|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۷۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
در نشست خبری هشتمین نمایشگاه «هفت نگاه» اعلام شد که علیخان هنرمند افغانستانی تاکنون بیشترین تعداد آثار فروخته شده را در این نمایشگاه دارد.
 نشست خبری هشتمین دوره «هفت نگاه» صبح امروز سه شنبه ۲۶ آبان ماه با حضور لیلی گلستان، آریا اقبال، الهه جواهریان و لی لا هفت ثمر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

لیلی گلستان مدیر گالری گلستان در آغاز درباره آمار فروش این دوره از «هفت نگاه» توضیح داد: شب اول برگزاری هشتمین دوره «هفت نگاه» با استقبال بسیار خوبی همراه شد و بیش از ۷۰ اثر از هنرمندان جوان را فروختیم و این یکی از اهداف ما بود که آثار هنری به خانه های مردم راه پیدا کند. تاکنون ۸۸ اثر به قیمت کلی ۹۴۰ میلیون تومان فروخته شده است که گران ترین اثر فروخته شده تا امروز اثری از سهراب سپهری به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان است و ارزان ترین اثر فروخته شده نیز یک تابلو صد هزار تومانی است.

او درباره قیمت گذاری آثار این دوره هم بیان کرد: قیمت گذاری آثار این دوره از صد هزار تومان شروع می شود و گران ترین اثر این دوره تابلویی از سهراب سپهری به قیمت ۹۵۰ هزار تومان است که هنوز فروش نرفته است.

مدیر گالری گلستان درباره شروع به کار گروه «هفت نگاه» یادآوری کرد: اولین دوره «هفت نگاه» با دعوت از هفت گالری دار شروع شد که قرار نبود ادامه پیدا کند اما این آشنایی و همکاری ادامه یافت و اکنون ارتباطات بسیار خوبی با هم داریم.

آریا اقبال نیز درباره سهم هر گالری در نمایشگاه «هفت نگاه» گفت: همه آثار این نمایشگاه متعلق به «هفت نگاه» است و این گونه نیست که هر گالری به نسبت تعداد هنرمندانش سهمی از این نمایشگاه داشته باشد. امسال حدود ۳۰۰ هنرمند در «هفت نگاه» شرکت کردند که این تعداد هر سال اضافه می شود.

وی نمایشگاه «هفت نگاه» را فرصت خوبی برای ارائه آثار هنرمندان جوانی دانست که تاکنون شناخته شده نبوده اند.

مدیر گالری آریا درباره اعلام فراخوان عمومی برای برپایی نمایشگاه «هفت نگاه» اظهار کرد: اگر قرار باشد فراخوان عمومی داشته باشیم نقش اکسپو را پیدا می کنیم و در حال حاضر نمی خواهیم چنین اتفاقی بیفتد.

لیلی گلستان در بخش دیگری از این نشست از راه اندازی اتحادیه و انجمن صنفی گالری داران تا سال آینده خبر داد و گفت: برای آن که انجمن صنفی گالری داران راه اندازی شود نیاز به کاغذبازی های اداری دارد و کار درازمدتی است اما به هر حال این کار را به صورت جدی شروع کرده ایم و پیشرفت خوبی هم داشته ایم به طوری که  امیدوار هستیم تا اوایل سال آینده خبر راه اندازی آن را اعلام کنیم.

وی با اشاره به مزایای راه اندازی این انجمن بیان کرد: به دلیل آسیب هایی که در سال های اخیر به هنرهای تجسمی وارد شده و مشکلات درونی گالری داران، اگر این انجمن صنفی راه اندازی شود می توان مشکلات گالری داران را با راه حل های بهتری حل کرد.

آریا اقبال هم دراین باره اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد و  انجمن صنفی گالری داران راه  اندازی شود، گالری داران متولی خود را خواهند داشت و نیازی نیست که به هر کسی جواب پس بدهند.

لیلی گلستان در پاسخ به این سوال که آیا تنها مردم از این نمایشگاه خرید می کنند یا بخش دولتی هم حضور و خرید داشته است، توضیح داد: بیشتر خریداران ما را مردم تشکیل می دهند ولی در این دوره یک اثر را وزارت ارشاد و یک اثر را هم موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرده است و البته بانک پاسارگاد هم در دوره های پیش از نمایشگاه ما حمایت کرده و خرید داشته است.

وی تأکید کرد: ما هیچ وقت روی بخش دولتی و خرید آنها از نمایشگاه «هفت نگاه» حساب نکرده ایم، چون دوست داریم که آثار هنری روی دیوار خانه های مردم برود.

آریا اقبال به برگزاری جلسات آسیب شناسی این نمایشگاه بعد از  پایان نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با برگزاری این جلسات مسائل و مشکلات هر دوره را مطرح می کنیم تا برای دوره بعد تکرار نشود.

لیلی گلستان بیشترین مشکل این نمایشگاه را چانه زنی با هنرمندان ذکر کرد و ادامه داد: بیشترین مشکل ما بحث قیمت گذاری آثار و چانه زنی با هنرمندان است و این صحبت کردن با هنرمندان به این منظور  خیلی از ما انرژی می گیرد اما در نهایت این ما هستیم که موفق می شویم و به هنرمندان جوان توصیه می کنیم که به حرف ما گوش بدهند چرا که آنها هنوز صاحب امضا نشده اند و باید آرام آرام وارد بازار شوند.

مدیر گالری آریا در ادامه از سخت گیری در داوری آثار این نمایشگاه خبر داد و گفت: برای بالا بردن سطح کیفی نمایشگاه تصمیم داریم از دوره آینده، آثار را دو بار داوری کنیم یک بار زمان ارائه آثار و یک بار زمان برپایی نمایشگاه و به این ترتیب سطح نمایشگاه را بالاتر ببریم.

او درباره مشکل مالیاتی گالری داران هم توضیح داد: ما از نظر قانونی نباید مالیات پرداخت کنیم اما اکثر گالری داران به این دلیل که ا ظهارنامه را پر نمی کنند مشمول مالیات جریمه می شوند.

لیلی گلستان در پاسخ به سوالی درباره درصدی که گروه «هفت نگاه» از این نمایشگاه برخوردار می شود، گفت: ۳۵ درصد از فروش این نمایشگاه متعلق به گروه «هفت نگاه» است و ۱۰ درصد از آن نیز به فرهنگسرای نیاوران تعلق دارد.

او همچنین درباره آثاری که در این نمایشگاه ارائه می شود، توضیح داد: بیشترین آثار را مجموعه داران به این نمایشگاه می آورند که در واقع تشویقی برای آنها هم محسوب می شود چرا که بسیاری از آنها با فروش هر یک از آثارشان، آثار تازه ای را خریداری می کنند و این معاوضه و چرخش اقتصادی اتفاق خوبی است.

الهه جواهریان یکی از اعضای گروه «هفت نگاه» نیز یکی از مشکلات این نمایشگاه را ارائه آثار تکراری دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در این دوره ا ین بود که بسیاری از هنرمندان آثار تکراری خود را مربوط به دوره قبل ارائه کرده بودند، حتی برخی از آنها آثاری را که دوره قبل رد شده بود، آورده بودند و این کار ما را بسیار سخت می کند چرا که باید مرتب به این نکته توجه داشته باشیم که آثار تکراری وارد نمایشگاه نشود.

او همچنین یکی از اتفاقات جدید امسال گروه «هفت نگاه» را راه اندازی اینستاگرام «هفت نگاه» ذکر کرد.

لیلی گلستان در بخش دیگری از این نشست به فضای محدود فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد و گفت: فضای ارائه آثار «هفت نگاه» محدود است ولی با این حال این مکان بهترین جایی است که می توانیم این نمایشگاه را برگزار کنیم.

او تصریح کرد: می طلبد که وزارت ارشاد اماکنی را به صورت اختصاصی برای ارائه هنرهای تجسمی تدارک ببیند.

گلستان درباره حضور نداشتن گالری «دی» در گروه «هفت نگاه» توضیح داد: از دو سال قبل که گالری دی در گروه هفت نگاه حضور ندارد، تقاضاهایی را برای اضافه شدن به این گروه به عنوان عضو هفتم داشتیم ولی ترجیح دادیم با همین تعداد کارمان را ادامه بدهیم.

الهه جواهریان هم بیان کرد: اگر چه خانم سلحشور مدیر گالری دی حضور ندارند اما هنرمندان گالری او در این نمایشگاه حضور دارند و با هم تعامل داریم.

لی لا هفت ثمر یکی دیگر از اعضای این گروه درباره بیشترین فروش این نمایشگاه گفت: تاکنون علی خان عبداللهی هنرمند افغان بیشترین فروش آثار را داشته است.

گلستان هم گفت: امسال بیشترین فروش آثار متعلق به هنرمندان جوان بود که این اتفاق بسیار خوبی است و چند اثر هم از هنرمندان پیشکسوت فروختیم.

در بخش پایانی این نشست اعضای گروه «هفت نگاه» درباره چگونگی تشکیل این گروه صحبت کردند.

الهه جواهری با یادی از محسن هاشمی گفت: آن چه باعث شد که گروه «هفت نگاه» شکل بگیرد، جلسه ای بود که با آقای محسن هاشمی داشتیم که باید از ایشان تشکر کنیم چرا که در واقع جرقه اولیه تشکیل گروه «هفت نگاه» در مذاکره با آقای هاشمی زده شد و خوب است که همیشه این موضوع را به یاد داشته باشیم و در مسیر برگزاری این نمایشگاه نیز همیشه سعی می کنیم که یک گام به جلو حرکت کنیم.

آریا اقبال هم گفت: ما قرار نیست که به نقطه خاصی برسیم چرا که در این صورت متوقف می شویم، نمایشگاه «هفت نگاه» یک مسیر است و همین که ما هر سال هستیم و سعی می کنیم که اشتباهات سال های قبل را تکرار نکنیم، ایده های جدید داریم و خوشحالیم، یعنی این که بخش زیادی از یک مسیر را رفته ایم ولی با این حال قرار هم نیست به نقطه خاصی برسیم.

گلستان بیان کرد: هدف همیشه تغییر می کند و به مرور زمان ما هم در حال پیشرفت هستیم به طوری که نسبت به روز اول از نظر تعداد هنرمندان شرکت کننده و میزان فروش آثار بسیار پیشرفت داشته ایم و این جای خوشحالی دارد.

وی افزود: هنرمند تجسمی ایران یک جریان پرپیچ و تاب است و ما گالری داران با او در این جریان همراهیم، مثل یک رودخانه پرتلاطم ما هم همراه هنرمندان حرکت می کنیم. به نظر من این رودخانه در حال رسیدن به نقطه آرامی است اگر که ما صبوری کنیم و با علاقه روز اول کارمان را دنبال کنیم. هر چند که امروز توقعات ما از خودمان بیشتر شده است و انرژی بیشتری را نسبت به قبل مصرف می کنیم، اما می خواهیم کارمان را ادامه دهیم چرا که کار بسیار مهم و مفیدی است.

گلستان همچنین نمایشگاه «هفت نگاه» را در جریان هنرهای تجسمی ایران بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: نمایشگاه «هفت نگاه» و نمایشگاه های نظیر آن می تواند در جریان هنرهای تجسمی ایران و اقتصاد هنر بسیار مثمرثمر واقع شود چرا که همه آدم های معمولی که از نمایشگاه های هنری خرید نمی کردند، اکنون خریدار آثار هنری هستند و این همان چیزی است که ما دلمان می خواست اتفاق بیفتد.

هشتمین دوره «هفت نگاه» تا ششم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین