|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۷۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
فرزند دکتر شریعتی ادامه داد: البته ناگفته نماند برخی هم تلاش می کنند به مردم القا کنند، تغییرات امکان پذیر نیست و آنها را مایوس کنند اما واقعیت آن است که باید با این گونه موارد و القائات مبارزه کرد و با یک رفتار سنجیده نه به شکل توهمی بلکه واقع بینانه مطالبات را بیان کرد و بر آن فشار اورد.
یکی از مواردی که همواره در عرصه سیاسی  کشور ما مطرح بوده است رفتارهای متفاوتی است که مردم در بزنگاه های انتخابات از خود بروز می دهند؛ به گونه ای که تا دقایق آخر تشخیص این مسئله که مسند قدرت در اختیار کدام گروه و جریان قرار خواهد گرفت قابل تشخیص نیست. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اگر به انتخابات گذشته نگاهی کنیم، واقعیت غیر قابل پیش بینی بودن رفتار انتخاباتی مردم را می توان به وضوح درک کرد. برای مثال سال 1376 درست زمانی که فرزند آیت الله خاتمی پا در میدان رقابت انتخاباتی گذاشت کمتر کسی تصور می کرد که وی بتواند کرسی ریاست جمهوری را از آن خود کند اما موجی ایجاد شد و رئیس دولت اصلاحات در آن سال با 20 میلیون رای  رئیس جمهور منتخب ایران شد. 

سال 84 با وجود چهره های شناخته شده و شخصیت های سیاسی صاحب نام از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس ششم، علی لاریجانی، مصطفی معین، محسن رضایی و ...، احمدی نژاد که تنها تهرانی ها آن هم به دلیل پست شهرداری، وی را می‌شناختند، در مرحله دوم توانست رئیس جمهور شود. 

سال 94؟!

هر چند آنچه گفته شد در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بود اما به جرات می توان گفت این قاعده یعنی غیر قابل پیش بینی بودن رفتار انتخاباتی مردم  در مورد انتخابات مجلس بیشتر نمود پیدا می کند چرا که این انتخابات بیشتر محلی است و مسائل قومی و قبیله ای در آن بسیار موثر است؛ اما به هر صورت نمی توان از تاثیر کلان شهرها و رفتارهایی که بر اساس روح حزبی و جریانی است غافل ماند.


دکتر احسان شریعتی در این رابطه با پیش بینی رفتار انتخاباتی مردم در انتخابات پیش رو به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : رفتار انتخاباتی مردم به این مسئله که چه مقدار فضای باز و گفت و گو قرار است شکوفا شود بستگی دارد، وی ادامه داد: اگر این فضا فراهم شواد مشارکت ایجاد خواهد شد.

این فیلسوف ایرانی ادامه داد : بنابراین لازم است تا فضا به سمت باز شدن برود و تا ایجاد چنین شرایطی نمی توان تحلیل درستی ارائه کرد وی افزود: اگر قرار است تحلیل درستی داشته باشیم باید دید در آن مقطع شرایط چگونه پیش خواهد رفت بنابراین  رفتار مردم، به فضا سازی های دولت (به معنای حاکمیت) برای گفت و گو دارد مضاف بر آنکه باید دید چه میزان از اعتمادی که در سالهای گذشته به اعتماد مردم وارد شده بازسازی خواهد شد. 

فرزند دکتر شریعتی در پاسخ به این سوال که شرایط امروز را چگونه می بیند گفت : امروز وضعیت جامعه را می توان به حالت گرگ و میشی تعبیر کرد به گونه ای که ایجاد سوال می کند که آیا واقعا تغییرات و اصلاحات امکان دارد؟! 

وی ادامه داد:  البته ناگفته نماند برخی هم تلاش می کنند به مردم القا کنند، تغییرات امکان پذیر نیست و آنها را مایوس کنند اما واقعیت آن است که باید با این گونه موارد و القائات مبارزه کرد و با یک رفتار سنجیده نه به شکل توهمی بلکه واقع بینانه مطالبات را بیان کرد و بر آن فشار اورد. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
8
درود بر شما.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین