدید جدی هم برای کشورهای منطقه تلقی می شود.

وی افزود: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران کاملا هوشمندانه مرزهای خود را کنترل می کند به نظر نمی رسد داعش بتواند اقدامی علیه ایران انجام دهد اما به هر حال اتخاذ ساز و کارهای امنیتی مناسب برای جلوگیری از ورود داعش به ایران، هوشمندی و هوشیاری نیروهای مسلح را طلب می کند و باید در مقابل هر تهدیدی مرزها را کنترل کرد. 

وی با تاکید بر اینکه احتمال دارد داعش به ایران حمله کند گفت: وضعیت مرزها به گونه ای است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری مرزها را کنترل می کنند ولی اگر داعش فرصتی پیدا کند قطعا به ایران هم آسیب خواهد رساند.

حسن هانی زاده در رابطه با متحدان منطقه ای داعش گفت: کشورهایی مانند عربستان،ترکیه و قطر از ابتدای شروع بحران سوریه با کمک رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کمک های لجستیکی فراوانی در اختیار سوریه قرار دادند به گونه ای که در طول پنج سال گذشته قطر و عربستان 36 میلیارد دلار در اختیار داعش قرار داده است؛ لذا به نظر می رسد داعش در صدد باج گیری از این کشورها برآمده است و اگر این کشورها کمک های خود را قطع کنند این گروهک آنها را نیز موزد حملات خود قرار می دهد.

وی در پایان اظهار داشت:  به هر حال خاستگاه اصلی داعش و ارتباط مستیقیم او با عربستان کاملا مشخص است و عربستان به داعش همچنان کمک می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین