|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۷۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
حقوق هسته ای ایران تثبیت و تحریم ها لغو و برجام به عنوان یک الگوی جهــــانی و راهکار برد- برد در تاریخ مباحثات و مذاکرات بین المللی ثبت شد.
 روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با قلم حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد می نویسد: جمهوری اسلامی ایران با یک تدبیر سنجیده، بالاخره موفق شد یک توطئه بزرگ آمریکایی – صهیونیستی را خنثی کند و پرونده هسته ای ایران نه تنها صلح آمیز شناخته شد بلکه قطعنامه های 6 گانه فصل هفتمی شورای امنیت هم یکجا لغو و حق غنی سازی گرفته شد.

حقوق هسته ای ایران تثبیت و تحریم ها لغو و برجام به عنوان یک الگوی جهــــانی و راهکار برد- برد در تاریخ مباحثات و مذاکرات بین المللی ثبت شد.

به راستی مردم ما و اقتصاد ایران سال ها به نوعی گرفتار جنگ تحمیلی دومی به نام تحریم شد و به خاطر شرایط تحمیلی تحریمی، هزینه هایی برای خرید کالا و خدمات و فناوری و ماشین آلات به اقتصاد ایران تحمیل شد و بین 15 تا 25 درصد گران تر از قیمت های واقعی مجبور به «گران خریدن» شدیم که در این مقال جای تحلیل آمار و ارقام این حجم عظیم میلیارددلاری تحمیلی به اقتصاد ایران نیست.

اما آنچه مسلم است این است که این هزینه های اضافی می توانست برای توسعه زیربناها و رفاه مردم و ایجاد اشتغال جوانان به کار گرفته شود که نشد.

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و چرخش شعارها و برنامه ها در جهت حفظ منافع ملی و رویکرد تعاملی با جهان، فضای سیاسی - اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت؛ شعاری که مردم در خرداد 1392 به آن رای مثبت دادند.

جالب است به رغم اینکه هنوز اجرای برجام آثار اقتصادی خود را نشان نداده است اما همان فضای گفت وگو ها و اتخاذ درست سیاست های داخلی و خارجی از ابتدای استقرار دولت جدید، کار خود را کرد و آنقدر موثر بود که دولت موفق شد تورم 40 درصدی در دولت قبل را به حدود 13 درصد و رشد اقتصادی منفی 6.8 در همان دولت را به مثبت 3 درصد برساند که یک معنای دیگر آن رشد حدود پنج درصد مثبت تولید ناخالص داخلی ظرف دو سال اخیر است. ضمن اینکه در سال 93 تقریبا بین صــادرات و واردات کشــور- حدود 50میلیارددلار- تعادل نزدیکی به وجود آمده است.

این دستاورد ها از آنجا مهم است، به ویژه اگر توجه کنیم که ایران در سال 1390 بالغ بر 118 میلیارددلار درآمد ارزی داشت در حالی که درآمد دولت در سال جاری حدود 25 میلیارددلار بوده است. هرچند که اقتصاد ایران تحت شرایط تحمیلی تحریمی هنوز رنجور بوده و آسیب های فراوانی دیده است که باید جبران شود و از دقایق و شرایط پسافرجام برای بازسازی و رونق اقتصاد ایران حداکثر استفاده به عمل آید و فرصت سوزی نشود.

این را به این روی یادآور می شوم که متاسفانه سوابق بعد از انقلاب نشان می دهد در بسیاری از زمینه ها ما «قهرمان از دست دادن فرصت ها» بوده ایم. اکنون دیگر دوران ایران هراسی به سر آمده و اغلب کشورها در تحلیل آخرشان پیام ایران را طی دو سال اخیر به طور اعم و طی مذاکرات برجام، به طور اخص گرفتند و همین است که شاهد حضور چشمگیر اخیر هیات های خارجی برای همکاری های اقتصادی با ایران هستیم.

هر روزی که از این شرایط مناسب به نفع اقتصاد ایران استفاده نشود، معنای آن تداوم هزینه از جیب مردم و تعویق طرح ها و برنامه های اجتماعی و رفاهی و کندی رشد شاخص های ملی پیشرفت خواهد بود.

برای رسیدن به اهداف برنامــه چشــم انداز و به خصوص برنامـــه پنج ساله ششم باید سالانه هشت درصد رشد تولید ناخالص ملی را داشته باشیم و برای غلبه بر انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور حداقل 150میلیـــــارد دلار سرمایه گذاری سالانه لازم داریم.

این مهم انجام نمی شود مگر اینکه از فرصت های پسابرجام استفاده بهینه شود. به قول حضرت امام علی(ع) «الفرصه تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخیر» در این صورت است که دشمنان این کشور منزوی و ایران عزتمند خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین