|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
کد خبر: ۷۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
آیت‌الله وحیدخراسانی نيز در ديدار با ظریف گفت: «بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند، ارزش کار شما را درک می‌کنند.
 وزير خارجه ايران، در فرصت پنجشنبه آخر هفته به قم سفر كرد و با مراجع تقليد ديدار كرد. ظريف بعد از زيارت حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) به ديدار حضرات آیات مکارم‌شیرازی، وحیدخراسانی، صافی‌گلپایگانی، موسوی ‌اردبیلی و جوادی‌آملی رفت. آيات عظام در اين ملاقات‌، از تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي تقدير كردند و از آخرين وضعيت منطقه و سوريه مطلع شدند. ديدارهاي اين‌چنيني عمدتا بين وزير خارجه و مراجع تقليد، مرسوم است. جواد ظريف بعد از دستيابي به توافق وين هم با مراجع ديدار كرد. در گرماگرم مذاكرات هسته‌اي نيز اين رابطه متوقف نشد و علاوه بر ظريف، در چند نوبت عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي، معاونان او نيز به ديدار مراجع رفتند و آنها را در جريان مذاكرات قرار مي‌دادند. در ديدار اخير، غلامعلي خوشرو، سفير ايران در سازمان ملل، محمدجواد ظريف را همراهي مي‌كرد.  ظریف هدف از سفرش به قم را ارائه گزارش درباره آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای، مذاکرات سوریه، وضعیت منطقه، نحوه پیگیری فاجعه منا و وضعیت مفقودشدگان این فاجعه اعلام کرد. ظریف در جمع خبرنگاران گفت: «از فرصت پسابرجام برای پیشبرد منافع ملی و تأمین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد». به گزارش ايسنا، آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی در دیدار، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع برجام از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تقدیر و تشکر و برای استمرار موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک دولت دعا کرد. وی افزود: در فضای آرام و بدون التهاب همه چیز به نتیجه می‌رسد اما فضای ملتهب نتیجه معکوس می‌دهد.

آیت‌الله وحیدخراسانی نيز در ديدار با ظریف گفت: «بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند، ارزش کار شما را درک می‌کنند. امیدوارم در این خدمتتان موفق شوید». این مرجع تقلید ضمن تقدیر از زحمات وزیر امور خارجه اضافه کرد: «شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر. هنر شما قابل‌تقدیر است، مردم هم باید از شما تشکر کنند. من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»‌. وحیدخراسانی ادامه داد: «باید کمر بست برای خدمت به مردم چون این مردم مورد عنایت ولی‌عصر(عج) هستند. خدمت به اینها باعث کسب آبرو نزد پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم‌السلام) است». او با اشاره به وزير خارجه افزود: «ایشان هم متفکر خوبی است و هم خوب امور محوله را انجام می‌دهد و باید از ایشان تقدیر شود و اگر انصاف را در نظر بگیریم این مرد یک‌تنه با قدرت‌های بزرگ دنیا در افتاد و مغلوبشان کرد و این همه قابل تقدیر و تشکر است».

آيت‌الله جوادي‌آملي: دست‌دادن نشانه ادب است

آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ چیز از دست ندادیم، گفت: ما به دنبال فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بودیم که امروز برای کشور محفوظ مانده است. به گزارش «ایلنا»، آيت‌الله جوادي آملي در ديدار با ظریف  كه برای دیدار با این مرجع تقلید در محل بنیاد علوم وحیانی اسراء در شهر قم حاضر شده بود، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام در ايران گفت: «به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم در واقع درست نیست. من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز را از دست ندادیم؛ طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت این‌گونه سلاح‌ها نبودیم».  آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به آیات قرآن مجید در توصیه به تحصیل فناوری‌های دفاعی گفت: «خداوند دو نمونه از به‌کارگیری قدرت در زمینه‌های صلح‌آمیز و دفاعی را به ما معرفی کرده است؛ در جریان حضرت داوود (ع) به معجزه الهی، آهن در دستان داوود مانند موم نرم بود، اما داوود علیه‌السلام هرگز از این معجزه در راه ساخت نیزه و شمشیر و سلاح تهاجمی استفاده نکرد بلکه به دستور خداوند از این قدرت خود در بافت زره که وسیله‌ای دفاعی است، استفاده می‌کرد. در مورد حضرت سلیمان (ع) نیز مس مانند چشمه روان در اختیار آن حضرت بود، اما آن حضرت به جای به‌کارگیری این قدرت در ساخت ابزارهای نظامی با آن ابزارهای سودمندی مانند ظرف و ظروف زندگی را می‌ساختند».  وی همچنین با اشاره به روایتی از حضرت امیر (ع) بیان داشت: «وقتی عده‌ای به حضرت امیر علیه‌السلام عرض می‌کردند که اسب شما مناسب میدان جنگ نیست، ایشان در پاسخ می‌فرمودند، من که هرگز از مقابل دشمن فرار نمی‌کنم و اگر دشمن هم از مقابل من فرار کند، اهل تعقیب‌کردن او نیستم، لذا باید توجه داشته باشیم ما با چنین دین و مکتبی سرو‌کار داریم». وی در فراز دیگری از سخنان خود مسئولان کشور را به همدلی و هم‌زبانی مورد تأکید رهبری توصیه فرمود و اظهار کرد: «جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگ‌های یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد، مانند‌‌ همان سنگ‌های بی‌ملات فرو می‌ریزند».  این مرجع تقلید گفت: «همه مسئولان باید توجه داشته باشند با سوءظن کاری از پیش نمی‌رود، کشور ما در میدان مین است و خطر همیشه کشور را تهدید می‌کند لذا کشور را باید با محبت، همدلی و هم‌زبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم». وی، ملت ایران را ملت بزرگی دانست که مسئولان باید همواره قدردان فداکاری‌های آنان باشند و در این زمینه خاطرنشان کرد: «ملت ایران، ملت بزرگی است و در طول تاریخ همواره بزرگی خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت سال دفاع مقدس و همچنین پایبندی به قطع‌نامه ۵۹۸ شورای امنیت؛ مسئولان باید قدردان این ملت بزرگ باشند». آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل‌وفصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین‌گونه رفتار کنیم، گفت: «دست‌دادن نشانه ادب است اما پس از دست‌دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست».

آیت‌الله مکارم شیرازی: کار غیرممکن را ممکن ساختید

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی نيز خطاب به ظریف گفت: «اگر زحمات و جدیت شما نبود، برجام به فرجام نمی‌رسید. زحمات شما در تاریخ ثبت خواهد شد. هرچند بعضی‌ها شاید حق‌شناس نباشند. شما کار غیرممکن را ممکن کردید». این مرجع تقلید در دیدار با ظریف، ادامه داد: «همان‌طور که قبلا گفته‌ام باید اصل برجام را پایان‌یافته تلقی کرد. مناقشه‌کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست. الان فقط باید برای نحوه اجرای آن بحث شود. ضمنا شما در برابر مخالفت‌ها، حساسیت نشان ندهید». او درخصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری گفت: «این افراد را تنها با برخورد نظامی و امنیتی نمی‌توان از بین برد بلکه باید به موازات کار سیاسی و نظامی، کار فکری کرد و ریشه‌های این جریان را خشکاند والا این روند ادامه پیدا می‌کند». مکارم‌شیرازی در پایان با اشاره به سفر موفقیت‌آمیز هیأت‌های خارجی به قم تصریح کرد: «وزارت امور خارجه کاری کند که این سفرها به قم بیشتر انجام گیرد و زمینه دیدار علما و نخبگان جهان با علمای حوزه فراهم‌تر شود چون ما تأثیر این گفت‌وگوها را در مقامات خارجی دیده‌ایم».

آیت‌الله نوری‌همداني: مراقب خیانت طرف‌های مقابل باشید

حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از زحمات وی و تیم هسته‌ای، مذاکرات هسته‌ای را عامل تثبیت اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران دانست و خطاب به دکتر ظریف و تیم دیپلماسی گفت: «هیچ‌گاه نباید به دشمن اعتماد کرد». به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، از مراجع تقلید، در اين دیدار گفت: یکی از آثار و برکات انقلاب اسلامی این است که همه مسئولان سعی می‌کنند در راه اقتدار اسلام گام بردارند. یکی از کسانی که در راه اقتدار اسلامی به‌خوبی گام برداشته است و فکر، فرهنگ، تعهد و تدین ایشان مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته، آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه، است. آیت‌الله نوری‌همدانی اظهار کرد: «تیم هسته‌ای توانست با قدرت و عزت در برابر صف‌آرایی‌هایی که استکبار به وجود آورده بود ایستادگی کند و با قدرت حرف ملت را بزند و از لحاظ منطق و استدلال بسیار عالی عمل کرد». این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: «در حقیقت تیم هسته‌ای توانست قدرت و عزت اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا نشان دهد و این مذاکرات دنیا را با قدرت جمهوری اسلامی ایران بیشتر از گذشته آشنا کرد». آیت‌الله نوری‌همدانی عنوان کرد: «دشمنان اسلام و استکبار از جهت خیانت، فریبکاری و دروغ سابقه بسیار تاریکی دارند؛ به این جهت افرادی در این موضوع نگرانی دارند؛ ما هیچ‌موقع نباید به این دشمنان اعتماد کنیم و باید مراقب خیانت آنها بود».

آیت‌الله صافی: دستگاه دیپلماسی برای عزت مملکت و مردم زحمات بسیاری متحمل شد

آیت‌الله «لطف‌الله صافی‌گلپایگانی»، از مراجع تقلید، روز پنجشنبه در دیدار با وزیر امورخارجه تأکید کرد ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور برای عزت مملکت و مردم زحمات بسیاری متحمل شدند.به گزارش ایلنا، صافی‌گلپایگانی درباره اعتمادی که مردم به دولت و دستگاه دیپلماسی پیدا کرده‌اند، افزود: بدانید مردم در راهی که می‌پیمایید با شمایند و برای موفقیتتان دعا می‌کنند. مردم می‌دانند شما با مشکلات زیادی روبه‌رویید و امیدواریم بتوانید اوضاع را خوب مدیریت کنید. وی افزود: من همیشه برای شما و همکارانتان دعا می‌کنم.آیت‌الله صافی‌گلپایگانی اضافه کرد: امیدوارم راهی را که انتخاب کرده‌اید، بتوانید با سرافرازیِ تمام، ادامه داده و مصالح و منافع کشور را همیشه از طریق مذاکرات سیاسی و ارتباط با دولت‌های اسلامی و جهان اسلام و کشورهایی که در این مسئله نفوذ دارند، برطرف کنید. وی ادامه داد: نظر اینجانب این است که همیشه مذاکره و تعامل همراه با عزت، بر تمام گزینه‌های دیگر مقدم است و امروز باید برای رفع گرفتاری‌ها، کمبود‌ها و مشکلات زیادی که گریبانگیر مردم مؤمن و شریف ماست، همه همت کنند و با شما و دولت همکاری داشته باشند تا زمینه‌های گرانی، تورم و فساد در جامعه برطرف شود. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ادامه داد: عملکرد شما در این چند مدت نشان می‌دهد شما و دوستانتان برای این منظور تلاش می‌کنید و ان‌شاءالله با سرپنجه تدبیر و درایت و مدیریت صحیح، مشکل را حتی‌الامکان برطرف خواهید کرد. البته خودتان باید شکرگزار این موفقیت‌ها باشید و در همه حالات به ساحت مقدس حضرت ولی‌الله‌الاعظم امام‌زمان (عج) صاحب اصلی مملکت، توسل داشته و از آن وجود مقدس استمداد کنید و بدانید اگر توانستید مشکلات را حل کنید و مردم را از این وضعیت نابسامان اقتصادی نجات دهید، اول کسی که خوشحال می‌شود وجود مبارک آن حضرت است. وی تأکید کرد: «من بار دیگر به‌ویژه از شخص جناب‌عالی و دوستانتان که در این مسیر پرپیچ‌وخم قدم برداشته‌اید، تشکر می‌کنم».

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین