|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۷۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
یکی از نهادهای مالی و اقتصادی کشور که خوشبختانه همیشه رابطه متقابل و سازنده ای با نهادهای آموزشی و دانشگاهی داشته است همین صندوق ذخیره فرهنگیان است که در طی این دو سال توانسته در این زمینه قدم های مثبتی بردارد که یکی از آنها امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
تفاهم‌نامه همکاری موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان و تامین مالی طرح ها و شرکت های دانش بنیان امضا شد، می تواند در راه بهبود و پیشرفت ایده های خلاقانه و نو و تشویق این بخش مهم از اقتصاد کشور قدم مهمی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، آنگونه که پیداست دولت یازدهم قصد دارد تمام کوشش خود را برای حمایت و عملیاتی کردن طرح های دانش محور به کار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه 28 مهر 94 در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه فناوری نانو که ایران را در ردیف برترین کشورهای جهان در این عرصه قرار داده است، بیان کرده است: دولت همچنان به حمایت از فناوری‌های نو و اقتصاد دانش‌بنیان ادامه می‌دهد.

رییس جمهور در این جلسه افزود: توجه و اولویت‌بندی نیازهای اصلی کشور و همچنین حضور رقابتی در عرصه‌های علمی و فناوری جهان برای حفظ شتاب علمی و فناوری کشور ضروری است.

به همین منظور و در راستای این برنامه و اهداف تفاهم نامه همکاری میان دولت و موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به امضای شهاب الدین غندالی، مدیرعامل و روح الله عالمی رییس هیات مدیره موسسه و علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.

طبق این تفاهنامه مقرر شده به منظور اجرایی شدن بهتر این تفاهم نامه، طرح های آماده تجاری سازی با توجیه فنی- اقتصادی برای سرمایه گذاری مشترک از سوی معاونت ریاست جمهوری مشخص گردد. مشارکت و سرمایه گذاری مشترک موسسه و شرکت های دانش بنیان در چارچوب مقررات کشور و موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان انجام می شود. همچنین طرح هایی مورد حمایت موسسه قرار می گیرند که دارای توجیه اقتصادی و بازدهی بیشتری باشند.

بر اساس تفاهم نامه مذکور، شرکت های دانش بنیان معرفی شده که سهامداران آن فرهنگی و یا خانواده فرهنگیان هستند در اولویت قرار دارند.همچنین به منظور پیشبرد اجرای مفاد این تفاهم نامه، کمیته ای متشکل از نمایندگان دو طرف تشکیل می شود که در راستای فعال سازی، نظارت و پی گیری مفاد تفاهم نامه و قراردادهای همکاری شرکت های دانش بنیان با موسسه و شرکت های تابعه فعالیت می کند.

اقتصاد دانش بنیان (انگلیسی: Knowledge economy) به روش تولیدی گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افروزدهٔ محسوس یا غیر محسوس استفاده می‌شود. فناوری و به خصوص فناوری‌های دانش بنیان کمی برای تبدیل بخشی از دانش آدمی به ماشین آلات محسوب می‌شوند. این دانش می‌تواند توسط سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری و در زمینه‌های مختلف اقتصادی برای ایجاد ارزش افزوده استفاده شود.

یکی از نهادهای مالی و اقتصادی کشور که خوشبخانه همیشه رابطه متقابل و سازنده ای با نهادهای آموزشی و دانشگاهی داشته است همین صندوق فرهنگیان است که در طی این دو سال توانسته در این زمینه قدم های مثبتی بردارد که یکی از آنها امضای این تفاهمنامه است.

محسن بیگلری  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید می گوید: با گسترش مفهوم سرمايه (شامل سرمايه فيزيكي و سرمايه انساني)، عوامل مؤثر ديگري علاوه بر سرمايه فيزيكي و نيروي كار نيز در جريان رشد اقتصادي شناسايي شدند. يكي از اين عوامل، بهره وري منابع توليد است كه تحت تأثير عوامل متعددي از جمله دانش قرار مي‌گيرد. بشر همواره به دنبال كسب دانش بوده و امروزه كسب آن به يكي از اهداف بسيار مهم جوامع و كشورها تبديل شده است.

وی با اشاره به تفاهمنامه صندوق بازنشستگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: بهره وري مي تواند تحت تأثير دانش و به دنبال آن توليد نيز تحت تأثير قرار مي گيرد در نتيجه مي توان از دانش به عنوان عامل مهمي در افزايش بهره وري و رشد اقتصادي نام برد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه و تجربه ای که پشت تیم صندوق ذخیره فرهنگیان به ریاست دکتر غندالی دیده می شود استفاده از این دانش را نیک ارزیابی می نمایم و برای رشد و بالندگی بنیان های علمی و دانشی اقتصاد کشور از پتانسیل های موجود در جهت این اهداف قطعا برنامه ریزی های جالب توجهی شده است، مجلس از اینگونه اقدامات اصولی و دانش محور که از مبانی اصلی اقتصاد مقاومتی است حمایت لازم را خواهد کرد.

بیگلری با تقدیر از صندوق ذخیره فرهنگیان و اینکه برنامه ريزان و سياستگذاران در تهيه و تدوين سياستهاي مربوط به بخش دانش و افزايش ظرفيت توليدي باید به این امر توجه لازم داشته باشند ،اظهار می کند: امیدوارم این همکاری نقطه شروع خوبی برای حمایت از طرح ها و ایده های خلاقانه و دانش بنیان باشد و از این به بعد شاهد باشیم که دیگر نهاد ها هم در این زمینه ها قدم پیش نهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین