|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۷۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آنچه در انتخابات 92 پیش آمد نه فقط در انتخابات مجلس شورای اسلامی بلکه در انتخابات خبرگان رهبری در اسفند امسال نیز تکرار می شود و هر دو انتخابات برای مردم مهم است.
محمد ابراهیم اصغرزاده روز شنبه در جمع دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مردم در انتخابات اسفند امسال، ادامه نیمه دوم بازی خود را در سال 92 تکمیل می کنند.
وی ادامه داد: انتخابات خبرگان رهبری نیز برای مردم بسیار مهم است زیرا می خواهند افرادی را برگزینند که به قانون اساسی، مشی تلفیق دموکراسی و اسلامیت و محصول انقلاب نیز وفادارتر باشند.
وی با بیان اینکه عده ای در اوائل انقلاب، 'انقلاب و جمهوریت' را قبول نداشتند و رای مردم را لوکس می دانستند، اظهار کرد: آیا حالا این افراد باید به مجلس خبرگان بروند و روحانیون خوشفکر و مستقل نروند.
وی با تاکید براینکه مردم در انتخابات پیش رو بطور قطع باردیگر حمایت خود را از سیاست خارجی دولت روحانی اعلام می کنند، اضافه کرد: همچنین مردم اعلام می کنند که انتظار دارند دولت روحانی در ادامه موفقیت های خود در سیاست خارجی، بخشی از اولویت های خود را به سیاست داخلی نیز تخصیص دهد.
این فعال سیاسی ادامه داد: شفاف سازی و مبارزه با فساد اقتصادی از اولویت های دولت روحانی در حوزه داخل است هرچند این دولت باید شتاب و شیب خود را در این زمینه بیشتر و در داخل نیز باب گفت و گو و آشتی ملی ایجاد کند.
اصغرزاده با تاکید براینکه، اعتماد و حمایت مردم، برگ برنده آقای روحانی است، گفت: اگر این اعتماد و حمایت کم شود و مردم در انتخابات پیش رو کمتر مشارکت کنند یا نا امید شوند، ضریب امنیت ملی نیز پایین می آید.
وی با بیان اینکه نمی توان ایران را پادگان کرد یا دور آن را موشک کشید، افزود: ملت ایران متکثر است و انواع فرهنگ، زبان و ادیان در کشور وجود دارد و مگر می شود اینجا را تبدیل به خم رنگرزی کرد.
وی شرط بالا رفتن دموکراسی را داشتن انتخابات سالم دانست و تصریح کرد: هر وقت مردم بتوانند نماینده های واقعی خود را به مجلس بفرستند، امنیت کشور نیز بالا می رود.
وی با تاکید بر اینکه باید قدر امنیت کشورمان را بدانیم، افزود: دلیل آن هم این است که ملت ایران پس از انقلاب پذیرفتند که در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.
این فعال سیاسی در پاسخ به سووالی در باره نقش شورای نگهبان در انتخابات امسال و راهکار اصلاح طلبان گفت: انتخابات، بهار جمهوریت اسلامی است و نشان می دهد که اسلام و جمهوری چگونه می توانند با هم تلفیق شوند.
وی با بیان اینکه انتخابات، ملاک و مبنایی در ایران است که در خاورمیانه نظیر ندارد، افزود: حیف است که این انتخابات به دلیل اعمال سلایق شخصی، آلوده شود.
اصغرزاده با اشاره به اینکه، رییس جمهوری فرد شماره دو کشور است و باید برای اجرای قانون اساسی ممارست کند، اظهار کرد: دولت باید تلاش کند تا حداکثر افرادی که واجد شرایط هستند بتوانند نامزد انتخابات شوند.
وی تصریح کرد: از نظر اصلاح طلبان، میزان مشارکت مهم است ولو اینکه نامزدهای آنها رد صلاحیت شوند.
به گفته وی، در انتخابات آینده حتی اگر تعداد زیادی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند اما انگشت اشاره آنها به سمت عده ای باشد، آن عده رای می آورند زیرا مردم دیدند که در دوره احمدی نژاد کشور شخم زده شد و با بولدوزر به جان نهادهای مدنی، رسانه های موجود، مطبوعات دانشجویی و احزاب افتادند.
وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور در زمان احمدی نژاد به کویر تبدیل شده بود و اگر کسی صحبتی می کرد، ستاره دار یا بازنشسته می شد، افزود: اما اکنون این فضای امنیتی در حال برداشته شدن است که یکی از شعارهای آقای روحانی بود.

*** 90 درصد مردم پشت سر دولت روحانی هستند***
این فعال سیاسی همچنین، برجام و مذاکرات هسته ای را برگ برنده دیپلمات ها و دولت تدبیر و امید خواند و گفت: اکنون 90 درصد مردم پشت سر دولت روحانی هستند و محبوبیت آقای روحانی بسیار بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه حرکت 70 درصد مردم بسیار زیرکانه است که نتیجه آن را در انتخابات آینده می بینیم، افزود: کشورمان احتیاج به همبستگی و دیده شدن همه گروه های اجتماعی و مشارکت همگان دارد و اگر مردم ناراضی باشند یا احساس کنند که مشارکت آنها به بازی گرفته شود، نا امید می شوند.
اصغرزاده همچنین با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، درایت و ذکاوت خود را در مدیریت برجام و مذاکرات هسته ای نشان داد، گفت: مذاکرات بارها می خواست قطع شود و عده ای نیز می خواستند برجام را چند قطعه کنند اما رهبر انقلاب گفتند که همه آن باید یکجا باشد.
وی اضافه کرد: وقتی رهبر انقلاب برجام را امضاء و در پاسخ به نامه رییس جمهوری اعلام کردند که با این شرایط آن را می پذیرم، برخی اظهارنظرها و دلواپسی ها جای سووال دارد.
وی با اشاره به روند پذیرفتن قطعنامه 598 ادامه داد: امام خمینی(ره) برای یک سال یعنی از سال 66 تا 67 این قطعنامه را نپذیرفتند اما زمانی که آن را در سال 67 پذیرفتند اعلام کردند که همانقدر که در نپذیرفتن آن پایبند بودم، در پذیرفتن صلح به آن نیز پایبندم و اکنون که پذیرفتم کسی حق ندارد در باره آن حرف بزند.

*** مذاکره باید از موضع برابر باشد***
این فعال سیاسی همچنین در سخنرانی خود که با موضوع 'روابط ایران و آمریکا پس از برجام' برگزار شد، گفت: اصلاح طلبان معتقدند که می توان پای میز مذاکره با آمریکا نشست اما باید از موضع برابر باشد نه ذلت.
وی افزود: از موضع برابر سخن گفتن یعنی همان کاری که دولت روحانی کرد و باعث سرافرازی کشور شد .
وی با بیان اینکه اصلاح طلبان از ارکان انقلاب، اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور حمایت می کنند، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته چنان کشور را منزوی کرده بودند و تحریم ها علیه ما ایجاد شده بود که مجبور شدیم در مذاکره ها امتیاز دهیم آنوقت عده ای سرشان را در برف کرده اند که تحریم ها اثر نداشت.
وی ادامه داد: اگر تحریم ها اثر نداشت چرا بر سر میز مذاکره نشستند در حالی که تحریم ها کمر مردم را شکسته و وضعیت اقتصادی ما را زیر صفر برده بود و یک سوم ثروت کشورمان نیز توسط اختلاس گرها و قاچاق چی ها مکیده شد.
اصغرزاده با طرح این سووال که آیا باید با آمریکا همچنان قهر باشیم و این دیوار بی اعتمادی همچنان بین ما وجود داشته باشد، گفت: ما باید از موضع عزت از حق خود دفاع کنیم و بدانیم که هیچ کشوری برای دیگری دموکراسی نمی آورد و مسائل خودمان را باید خودمان حل کنیم.
وی با بیان اینکه پس از تسخیر سفارت آمریکا و جنگ عراق علیه ایران، بارها امکان بهبود رابطه ایران و آمریکا وجود داشته است، افزود: این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد و زمانی که عراق قصد حمله به ایران را داشت آمریکا تلاش کرد که اطلاعاتی به دولت موقت ایران دهد.
وی با اشاره به اینکه جنگ عراق علیه ایران ربطی به تسخیر سفارت آمریکا نداشت، خاطرنشان کرد: عراق در زمان شاه نیز به دنبال این موضوع بود.
وی با بیان اینکه آمریکای امروز دیگر آمریکای سابق نیست و دنیا نیز عوض شده است ،افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به جدی بودن اختلافات داخلی آمریکا اشاره کرده اند و دیدیم که در بررسی برجام در کنگره آمریکا چه مباحثی مطرح شد.
وی تصریح کرد: امروز برخی نامزدهای جمهوریخواه آمریکا از روی بی سوادی می گویند که می خواهند ایران را ساقط کنند و ما نیز حق داریم که نگران امنیت کشورمان باشیم.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته همواره این احتمال وجود داشته است که باب گفتگو میان آمریکا و ایران باز شود، خاطرنشان کرد: حتی قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم، مذاکرات ایران و آمریکا در باره برنامه های هسته ای در عمان آغاز شده بود و پس از انتخاب دولت روحانی، وزیران امور خارجه دو کشور و حتی آقایان روحانی و اوباما با هم تلفنی گفت و گو کردند.
وی با اشاره به اینکه این گفت و گو در باره برخی مسائل خاورمیانه مانند افغانستان و عراق نیز وجود داشت، افزود: امروز مقامات ایران متوجه اختلاف در داخل آمریکا شده اند که این فرصتی برای ماست.
وی با بیان اینکه کنگره آمریکا با لابی صهیونیسم قصد رد کردن برجام را داشت، ادامه داد: اما اوباما کار خود را جلو برد و در این کار موفق شد و مذاکراتی را پایه گذاشت که سنگ بنایی برای آینده باشد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه ایران اکنون پرچم صلح دوستی و سازگاری با سازمان های بین المللی را در دست گرفته است، تاکید کرد: این فرصتی طلایی برای ایران است که بگوید ما آماده گفت و گو با دنیا هستیم که همان گفت و گوی تمدن هاست.
وی با بیان اینکه عده ای در این میان می خواهند این پرچم را گرفته و آن را به زمین بزنند، افزود: اگر این افراد دوباره کشور را به سمت تهدید ببرند باید به نسل آینده پاسخ دهند.
اصغرزاده ادامه داد: ملت ایران اجازه نمی دهد این افراد مملکت را به سمت عقب ببرند در حالی که آنها فکر می کنند با چند شعار و دعوای خیابانی، دنیا از آنها می ترسد یا باعث می شوند که مردم به سمت جنگ روند.
وی خطاب به دلواپسان تاکید کرد: ملت ایران یکپارچه از برجام حمایت می کنند زیرا دو سال قبل با انتخاب روحانی این مسیر را انتخاب کردند در حالی که شما کل رایتان چهار میلیون شد که 11 درصد آراء بود.
وی خاطرنشان کرد: دلواپسان بدانند قبل از اینکه آقای روحانی، رییس جمهوری شود مذاکرات با آمریکا شروع شده بود و احمدی نژاد تلاش می کرد آن را به اسم خود تمام کند.

*** حادثه پاریس فاجعه بار بود***
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به حوادث تروریستی شامگاه جمعه در پاریس گفت: این حوادث فاجعه بار و دردآور بود و عده ای به اسم اسلام، مردم را به رگبار بستند.
وی با بیان اینکه ما نیز قربانی تروریسم هستیم، افزود: تکفیری ها و جریان های تندرو و سلفی، آبروی اسلام را برده اند در حالی که ما در کشورمان تاکنون یک نفر را نداشته ایم که در عملیات انتحاری شرکت کرده باشد.
وی بخشی از دلایل شکل گیری گروه های تکفیری را تبعیض، تحقیر، توهین و نبود آزادی عنوان و تصریح کرد: وضعیت جهان اسلام به لحاظ اجتماعی و سیاسی و وجود برخی رژیم های مرتجع و فاسد قابل دفاع نیست .
اصغرزاده گفت: بخشی از خشونتی که به اسم اسلام انجام می شود محصول تفکر واپسگرا و بنیادگراست که جهان اسلام و جامعه بین المللی را تهدید می کند.
وی با تاکید براینکه دولت یازدهم باید از این شرایط استفاده کند و پرچم مبارزه با تروریستم را در دست بگیرد، افزود: همه ما در یک کشتی در دریای متلاطم خاورمیانه نشسته ایم اما در امنیت نیز هستیم که این امنیت مرهون مبارزه ها و فداکاری ها در دوران انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن است.

*** تسخیر سفارت آمریکا در اوائل انقلاب مورد تایید همه بود***
اصغرزاده همچنین با اشاره به حوادث 13 آبان و تسخیر سفارت آمریکا توضیح داد: آن اقدام در فضایی انقلابی، هیجانی و پر از شور صورت گرفت و مهمترین دلیل آن واهمه از کودتای احتمالی توسط آمریکا و همچنین دعوت آمریکا از شاه برای رفتن به این کشور بود.
وی با اشاره به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد و ساقط شدن دولت مصدق گفت: پیش از آن ارتباط آمریکا با مردم ایران خوب بود بطوریکه در اولتیماتوم ترومن و همچنین ملی شدن صنعت نفت به ایران کمک، اما پس از کودتای 28 مرداد 1332، سلطنت پهلوی دوم را به مردم ما تحمیل کرد و می گفت می خواهد ژاندارمی منطقه را به ایران دهد و مستشاران نظامی خود را به ایران فرستاد.
وی افزود:پس از انقلاب ما انتظار داشتیم آمریکا دولت جدید ایران را به رسمیت بشناسد اما در 9 ماه ابتدای انقلاب متوجه مواضع خصمانه آمریکا شدیم و شنیدیم که شاه مخلوع توسط بخش جمهوریخواه به آمریکا دعوت شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این دعوت و سابقه آمریکا در کودتای 28 مرداد برای اعتراض به این موضوع و برای اقدام دفاعی، سفارت آمریکا را اشغال کردیم.
وی خاطرنشان کرد: ما(دانشجویان پیرو خط امام) در آنچه پس از آن رخ داد، مانند طول کشیدن گروگانگیری نقشی نداشتیم.
وی با تاکید بر اینکه تسخیر سفارت آمریکا در حد یک کار دانشجویی موقت بود، تصریح کرد: ما در آن زمان لازم ندیدیم که در این زمینه از امام راحل پرسش کنیم اما شرایط اکنون بسیار متفاوت است زیرا همه چیز روشن است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اکنون بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی گذشته و همه چیز ثبات یافته است، افزود: امروز پذیرفته نیست که عده ای به اسم جنبش انقلابی وارد خیابان ها شوند یا سفارت انگلیس را اشغال کنند یا جلوی دفن ریچارد فرای را در اصفهان بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر مردم چنین اقداماتی را محکوم کرده اند، ادامه داد: اما در اوائل انقلاب و پس از تسخیر سفارت امریکا همه با صدور بیانیه از آن حمایت کردند زیرا با ما همذات پنداری داشتند.
به گفته وی، دانشجویان پیرو خط امام با اقدام خود در تسخیر سفارت آمریکا که منجر به قطع شدن روابط دو کشور شد، جلوی عده ای را که دیدگاه دموکراتیک نسبت به انقلاب نداشتند و همچنین جلوی پیشرفت راست افراطی عقب گرا و بنیادگرا را گرفتند و بنیانگذار جریان چپ شدند.
اصغرزاده همچنین در بخش هایی از سخنان خود با اشاره به احمدی نژاد و صحبتها و اقدام های وی گفت: سوء مدیریت در دولت قبل باعث شد که پرونده هسته ای ایران از سازمان بین المللی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع یابد و چند قطعنامه علیه ایران صادر شود.
وی با بیان اینکه این وضعیت خسارت های سنگینی به ما تحمیل کرد: احمدی نژاد در هشت سال از ادبیاتی استفاده می کرد که در انقلاب سابقه نداشت.
این سخنرانی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و انجمن دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه اصفهان برگزار شد.
این برنامه با تاخیر حدود 45 دقیقه آغاز و در ابتدای آن کلیپی از وقایع 13 آبان و همچنین مذاکرات هسته ای پخش شد و با طرح چند سووال از سوی دانشجویان در تریبون آزاد پایان یافت.
پلاکاردهایی با مضامین مختلف مانند «دلواپس آگاه باش، روحانی تنها نیست» و « آمریکا شیطان بزرگ است» در دست دانشجویان بود
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین