کد خبر: ۷۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
هنوز جایگاه اجتماعی مناسبی برای اقتباس پیدا نشده و آثار ایرانی تولید شده بر اساس اقتباس از کیفیت پایینی برخوردار بوده‌اند.
سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در خصوص سر منشأ بروز ایده اصلی فیلم سینمایی «جامه‌دران» و دلیل حمایتش از یک کارگردان فیلم‌اولی به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: «جامه‌دران» اقتباسی از یک رمان بوده که برای اولین‌بار در قالب کار‌های قطبی ارائه شده و ویراستاری فیلمنامه را طباطبایی بر عهده گرفته بود. فیلمنامه «جامه‌دران» از رمان اولیه قطبی گرفته شده و در زمانی که به دست من رسید تا حدودی با سلایقم سازگار بوده و برایم جذاب بود.

وی  با طرح این سؤال که چرا در دنیای قصه‌ای که همه از آن گله داریم سینمایمان از سینمای قصه‌گو فاصله گرفته،‌ اظهار داشت: در اصل «جامه‌داران» قصه‌ای داشت که مورد توجهم قرار گرفت و در مسیر تولیدش سعی کردیم که در جلو و پشت دوربین از هنرمندان قدرتمندی استفاده کنیم و خداروشکر این مسأله باعث شد که حالا فیلمی داشته باشیم که به روی پرده رفته و بر اساس سلایق و اظهار نظر افرادی که آن را دیده‌اند، نمره قابل قبولی گرفته است.

این تهیه‌کننده افزود: اقتباس کردن کار دشواری است و بالاخره رمان برگرفته از زندگی اجتماعی افراد همچون خود زندگی، ابعاد زیادی دارد و با توجه به گستره و ظرفیتش می‌توان به راحتی به همه این ابعاد پرداخت و آن‌ها را به زیبایی بپروراند اما تولید یک قصه 10 ساعته از این رمان 500 تا 600 صفحه‌ای در 100 دقیقه به معنای فشرده‌سازی داستان و ناتوانی در پردازش تمامی ابعاد آن بوده که امروز به یک تکنیک و دنیای جدید تبدیل شده است.

ساداتیان تصریح کرد: ما در دانش اقتباس از رمان تا اندازه‌ای ضعیف هستیم. البته این علم به تازگی در سطح دنیا مطرح شده و نیازمند صرف زمان زیادی برای شناخت تمامی ابعادش است.

وی ادامه داد: هر چند که هنوز جایگاه اجتماعی مناسبی برای اقتباس پیدا نشده و آثار ایرانی تولید شده بر اساس اقتباس از کیفیت پایینی برخوردار بوده‌اند اما فیلم اقتباسی «جامه‌داران» به نظر کار قابل قبولی است.

این تهیه‌کننده گفت: اگر چه در حال حاضر همه کارگردانان در تکاپوی رساندن آثار خود به جشنواره فجر هستند اما من از نظر نزدیکی زمان اکران فیلم به جشنواره فیلم فجر مشکلی ندارم، زیرا با در اختیار گرفتن ابزار اطلاع‌رسانی و استفاده درست از آنها می‌توان مخاطبان زیادی را به پای تماشای فیلم کشاند.

ساداتیان افزود: به نظر من با توجه به قدرت «جامه‌داران» در جذب مخاطب، نباید از نظر زمان اکران مشکلی داشته باشیم؛ زیرا این فیلم قطعاً می‌تواند یک فصل فعال و اکتیو را برای مخاطبان ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سؤال که به راستی جایگاه کارگردان مؤلف در جامعه ما کجاست، اظهار داشت: توان مؤلف در تدوین یک اثر خلاقانه تصویری، به جای آنکه مخرب باشد مفید است. زیرا گرچه بخشی از پدیده کارگردان - مؤلف مضر است اما به نظر من قریحه تصویر‌گری یک نویسنده و نویسندگی یک کارگردان باید شکل پیدا کند تا آثار قابل قبولی مجوز تولید بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت «خمسه خمسه» و تأثیر اجرای برنامه «هفت» توسط بهروز افخمی در روند ساخت این فیلم گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در روند تولید «خمسه خمسه» تأمین تجهیزات نظامی بوده و در صورت تأمین این تجهیزات می‌توانیم وارد مرحله پیش تولید شویم. حال اگر تمامی مشکلات با همکاری‌های لازم برای تجهیز امکانات نظامی حل شد، می‌شود تدبیری اندیشید و یا کسی را جایگزین افخمی کرد.

وی در مورد پیشنهادات اخیر خود گفت: هم‌اکنون بجز «خمسه خمسه» فیلم دیگری ندارم و اگرچه پیشنهاداتی داشته‌ام اما قصه‌هایشان برایم جالب نبوده است.

این تهیه‌کننده نقش سیاستگذاران را در رفع کمبود قصه‌های سینما مهم دانست و گفت: به نظرم شاید اهالی قلم سعی در فاصله گرفتن از سینما دارند و باید آنها را با سینما آشتی داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین