|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۷۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
سفیر اسلو در تهران گفت: کشورهای اروپایی زیادی مایل به همکاری و توسعه تجارت با جمهوری اسلامی ایران هستند که نروژ از جمله این کشورهاست.
خانم «اودیسه نورهیم» یکشنبه شب در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در دیدار با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی افزود: شرکت ها و سازمان های زیادی در گذشته با ایران همکاری داشته و اکنون بار دیگر علاقمند به ادامه فعالیت در این کشور هستند.
وی که در راس هیاتی روز یکشنبه برای سفر دور روزه وارد بیرجند شد، خواهان ارائه اطلاعات اقتصادی و سرمایه گذاری در خراسان جنوبی شد و تاکید کرد: پس از توافق هسته ای امکانات بیشتری برای همکاری با ایران وجود دارد.
وی به آمادگی و همکاری شرکت های نروژی در مورد نفت و فراورده های نفتی با ایران خبر داد و افزود: از جمله همکاری نروژی ها با ایران محصولات دریایی است و با توجه به ظرفیت های دو کشور در سال های آینده نیاز به افزایش همکاری بیشتری است .
نورهیم در ادامه به سفر تعدادی از گردشگران کشورش به ایران اشاره کرد و گفت: در ایران ظرفیت های فراوانی برای جلب گردشگر خارجی از جمله اروپایی وجود دارد.
وی تاکید کرد: برای توسعه این صنعت در ایران نیاز به گسترش زیرساخت ها، هتل و حمل و نقل آسان و راحت است.
وی یادآور شد: سفارت نروژ در ایران اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری را در اختیار شرکت های علاقمند به فعالیت در ایران قرار خواهد داد که انتقال اطلاعات بخشی از فعالیت های سفارتخانه است.
نورهیم در ادامه از راه اندازی اتاق بازرگانی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و به فعالان اقتصادی خراسان جنوبی توصیه کرد: برای توسعه همکاری ها با کشورش با سفارت نروژ در ایران ارتباط داشته باشند.
نروژ 385هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن کشور 282 میلیارد دلار است .
همچنین علیرضا خامه زر عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این دیدار به قابلیت خراسان جنوبی برای همکاری با نروژ اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی در شرق ایران و در مجاورت افغانستان قرار دارد.
وی به مزیت های کشاورزی استان در تولید محصول ارگانیک زعفران، زرشک، انار، پسته و عناب اشاره کرد و افزود: فعالیت چهار شرکت بزرگ سهامی زراعی از دیگر مزیت های استان است.
وی اظهار کرد: فعالان اقتصادی خراسان جنوبی علاقمند به استفاده از فناوری اروپا در فراوری 16 هزار تن محصول زرشک و حدود 50 تن محصول زعفران تولیدی استان است .
خامه زر با بیان ظرفیت های معدنی و صنعتی استان به تولید 25درصد تایر کشور در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: 37 اندیس معدنی شناسایی شده در استان که عمده آن زغال سنگ، مس، منگنز و سنگ های ساختمانی است ، وجود دارد.
این فعال اقتصادی در ادامه به ظرفیت های استان در پرورش انواع پرندگان، طیور و شتر اشاره کرد و یادآورشد: فعالان اقتصادی خراسان جنوبی آماده همکاری با شرکت های نروژی برای سرمایه گذاری در استان هستند.
عضو اتاق بازرگانی بیرجند به موقعیت راهبردی خراسان جنوبی در کریدور شرق و نیز کریدور جنوب به شمال و دستیابی به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: همچنان پس از تحریم به دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم.
همچنین اصغر زاده رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی و رئیس اتحادیه مرزنشینان ایران یادآور شد: ایران کشوری وسیع و غنی است و ظرفیت های زیادی برای همکاری با طرف های خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در آن وجود دارد.
وی به قابلیت های 17 استان مرزی ایران با 11میلیون نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی، جنگ، تحریم و محاصره اقتصادی را پشت سرگذاشته است و آینده کشور برای همکاری با کشورهای خارجی بسیار درخشان و امیدوار کننده است.
در ادامه تعدادی از فعالان اقتصادی خراسان جنوبی گزارشی از توان واحدهای خود برای تولید محصولات صنعتی، معدنی ، دامی، باغی، مصالح ساختمانی ، خوراک دام و طیور، پرورش مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار و تولید جوجه یک روزه ارائه کردند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین